Journalhandlingar
Vi registrerar uppgifter om din vård i dina journalhandlingar, som innehåller personliga uppgifter om ditt hälsotillstånd. Vi registrerar bara uppgifter som behövs för vården av dig. De anställda vid HUS sjukhus som deltar i din vård och dina undersökningar får använda dina patientuppgifter.
Efter vården förs dina väsentligaste journalhandlingar över från HUS till dina Mina Kanta-sidor på ett säkert sätt.
HUS har stegvis anslutits till Kanta-tjänsterna och sedan hösten 2014 finns de flesta av HUS patientjournaler i Mina Kanta. De patientuppgifter som har sparats om dig i patientdatasystemet Apotti kan du också se i patientportalen Maisa.
Journalhandlingarna innehåller dina uppgifter samt anteckningar om hur du anlitat sjukvårdstjänster. Innehållet är sekretessbelagt. Rätten att använda journalhandlingar uppstår genom en vårdrelation eller någon annan arbetsuppgift som kräver att man hanterar journalhandlingar. Utlämnande av journalhandlingar till en annan verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården baseras oftast på antingen klientuppgiftslagen eller hälso- och sjukvårdslagen.
Det rekommenderas att man ger ett samtycke till eller förbud mot utlämnande av sina patientuppgifter i Mina Kanta. Du kan också lämna samtycke till eller förbud mot utlämnande gällande Kanta-tjänster på plats på din närmaste verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvård, till exempel på din hälsostation.
Om det handlar om en aktör inom hälso- och sjukvården som inte är kopplad till patientdataarkivet (Kanta-tjänsterna) kan du ge ditt samtycke till eller förbud mot att lämna ut eller inhämta dina patientuppgifter eller patientuppgifter för någon du har vårdnad om genom nedanstående blankett.
Du har rätt att få de logguppgifter som finns i patientregistret och som är kopplade till dina patientuppgifter från de senaste två åren om du vill veta vem som har registrerat eller läst dina patientuppgifter. Använd blanketten “Begäran om logguppgifter beträffande patientregistret” för ansökan eller lämna en fritt formulerad ansökan.
Med blanketten “Begäran om utredning av behandlingen av patientuppgifter” kan du begära en skriftlig utredning om du misstänker att det inte funnits grund för att behandla dina uppgifter. Du kan också lämna en fritt formulerad begäran om en skriftlig utredning. Oavsett hur du begär en utredning ska du alltid ange motiveringarna till begäran samt de omständigheter du känner till och som ligger till grund för begäran. En begäran om utredning kan också göras av en patients vårdnadshavare eller juridiska företrädare.
En begäran om utredning kan också göras av en patients vårdnadshavare eller juridiska företrädare. Om en myndig person inte är kapabel att fatta beslut om sin vård överväger man från fall till fall huruvida en nära anhörig eller en juridisk företrädare har rätt att ta del av personens logguppgifter i patientregistret. Föräldrar till ett minderårigt barn har inte heller automatiskt rätt att få barnets logguppgifter, utan i regel ska ett barn mellan 12 och 17 år själv ha begärt sina logguppgifter.
OBS! Om din begäran om utredning gäller uppgifter som syns på Mina Kanta-sidor eller utlämnanden av dina patientuppgifter kan ärendet utredas snabbare om du skickar med skärmdumpar på de punkter i Mina Kanta som du vill ska utredas. Det beror på att det du ser i Mina Kanta är patientens personliga vy, och den kan HUS inte komma åt, vilket innebär att HUS inte har möjlighet att kontrollera vilka uppgifter som syns i Mina Kanta.
Följande lagar och förordningar innehåller föreskrifter om dina rättigheter gällande journalhandlingar:
Social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (94/2022)
Lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården
Lagen om patientens ställning och rättigheter 785/1992
I Mina Kanta kan du ta del av och skriva ut dina patientuppgifter, om du har rätt att se dina egna uppgifter. HUS patientdata finns i Mina Kanta sedan hösten 2014.
Du kan också be HUS informationstjänst om dina patientuppgifter elektroniskt. Registrera dig som användare i Suomi.fi:s meddelandetjänst och fyll sedan i en elektronisk begäran om journalhandlingar. Du kan beställa dina patientuppgifter genom e-tjänsten.
