Tervetuloa HUSiin Hoidossa Hoidon jälkeen Oikeutesi potilaana Potilasmaksut Hoidon jälkeen Sairaalasta kotiin siirtyminen voi olla iso harppaus. Kotona ollessa on olennaista, että hoitosi ja toipumisesi jatkuu niin kuin hoitava lääkärisi ja sairaanhoitajasi ovat sen suunnitelleet. Olet saanut mukaasi kotihoito-ohjeet, jotka olet käynyt läpi hoitavan lääkärin ja sairaanhoitajan kanssa. Ota yhteyttä hoitavaan yksikköösi, jos jokin asia askarruttaa tai vointiin tulee muutoksia. Tärkeää on, että otat ajoissa yhteyttä ennemmin kuin jäät puntaroimaan, voiko asiastasi vaivata. Kuntoutus Monen sairauden toipumisprosessiin kuuluu kuntoutus, joko omatoimisesti hoitoyksiköstä saatujen ohjeiden mukaan tai ammattilaisen ohjaamana. Kuntoutus on osa hoitoa, joten varmista, että saat siihen joko lääkärin lähetteen tai ohjeistuksen. Jälkitarkastus Kirjaa ylös tuntemuksiasi ja kysymyksiäsi jatkohoidosta ja kuntoutuksesta, että muistat ottaa ne puheeksi jälkitarkastuksessa. Potilasmaksut HUSista lähetämme sinulle laskun noin kaksi viikkoa hoitosi tai käyntisi jälkeen. Voit maksaa hoitomaksusi e-laskuna. Jos sinulla ei ole e-laskusopimusta HUSin kanssa, lähetämme laskun sinulle postitse. HUSin potilasmaksut Löytötavarat Hukkaamiasi tavaroita voit tiedustella HUSin neuvontapisteistämme. Säilytämme löytötavarat numeroidussa pussissa ja teemme löytötavarasta ilmoituslomakkeen, johon merkitään tavaran löytötiedot ja säilytyspaikka. Löytötavarat säilytetään neuvontapisteessä kaksi viikkoa, jonka jälkeen alle 20 euron arvoiset tavarat hävitetään. Yli 20 euron arvoiset löytötavarat toimitetaan Meilahden sairaala-alueen postituskeskukseen, josta Suomen löytötavarapalvelu noutaa ne kahden viikon välein. Lisätietoa tästä. HSL:n matkakortit toimitetaan joukkoliikennevälineeseen tai HSL:n palvelupisteeseen. Palautteen antaminen Voit antaa meille palautetta sekä hoidosta että yleisesti toiminnastamme. Palautteesi on meille tärkeää – se auttaa meitä kehittämään palveluamme. Voimme usein parhaiten selvittää hoitoosi ja kohteluusi liittyvät väärinkäsitykset sinua hoitaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa avoimella keskustelulla ja siten korjata hoidossa tapahtuneet virheet tai puutteet. Lisätietoja aiheesta: oikeutesi potilaana. Potilasasiakirjat Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin, jotka sisältävät terveydentilaasi liittyviä, henkilökohtaisia tietojasi. Merkitsemme niihin vain hoitosi kannalta tarpeellista tietoa. Hoitoosi ja tutkimuksiisi osallistuvat HUSin sairaaloiden työntekijämme saavat käyttää potilastietojasi. Hoidon jälkeen keskeiset potilasasiakirjasi siirtyvät HUSista tietoturvallisesti Omakantaan. Potilasasiakirjojen käyttö ja salassapito Potilasasiakirjoihin sisältyvät tietosi ja merkinnät sairaanhoitopalveluiden käytöstäsi ovat salassa pidettäviä. Potilasasiakirjojesi tietoja ei saa antaa ilman sinun tai laillisen edustajasi kirjallista suostumusta henkilöille, jotka eivät osallistu hoitoosi tai siihen liittyviin tehtäviin. Voit antaa suostumuksesi tai kieltää omien tai huollettavasi potilastietojen luovuttamisen tai hankkimisen alla olevalla lomakkeella. Potilasasiakirjoihin liittyvät oikeutesi on kirjattu näihin lakeihin ja asetuksiin: Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista (298/2009) Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjojen sähköisestä käsittelystä Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 