Siirry pääsisältöön

HUSin vuosi 2022: Toimitusjohtajalta: Olemme matkalla oikeaan suuntaan

Talouden merkitys korostuu HUSin uudessa toimintaympäristössä. Henkilöstökokemuksen osalta kehitys näyttää positiiviselta.

Matti Bergendahl

Koronapandemia sävytti toimintaamme vielä alkuvuodesta. Keväällä kunta-alalle kohdistuneet lakot ja muut pitkään jatkuneet työtaistelutoimet vaikeuttivat merkittävästi toimintaamme, vaikka emme olleetkaan osapuolena työmarkkinakiistassa. Työtaistelu vaikeutti myös entisestään henkilöstön saatavuutta ja heikensi osaltaan hoitoon pääsyä. Meillä on edelleen liian suuria hoitojonoja.

Palvelutuotannon kannalta tilanne on tälläkin hetkellä vaikea. Vuosi 2022 oli taloudellisesti heikko, koska palvelutuotanto ei pystynyt toteuttamaan talousarvion mukaisia palveluita, ja siksi talous jäi merkittävästi alijäämäiseksi palvelutuottojen jäätyä tavoitteesta. Vuonna 2023 pyrimme palautumaan normaaliin toimintaan.

Vaikka meitä haastavat koronapandemian ja työmarkkinatilanteen jälkiaallot, suhtaudun tulevaan rauhallisin mielin. Talouden merkitys korostuu tänä vuonna, koska olemme nyt HUS-yhtymänä Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin omistama ja saamme siten rahoituksen valtion kautta. Huomattava muutos on, että aiempi suoriteperusteinen laskutus on muuttunut talousarvioraamiksi.

Henkilöstökokemus kehittyy oikeaan suuntaan

On todennäköistä, että jatkossakin meillä tulee olemaan pulaa kahdesta asiasta: henkilöstöstä ja rahasta. Henkilöstöpulasta puhutaan paljon ja hoitajista on pulaa erityisesti osastoilla, joissa tehdään raskasta kolmivuorohoitotyötä. Meillä on kuitenkin paljon yksiköitä, joissa henkilöstötilanne on hyvä. Hoitohenkilöstön väheneminen näkyy etenkin nuorissa määräaikaisissa. Meidän onkin selvitettävä, miksi nuoret ovat väsyneitä tai väsyvät. Olemmeko antaneet heille liikaa vastuuta liian aikaisin tai voisimmeko tukea heitä paremmin.

Henkilöstökokemuksen osalta kyselyt näyttävät, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Henkilöstö on pääosin tyytyväistä esihenkilötyöhön ja sen kehittymiseen. Tämän kokoisessa organisaatiossa on aina haasteita, mutta mielestäni olemme selvästi positiivisen puolella. Olen ylpeä saadessani olla osa tällaista yhteisöä.

Yhteistyö on ainoa keino menestyä

Aloitin HUSin toimitusjohtajana helmikuussa, ja valmistautuminen sotepe-uudistukseen oli aloitettu hyvissä ajoin aiemmin. Keväällä laajensimme ja vahvistimme valmistautumista entisestään ja näin olimme valmiita, kun uudistus toteutui vuoden vaihteessa.

Vuosi 2022 oli HUS-kuntayhtymän viimeinen. HUS-yhtymä perustettiin keväällä. Samaan aikaan valmistauduimme toimimaan uudenlaisessa toimintaympäristössä päivittämällä HUSin organisaatiota. 

Ainoa keino menestyä ja saada Uudenmaan erillisratkaisu toimimaan on hyvä yhteistyö HUSin, hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kesken. Meillä HUSissa on vain yksi ovi ja yhdet potilaat, uusimaalaiset  tai laajemmin eteläsuomalaiset. Palvelemme kaikkia yhdenvertaisesti riippumatta siitä, miltä hyvinvointialueelta he tulevat.

Loppuvuodesta päivitimme myös HUSin strategian kirkastamalla painopisteet strategiakaudelle 20232027. Visiossamme Vaikuttavaa hoitoa yhdessä näkyy yhdessä tekeminen ja yhteistyö. Tämän päivän tutkimus on huomisen hoitoa ja tämän päivän opiskelija on huomisen työntekijä. Kaikki tämä edellyttää rahoitusta. Se meidän täytyy yhdessä hyvinvointialueiden ja Helsingin kanssa varmistaa.

Matti Bergendahl
toimitusjohtaja

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.