Elektronisk begäran om journalhandlingar.
För att påskynda handläggningen är det bra att precisera vilka handlingar som beställs, åren då vården gavs och vilka sjukhus som du vet att du besökt. Om vi får en odetaljerad eller otydlig begäran om journalhandlingar skickar vi tillbaka den för precisering.
Alternativt kan du göra en begäran på en pappersblankett. Skriv ut, fyll i och skicka in blanketten till det aktuella sjukhusets arkiv enligt anvisningarna i nederkanten. Du kan också skicka ett fritt formulerat brev där de uppgifter som behövs i blanketten framgår.
Av sekretesskäl går det inte att beställa patientuppgifter per telefon.
Leveranstiderna för de beställda dokumenten beror på hur krävande och omfattande din begäran är. Oftast skickas dokument inom 5–30 dagar.
Röntgenbilder och andra kopior av bilder från bilddiagnostiska undersökningar kan beställas med HUS Diagnostikcentrums egen blankett.
Använd blanketten här intill om du vill använda din rätt enligt EU:s dataskyddsförordning 2016/679 artikel 15. Den undertecknade blanketten ska skickas per post till HUS-sammanslutningens registratorskontor:
Inom HUS har föräldrar rätt till patientuppgifter om sitt barn om barnet är under 12 år.
Om en vårdnadshavare skriftligen ber HUS om uppgifter för en minderårig mellan 12 och 17 år behövs den minderårigas skriftliga samtycke eller en begäran som den minderåriga själv har undertecknat för att uppgifterna ska lämnas ut.
En minderårig person mellan 12 och 17 år har rätt att förbjuda att uppgifter om hens hälsotillstånd lämnas ut till vårdnadshavaren eller någon annan juridisk företrädare, om den minderåriga är kapabel att fatta beslut om sin vård. I vårdfrågor bedömer en läkare eller andra yrkesutbildade personer huruvida ett barn eller en ung person är tillräckligt mogen för att fatta beslut. Föräldrarna till ett minderårigt barn har inte heller automatiskt rätt att få barnets logguppgifter, utan i regel ska barnet själv ha begärt logguppgifterna.
Innan uppgifter om en minderårig person lämnas ut har sjukhuset rätt att begära bevis på att den som efterfrågat uppgifter är vårdnadshavare, om det råder oklarheter om vårdnaden. När det är fråga om gemensam vårdnad om barn, och barnet inte har samma officiella adress som den vårdnadshavare som begär uppgifter, ska en kopia av domstolens beslut om gemensam vårdnad eller av avtalet om gemensam vårdnad bifogas till blanketten för begäran om en kopia. I annat fall skickas uppgifterna på barnets namn till den hemadress för barnet som finns i befolkningsregistret.
Personuppgifter i patientregistret ska vara exakta och uppdaterade vid behov. Du har också rätt att begära att inexakta och felaktiga personuppgifter om dig korrigeras. Du kan yrka på korrigering med en blankett eller ett fritt formulerat brev där de omständigheter som tas upp i blanketten framgår. Det är viktigt att du preciserar de uppgifter som ska korrigeras eller raderas så ingående som möjligt.
Om din begäran om korrigering av fel gäller uppgifter som syns i Mina Kanta eller utlämnanden av dina patientuppgifter kan ärendet utredas snabbare om du skickar med skärmdumpar eller kopior på de punkter i Mina Kanta som du vill ska korrigeras eller rättas. Det beror på att det du ser i Mina Kanta är patientens personliga vy, och den kan HUS inte komma åt, vilket innebär att HUS inte har möjlighet att kontrollera vilka uppgifter som syns i Mina Kanta.
Skicka yrkandet på korrigering till adressen HUS-sammanslutningens registratorskontor, PB 200, 00029 HUS.
En journalhandling kan inte raderas helt och hållet. Finlands lagstiftning föreskriver att journalhandlingar ska upprättas och användas som stöd för vården. Förvaringstiden för journalhandlingar är i regel 12 år räknat från tidpunkten för patientens död. Bestämmelser om förvaringstiden finns i social- och hälsovårdsministeriets förordning.
