Efter vården
Förflyttningen från sjukhuset till hemmet kan vara ett stort steg. När du är hemma är det viktigt att din vård och återhämtning fortsätter enligt din vårdansvariga läkares och sjukskötares planer.
Du har fått med dig hemvårdsanvisningar som du har gått igenom med din vårdansvariga läkare och sjukskötare.
Kontakta din vårdenhet, om du grubblar över något eller om förändringar sker i ditt tillstånd. Det är viktigt att du i tid tar kontakt i stället för att tveka om du kan besvära med ditt ärende eller inte.
Processen med återhämtning efter en sjukdom innefattar rehabilitering antingen självständigt enligt anvisningar från vårdenheten eller under handledning av en yrkesutbildad person. Rehabiliteringen är en del av vården, och därför ska du se till att du får en läkarremiss eller anvisningar för detta ändamål.
Anteckna dina tankar och frågor gällande den fortsatta vården och rehabiliteringen så att du kommer ihåg att föra dem på tal vid efterkontrollen.
Från HUS skickas en faktura till dig cirka två veckor efter att din vård eller ditt besök har avslutats. Du kan betala din vårdavgift med en e-faktura. Vi sänder fakturan per post till dig om du inte har ett e-faktureavtal med HUS.
Förfrågningar om borttappade saker kan du rikta till HUS informationsdiskar. Vi förvarar hittegods i en numrerad påse och fyller i en anmälningsblankett för det. I blanketten antecknas uppgifter om hittegodset och var detta förvaras.
Hittegods förvaras hos informationsdisken i två veckor, varefter saker som är värda under 20 euro förstörs. Hittegods som är värt över 20 euro sänds till postcentralen för Mejlans sjukhusområde varifrån det avhämtas av Finlands hittegodsservice varannan vecka.
HRT:s resekort levereras till kollektivtrafikmedlet eller HRT:s serviceställe.
Du kan ge oss respons på både vården och vår verksamhet i allmänhet. Din respons är viktig för oss – den hjälper oss utveckla våra tjänster.
Ofta är det bästa sättet för oss att reda ut missförstånd som anknyter till din vård och bemötandet av dig, att ha en öppen diskussion med personen som gett dig vård eller dennas chef och på detta sätt rätta till fel eller brister i vården.
Vi antecknar uppgifterna om din vård i dina journalhandlingar som innehåller personliga uppgifter om ditt hälsotillstånd. I dessa antecknas endast uppgifter som behövs med tanke på din vård. De anställda vid HUS sjukhus som deltar i din vård och dina undersökningar får använda dina patientuppgifter.
De viktigaste patientjournalerna flyttas över från HUS till Mina kanta-sidorna på ett säkert sätt efter din vård.
Journalhandlingarna innehåller dina uppgifter samt anteckningar om hur du anlitat sjukvårdstjänster. Innehållet är sekretessbelagt. Uppgifterna i dina journalhandlingar får inte utan ditt eller din lagliga företrädares skriftliga samtycke lämnas ut till personer som inte deltar i din vård eller uppdrag som anknyter till denna.
Du kan använda följande blankett för att ge ditt samtycke till eller förbjuda att dina patientuppgifter eller patientuppgifterna för en person som står under din vårdnad lämnas ut eller inhämtas.
Följande lagar och förordningar innehåller föreskrifter om dina rättigheter gällande journalhandlingar:
Social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (298/2009)
Lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården
Lagen om patientens ställning och rättigheter 785/1992
Du har rätt att få de logguppgifter för de två senaste åren som finns i patientregistret och som anknyter till dina patientuppgifter, om du vill veta vem som har registrerat eller läst dina patientuppgifter. Använd blanketten “Begäran om logguppgifter från patientregistret” för ansökan eller lämna en fritt formulerad ansökan. Vi sänder logguppgifterna till din hemadress.
Med blanketten “Begäran om utredning av behandlingen av patientuppgifter” kan du begära en skriftlig utredning, om du misstänker att det inte funnits någon grund för att behandla dina uppgifter. Du kan också lämna en fritt formulerad begäran om en skriftlig utredning. Oavsett hur du begär en utredning ska du alltid anteckna motiveringarna till begäran samt de omständigheter du känner till och som ligger till grund för begäran. Begäran om utredning kan också lämnas av patientens vårdnadshavare eller lagliga företrädare.
Endast med ditt samtycke kan uppgifter om dig lämnas ut till dina anhöriga. I det fall att exempelvis din sjukdom hindrar att du ger ditt samtycke kan vi lämna ut patientuppgifter till nära anhöriga, om det inte finns skäl att anta att du skulle förbjuda detta. I denna situation får dina uppgifter inte lämnas ut till andra än nära anhöriga. Man kan beställa en annan persons patientjournal endast via en pappersblankett eller ett fritt formulerat brev.
Utlämnande av patientuppgifter om en minderårig person
Föräldrarna har rätt att få patientuppgifter om en patient under 10 år. 10–17-åringars vårdinformation kan lämnas ut i första hand med patientens tillstånd.
