Gå till huvudinnehåll

Pressmeddelande Publicerad 6.11.2020 16.54

Apotti kom till HUS för att stanna

Nyckelord:
  • Apotti

Patient- och klientdatasystemet Apotti har nu använts i alla HUS sjukhus i en vecka. Den sista omfattande övergången har framskridit som förväntat. Hittills har det inte funnits några problem som nämnvärt påverkar verksamheten, sjukhusen fungerar normalt och på jourerna har det inte varit mera bråttom än vanligt.

Den 31 oktober 2020 gick HUS in i en ny era när alla sjukhus började använda Apotti och det besvärliga mellanskedet med två parallella patientdatasystem nådde sitt slut. Endast HUS Bilddiagnostik står utanför Apotti men kommer att övergå till det i april nästa år.

Den tredje övergången som nu genomförts är den mest omfattande av alla då bland annat alla enheter på Mejlans sjukhusområde tog Apotti i bruk.  På detta sätt har Apotti blivit ett centralt verktyg för över 20 000 av läkare, sjukskötare och andra experter vid HUS. Hela personalen, inklusive egen stödpersonal på 1800 personer samt HUS Apotti-projektbyrå har jobbat mycket hårt och engagerat för att trygga ett omfattande införande och en smidig övergång.  

“Jag nöjd med den gångna veckan och med övergången som helhet. Vi har naturligtvis inte undgått problem, men de har inte varit särskilt stora. Vi har också lyckats lösa mindre tekniska utmaningar snabbare än tidigare. Sjukhusen har fungerat normalt och det har inte uppstått problem som inverkat på patientsäkerheten”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.

Vissa av de tekniska problem som uppstått i samband med införandet av det nya systemet har tagit länge att lösa. Av dessa problem har den helhet som berör  överföringen av remisser inverkat allra mest på verksamheten. Det har också varit utmaningar med integreringen av läkemedelsautomaterna i Apotti-systemet.

Mäkijärvi är allra nöjdast med att övergången till Apotti har märkts så lite som möljligt för patienterna. Det har inte uppstått extra köer och alla patienter har vårdats som vanligt både på sjukhusen och jourerna. Inte heller coronavirusepidemin har stört övergången.

“Det var helt klart rätt tidpunkt för det här stora införandet. Nu används samma patientdatasystem inom alla våra sjukhus vilket gör att vi är ännu bättre beredda om coronavirusepidemin ytterligare sprider sig”, säger Mäkijärvi.

Apotti togs på lördagen 31.10.2020 i bruk på Mejlans tornsjukhus, Mejlans triangelsjukhus, Kliniken för cancersjukdomar, Haartmanska sjukhuset, Ögon-öronsjukhuset, Nya barnsjukhuset, Hud- och allergisjukhuset, Tölö sjukhus, Kirurgiska sjukhuset samt inom HUS funktioner på Malms, Dals, Aurora och Hertonäs sjukhus.

Följ nyhetsflödet om övergången till Apotti på vår webbplats:

www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter

Pressmeddelande 3.11.2020: Vardagen på sjukhuset fungerar tillsammans med Apotti

För mera information:

Markku Mäkijärvi
Chefsöverläkare HUS
050 428 7660

Bakgrund

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa.

Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.