Suostumus tai kielto potilastietojen luovuttamiseen tai hankkimiseen (pdf 46.12 KB) (opens in new window) Jos haluat tietää, ketkä ovat kirjanneet tai lukeneet potilastietojasi, sinulla on oikeus saada omiin potilastietoihisi liittyvät potilasrekisterin lokitiedot kahdelta viime vuodelta Potilasrekisterinlokitietopyyntö -lomakkeella tai vapaamuotoisella hakemuksella. HUS Potilasrekisterin lokitietopyyntö (pdf 81.33 KB) (opens in new window) Ohjeet lomakkeiden sähköiseen toimittamiseen HUSille Suomi.fi-viestit palvelun kautta (pdf 242.72 KB) (opens in new window) Jos epäilet, että tietojasi on käsitelty ilman perustetta, voit pyytää asiasta kirjallisen selvityksen Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä -lomakkeella. Kirjallisen selvityksen voit pyytää myös vapaamuotoisesti. Kumpaa tapaa tahansa käytät, kirjaa perusteet ja tiedossasi olevat seikat, joiden perusteella pyydät selvitystä. Selvityspyynnön voi tehdä myös huoltaja tai muu laillinen edustaja. Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä (pdf 95.6 KB) (opens in new window) Potilastietojen luovuttaminen lähiomaisille Voimme antaa sinua koskevia tietoja lähiomaisillesi vain sinun suostumuksellasi. Jos suostumusta ei ole mahdollista saada esimerkiksi sairautesi vuoksi, voimme antaa potilastietoja lähiomaisille, jollei ole syytä olettaa, että kieltäisit näin menettelemästä. Muille kuin lähiomaisille ei tietojasi saa tällaisessa tilanteessa antaa. Toisen henkilön potilaskertomuksia voi tilata vain paperisella lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä. Alaikäisen potilastietojen luovuttaminen Vanhemmilla on oikeus alle 10-vuotiaan potilaan potilastietoihin. 10–17-vuotiaiden hoitotietoja voidaan luovuttaa ensisijaisesti potilaan luvalla. Jos alaikäinen kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoaan koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen. Lääkäri tai muut ammattihenkilöt arvioivat hoitoon liittyvissä kysymyksissä lapsen tai nuoren kehittyneisyyden. Alaikäisen lapsen huoltajalla ei myöskään ole automaattisesti oikeutta saada lapsen lokitietoja, vaan lokitietopyynnön tulee pääsääntöisesti olla lapsen itsensä tekemä. Jos alaikäisen potilaan huoltajasta on epäselvyyksiä, sairaalalla on oikeus pyytää todiste pyynnön tekijän huoltajuudesta ennen tietojen luovuttamista. Silloin kun on kyseessä lapsen yhteishuoltajuus ja jos lapsen virallinen kotiosoite ei ole sama kuin tietoja pyytävällä huoltajalla, kopiopyyntölomakkeeseen laitetaan liitteenä kopio tuomioistuimen yhteishuoltajuuspäätöksestä tai yhteishuoltajuussopimuksesta. Muussa tapauksessa tiedot toimitetaan lapsen väestörekisterin mukaiseen kotiosoitteeseen lapsen nimellä osoitettuna. Tietopyyntö toisen aikuisen puolesta Tietoja toisen aikuisen puolesta voit pyytää paperisella lomakkeella liittämällä mukaan valtakirjan tai muun laillisen dokumentin, josta selviää pyytäjän oikeus tietojen saamiseen. Jos täysi-ikäinen ei pysty päättämään hoidostaan, harkitaan lähiomaisten tai laillisen edustajan oikeutta tarkastaa potilasrekisterin lokitiedot. Lue lisää Kanta-palvelussa toisen puolesta asioimisesta ja tietopyynnöistä. Vainajan potilastietojen luovuttaminen Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä myös potilaan kuoleman jälkeen. Vainajan potilastietoja voidaan luovuttaa vain siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä niitä