En minderårig person har rätt att förbjuda att uppgifter om dennes hälsotillstånd lämnas ut till vårdnadshavaren eller någon annan laglig företrädare, om den minderåriga är kapabel att fatta beslut om sin vård. I frågor som gäller vården bedömer en läkare eller andra yrkesutbildade personer huruvida ett barn eller en ung person är tillräckligt mogen för att fatta beslut. Föräldrarna till ett minderårigt barn har inte heller automatiskt rätt att få barnets logguppgifter, utan i regel ska barnet själv ha begärt logguppgifterna.
Innan uppgifter om en minderårig person lämnas ut har sjukhuset rätt att begära bevis på att den som efterfrågat uppgifter är vårdnadshavare, om det råder oklarheter om vårdnaden. När det är fråga om gemensam vårdnad om barn, och barnet inte har samma officiella adress som den vårdnadshavare som begär uppgifter ska en kopia av domstolens beslut om gemensam vårdnad eller av avtalet om gemensam vårdnad fogas till blanketten för begäran om en kopia. I annat fall skickas uppgifterna på barnets namn till den hemadress för barnet som finns i befolkningsregistret.
Begäran om uppgifter för någon annan vuxen person
Du kan använda pappersblanketten för att begära uppgifter för någon annan vuxen person och till denna foga en fullmakt eller något annat lagligt dokument där det framgår att den som begär uppgifter har rätt att få dem.
Man undersöker huruvida en nära anhörig eller en laglig företrädare har rätt att ta del av en myndig persons logguppgifter i patientregistret, om den myndiga personen inte är kapabel att fatta beslut om sin vård.
Mer information om uträttande av ärenden och begäran om uppgifter för någon annan person.
Utlämnande av patientuppgifter om en avliden person
Uppgifterna i journalhandlingarna är sekretessbelagda även efter att patienten har avlidit. Patientuppgifter om en avliden person kan lämnas ut endast i den utsträckning dessa är nödvändiga för att reda ut eller tillgodose intressen eller rättigheter som är viktiga för den som begär uppgifterna. Den som begär uppgifter har således inte obegränsad rätt att ta del av den avlidnes journalhandlingar. Användningsändamålet, dvs. grunden för att lämna ut uppgifter, ska alltid anges i begäran.
Du kan göra en begäran genom att fylla i underliggande blankett eller så kan du göra en begäran med fri formulering. Den undertecknade blanketten ska sändas per post till HUS Centralregistratur: HUS Centralregistratur, PB 200, 00029 HUS.
I Mina Kanta-sidor har du rätt att ta del av och bläddra i dina egna uppgifter samt skriva ut dina patientuppgifter. Uppgifter som har sparats före hösten 2014 syns inte i Omakanta.
Du kan sända en elektronsik begäran om dina egna patientuppgifter till HUS informationstjänst. Registrera dig som användare i tjänsten Suomi.fi och fyll därefter i en elektronisk patientjournalbegäran. I den elektroniska tjänsten kan du endast begära dina egna patientuppgifter.
Begäran om patientuppgifter från HUS
För att påskynda handläggningen lönar det sig att precisera vilka handlingar som beställs, åren då vård gavs och vilka sjukhus som du vet att du besökt. Vi returnerar en odetaljerad eller otydlig begäran om journalhandlingar för precisering.
För en beställning med en pappersblankett ska du skriva ut, fylla i och posta blanketten enligt anvisningarna i nedre kanten av denna till det aktuella sjukhusets arkiv. Du kan också sända ett fritt formulerat brev av vilket de uppgifter som krävs i blanketten framgår.
Av informationssäkerhetsskäl går det inte att beställa patientuppgifter per telefon.
Leveranstiderna för de dokument som beställts varierar utifrån hur omfattande och krävande begäran är. I allmänhet brukar vi kunna leverera dokumenten inom 5-30 dagar.
Röntgenbilder och andra kopior av bilder från bilddiagnostiska undersökningar kan beställas med HUS Bilddiagnostiks egen blankett.
Använd blanketten nedan då ni vill åberopa er rättighet i enlighet med artikel 15 i EU:s dataskyddsförordning 2016/679. Den undertecknade blanketten skickas per post till HUS Centralregistratur.
Personuppgifterna i patientregistret ska vara exakta och efter behov uppdaterade. Du har också rätt att begära att inexakta och felaktiga personuppgifter om dig ska korrigeras. Du kan yrka på korrigering med en blankett eller ett fritt formulerat brev av vilket de omständigheter som tas upp i blanketten framgår. Det är viktigt att du preciserar de uppgifter som ska korrigeras eller raderas så exakt som möjligt. Hela journalhandlingar kan däremot inte raderas. Sänd yrkandet på korrigering till adressen HUS Centralregistratur, PB 200, 00029 HUS.
Patienthandlingar kan inte avlägsnas helt och hållet. I Finlands lagstiftning föreskrivs att journalhandlingar ska upprättas och användas som stöd för vården. Förvaringstiden för journalhandlingar är i regel 12 år räkna från tidpunkten för patientens död. Bestämmelser om förvaringstiden finns i social- och hälsovårdsministeriets förordning.
Social- och hälsovårdens uppgifter om dig har sparats i Apotti, men de yrkesutbildade personer som använder Apotti har tillgång till endast sådana uppgifter som de har rätt att ta del av. Det av HUS använda patientdatasystemet Apotti innefattar kundportalen Maisa.