Uppgifter om dig kan endast lämnas ut till dina anhöriga med ditt samtycke. Om du exempelvis på grund av sjukdom inte kan ge ditt samtycke kan vi lämna ut patientuppgifter till nära anhöriga, om det inte finns skäl att anta att du skulle förbjuda detta. I sådana situationer får dina uppgifter inte lämnas ut till andra än nära anhöriga. En annan persons journalhandlingar kan bara beställas med en pappersblankett eller ett fritt formulerat brev.
En annan myndig persons journalhandlingar kan bara beställas med en pappersblankett eller ett fritt formulerat brev, se punkten Begäran om uppgifter för en annan vuxen persons räkning.
Genom en blankett för begäran om uppgifter i pappersform kan du begära journalhandlingar för en annan vuxen person genom att bifoga en fullmakt eller något annat juridiskt dokument där det framgår att du har rätt att få uppgifterna. Av tekniska skäl är vår elektroniska begäran om journalhandlingar tills vidare bara avsedd för att begära uppgifter om sig själv.
I Kanta-tjänsterna finns möjlighet att uträtta ärenden för en annan person. Se mer information på FPA:s sida Då någon annan sköter dina ärenden.
Uppgifterna i journalhandlingarna är sekretessbelagda även efter att patienten har avlidit. Patientuppgifter om en avliden person kan lämnas ut endast i den utsträckning dessa är nödvändiga för att reda ut eller tillgodose intressen eller rättigheter som är viktiga för den som begär uppgifterna. Den som begär uppgifter har således inte obegränsad rätt att ta del av den avlidnes journalhandlingar. Användningsändamålet, dvs. grunden för att lämna ut uppgifter, ska alltid anges i begäran.
För begäran kan nedanstående blankett användas eller också kan den formuleras fritt. Den undertecknade blanketten ska skickas via post till HUS-sammanslutningens registratorskontor: HUS-sammanslutningens registratorskontor, PB 200, 00029 HUS.
I patientdatasystemet Apotti som HUS använder ingår kundportalen Maisa. I Maisa kan du kontrollera dina patientuppgifter. Läs mer om portalen Maisa på Apottis webbplats.
När du har registrerat dig som Maisa-användare kan du också ge en fullmakt till någon annan som kan sköta ärenden åt dig i Maisa. Läs mer här Maisa – vanliga frågor.
Du kan också ge någon fullmakt att sköta ärenden åt dig i Maisa i samband med vård genom fullmakten här intill.
I Kanta-tjänsterna kan du sköta ärenden åt en annan person, till exempel ett barn eller någon äldre, i ärenden som gäller exempelvis recept. Läs mer om FPA:s tjänster under Då någon annan sköter dina ärenden.
Vanliga frågor om Mina Kanta
De journalhandlingar som skickas till Kanta kan ibland ha rent tekniska brister. Det kan till exempel bero på att en kod på organisationsnivå från HUS saknas i handlingen som skickas till Kanta. Därför har man utvecklat ett reparationsprogram som går igenom de meddelanden som har skickats till Kanta. Reparationsprogrammet hanterar inte innehållet i journalhandlingarna, men om programmet upptäcker några tekniska brister korrigeras dessa automatiskt. Efter en teknisk korrigering skickas en ny version av journalen till Kanta. Därför kan det i Mina Kanta finnas en röd text som visar den senaste uppdateringen.
Patientdatasystemet Apotti använder sig av en förhandssökning i Kanta enligt bestämmelser från Institutet för hälsa och välfärd. Det innebär att när man till exempel registrerar en remiss som mottagen, så kontrollerar systemet automatiskt det och visar vilka uppgifter som finns från andra enheter inom hälso- och sjukvården, om patienten har gett sitt samtycke till att utlämna uppgifterna till Kanta.
Det görs också en förhandssökning när man efter en vårdhändelse till exempel skannar och sparar uppgifter som har skrivits på en pappersblankett eller uppgifter om vården som kommit från en annan verksamhetsenhet. Apotti skapar en servicehändelse av den här arkiveringen och gör en förhandssökning i Kanta, även om ingen i HUS personal då hanterar patientuppgifterna i Apotti.