pyytävän henkilön tärkeiden etujen tai oikeuksien selvittämistä tai toteuttamista varten. Tietoja pyytävällä ei ole oikeutta saada nähtäväkseen rajoituksetta vainajan potilaskertomuksia. Pyynnössä on aina mainittava käyttötarkoitus eli peruste luovutukselle. Pyynnön voi tehdä alla olevalla lomakkeella tai vapaamuotoisesti. Allekirjoitettu lomake lähetetään postitse HUS Keskuskirjaamoon: HUS Keskuskirjaamo, PL 200, 00029 HUS. Hakemus vainajan tietojen luovuttamiseksi.pdf (pdf 262.05 KB) (opens in new window) Potilasasiakirjapyynnöt Voit tarkastella ja tulostaa omia potilastietojasi Omakannasta, jossa sinulla on katseluoikeus omiin tietoihisi. Omakannasta löytyvät HUSin potilastiedot syksystä 2014 alkaen. Omia potilastietojasi voit pyytää myös sähköisesti HUSin tietopalvelusta. Rekisteröidy Suomi.fi-viestit -palvelun käyttäjäksi ja täytä sen jälkeen sähköinen potilasasiakirjapyyntö. Sähköisessä palvelussa voit tilata vain omia potilastietojasi. Sähköinen potilasasiakirjapyyntö. Käsittelyn jouduttamiseksi on hyvä yksilöidä tilattavat asiakirjat, hoitovuodet ja sairaalat, joissa tiedät asioineesi. Palautamme yksilöimättömän tai epäselvän potilasasiakirjapyynnön tarkennettavaksi. Vaihtoehtoisesti voit tehdä pyynnön myös paperisella lomakkeella. Tulosta, täytä ja postita lomake sen alalaidan ohjeiden mukaisesti kyseisen sairaalan arkistoon. Voit myös laatia vapaamuotoisen kirjeen, josta käy ilmi lomakkeessa vaaditut tiedot. Potilaskertomustietojen kopiopyyntö.pdf (pdf 130.76 KB) (opens in new window) Potilastietoja ei voi tilata puhelimitse tietoturvasyistä johtuen. Tilattujen asiakirjojen toimitusajat riippuvat pyynnön vaativuudesta ja laajuudesta. Yleensä asiakirjat saadaan toimitettua tilaajalle 5-30 päivän kuluessa. Röntgenkuvat ja muut kuvantamistutkimusten kuvakopiot voit tilata HUS Kuvantamisen omalla lomakkeella. Kuvakopion tilauslomake 2020 (pdf 132.52 KB) (opens in new window) Kun haluatte käyttää EU tietosuoja-asetuksen 2016/679 15 artiklan mukaista oikeutta, käyttäkää oheista lomaketta. Allekirjoitettu lomake lähetetään postitse HUS-keskuskirjaamoon. Oikeus saada pääsy tietoihin (pdf 95.75 KB) (opens in new window) Oikeus tietojen oikaisemiseen ja poistamiseen Potilasrekisterin henkilötietojen on oltava täsmällisiä ja tarvittaessa päivitettyjä ja sinulla on oikeus vaatia, että sinua koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot oikaistaan. Voit tehdä oikaisuvaatimuksen lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa ilmenee lomakkeessa esitetyt asiat. Olennaista on, että yksilöit mahdollisimman tarkasti tiedot, jotka tulee korjata tai poistaa. Lähetä oikaisuvaatimus osoitteeseen HUS Keskuskirjaamo, PL 200, 00029 HUS. Potilasasiakirjoja ei voida täysin poistaa. Potilaskertomuksen laatiminen ja käyttäminen hoidon tukena on Suomen lainsäädännöstä tuleva tehtävä. Potilasasiakirjojen säilytysaika on pääsääntöisesti 12 vuotta kuolemasta ja säilytysaika on säädetty sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa. Virheen oikaisuvaatimus (pdf 2.4 MB) (opens in new window) Maisa ja Apotti Sosiaali- ja terveydenhuollon tietosi on tallennettu Apotti-järjestelmään, mutta Apottia käyttävät ammattilaiset pääsevät tarkastelemaan vain niitä tietojasi, joihin heillä on lupa. HUSin käyttämään potilastietojärjestelmä Apottiin kuuluu asiakasportaali Maisa. HUS Valtakirja puolesta asiointi (pdf 59.75 KB) (opens in new window)