Gå till huvudinnehåll

Dina rättigheter som patient

Kundrespons

Du kan hjälpa oss att utveckla vår verksamhet genom att ge respons. Öppen respons kan lämnas anonymt. 

Här kan du ge oss respons

Patientens anmälan om farlig situation 

I samband med din vård kan det ha inträffat en farlig situation eller en ”nära ögat”-situation. Som serviceproducent är det vi som ansvarar för att vården är trygg. Vi ser över och förbättrar kontinuerligt patientsäkerheten baserat på information från olika källor.

Som patient har du möjlighet att anmäla en farlig situation eller en ”nära ögat”-situation som du har upptäckt under din vård. Du kan skicka in en anonym anmälan till oss så att vi kan förbättra vår verksamhet.

Här kan du göra en anmälan om farlig situation

 Läs punkten Anmälan om patientskada om den farliga situationen har lett till en patientskada eller om du misstänker att den har gjort det.

Patientskadeanmälan

Om din vård har innefattat en patientskada i enlighet med patientförsäkringslagen eller om du misstänker det, så har du rätt att göra en patientskadeanmälan. Anmälan görs till Patientförsäkringscentralen inom tre år från det att skadan framkommit. 

Klicka här för att gå till Patientförsäkringscentralens webbplats

Patientförsäkringslagen (948/2019)

Anmärkning

Om du är missnöjd med din vård eller hur du har blivit bemött i samband med den så kan du göra en skriftlig anmärkning i ärendet. Vi rekommenderar at du först diskuterar problemet med din vårdenhet för att lösa det. 

För behandlingen av anmärkningen svarar den direktör som ansvarar för hälsovården. Direktören ber de yrkespersoner som ansvarar för verksamheten och som har deltagit i vården om nödvändiga redogörelser. Vi ger ett skriftligt svar på anmärkningen när vi har behandlat den. Vi strävar efter att ge ett svar i rimlig tid, vanligtvis inom fyra veckor. 

Att en patient gör en anmärkning begränsar inte hens rättigheter att klaga över sin vård eller sitt bemötande till myndigheter som har tillsyn över hälso- eller sjukvård, till exempel Valvira, regionförvaltningsverket eller riksdagens justitieombudsman. Att göra en anmärkning begränsar inte heller patientens rätt att göra en patientskadeanmälan.

Om patienten inte kan göra en anmärkning på grund av sitt hälsotillstånd eller om patienten har avlidit, så kan anmärkningen göras på hens vägnar av en släkting eller närstående utan en separat fullmakt. I dessa fall ber vi att man i fältet för ytterligare information beskriver anledningen till varför patienten inte själv kan göra anmärkningen eller ge fullmakten. Vid behov kontaktar vi patienten för att reda ut hens åsikt innan vi behandlar anmärkningen som gjorts i en närståendes namn. I avsaknad av fullmakt kommer vi att rikta svaret till patienten själv och till den avlidna patientens närstående.

En myndig patient kan ge en annan person fullmakt att agera å hens vägnar. Då skickas svaret på anmärkningen till den person som patienten har gett fullmakten till. Gå in på [Uträttande av ärenden för en person] på webbplatsen och bifoga fullmakten till anmärkningen. Vi rekommenderar att du om det är möjligt diskuterar frågan med patienten och beskriver hur hen ser på saken i anmärkningen.

Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992) § 10

Anvisningar för användning av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten.

Så här gör du en anmärkning: 

1. Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat

2. Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten

  • Öppna formuläret som ska skrivas ut: Anmärkning (pdf)

3. Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.

Så här gör du en anmärkning för en minderårig

1. Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat

2. Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten

3. Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.

Anmärkningen och medföljande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden. 

Det skriftliga svaret skickas i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.

Om du gör en anmärkning för en annan persons räkning, se anvisningarna för detta vid punkten Uträttande av ärenden för en person på sidan Patientdokument.

Observera att:

  • Du ska fylla i blanketten omsorgsfullt, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
  • Ange i blankettens fält för ytterligare uppgifter om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som anmärkningen gäller.

Anvisningar för användning av användningen av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten.

Klagomål

Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten för hälso- och sjukvård om du är missnöjd med din vård. Myndigheterna rekommenderar att man först diskuterar problemet på vårdstället, och att man gör en skriftlig anmärkning om tjänsterna till ansvarig direktör om man inte hittar någon lösning.

Ett klagomål som rör ett ärende som är äldre än två år utreds inte om det inte finns ett särskilt skäl till det. Klagomål om hälso- och sjukvård behandlas främst vid regionförvaltningsverken.

Man kan göra ett klagomål till Valvira om man till exempel misstänker att ett vårdfel har lett till en patients död eller svår permanent skada. 

Anmärkning eller klagomål (Valvira)

Vid behov kommer patientombudet att ge dig råd om hur du anhängiggör en anmärkning, patientskadeanmälan och ett klagomål .

HUS patientombud

Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992), 10 a §

Ansökan om ersättning

Till sakskador räknas fall där en medarbetares fel eller försummelse leder till exempelvis att patientens tandprotes försvinner eller glasögon går sönder under sjukhusvården. I dessa fall kan du lämna in en skriftlig ansökan om ersättning. 

Ersättningsansvaret bygger på skadeståndslagen.

Du kan göra din anmälan om ersättning på följande sätt: 

1. Elektroniskt med stark autentisering (Suomi.fi) med nätbankskoder eller mobilcertifikat

2. Med en pappersblankett som du skriver ut, undertecknar och postar till adressen som anges på blanketten

3. Ett fritt formulerat brev som ska innehålla samma uppgifter som efterfrågas på blanketten. Brevet ska skickas till adressen som anges på blanketten.

Ersättningsansökan och tillhörande uppgifter lagras i vårt register för förvaltningsärenden. 

Det skriftliga svaret skickas i regel på samma sätt som begäran har lämnats, såvida du inte uttrycker önskemål om en annan leveransmetod.

Observera att:

  • Du ska fylla i blanketten omsorgsfullt, eftersom behandlingen av ärendet inte kan inledas med bristfälliga uppgifter och handläggningen fördröjs.
  • Ange i blankettens fält för ytterligare uppgifter om du har haft flera personbeteckningar under den tidsperiod som ersättningsansökan gäller.

Anvisningar för användning av den elektroniska Suomi.fi-tjänsten.

Journalhandlingar

Vi registrerar uppgifter om din vård i journalhandlingar. Vi registrerar bara uppgifter som behövs för vården av dig. De anställda vid HUS sjukhus som deltar i din vård och dina undersökningar får använda dina patientuppgifter. 

Här får du mer information om journalhandlingarna och dina rättigheter gällande patientuppgifter.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.