Siirry pääsisältöön

Hus.fi-verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten hus.fi-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa HUS (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri). Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä. Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit antaa palautetta sähköpostitse osoitteella @email

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi  
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettavia. 

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Sivustolla on kuvia tai grafiikoita, joilla ei ole tekstivastineita. Lisäksi sivustolla on kuvia, joilla tekstivastine, vaikka ne ovat koristeita. (WCAG 1.1.1)
  • Päivystysten sivuilla olevat tiedot päivystysten sen hetkisistä asiakasmääristä eivät ole saavutettavassa muodossa. Lisäksi tietojen esitystapa dynaaminen eikä ole käyttäjän hallittavissa. (WCAG 1.2.1, WCAG 2.2.2)
  • Sisältöä esitetään listana, mutta apuvälineteknologioiden välityksellä lista ei hahmotu oikein. Sivustolla on joitain ylimääräisiä maamerkkejä (landmarks). (WCAG 1.3.1)
  • Sivustolla on väriyhdistelmiä, joiden kontrastisuhteet ovat liian matalat. (WCAG 1.4.3)
  • Joidenkin sivujen sivuotsikot ovat englanniksi suomenkielisillä sivuilla. (WCAG 2.4.2)
  • Apuvälineteknologioiden kohdistin (fokus) ei aina liiku loogisesti sivulla. (WCAG 2.4.3)
  • Sivustolla on joitain epäkuvaavia linkkitekstejä (WCAG 2.4.4)
  • Sivustolla on joitain epäkuvaavia otsikoita (WCAG 2.4.6)
  • Sivulla on elementtejä, joiden kieli on englanti suomenkielisellä sivustolla. (WCAG 3.1.2)
  • Hakutulosten rajauksen onnistumisesta ei tule tietoa ruudunlukijalle. (WCAG 4.1.3)
  • PDF-tiedostoissa rakenteen koodaus ei ole selkeästi apuvälineteknologioiden tulkittavissa. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)

Verkkopalvelun saavutettavuutta korjataan jatkuvasti, ja tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan viimeistään vuoden 2020 loppuun mennessä. Liitetiedostojen osalta työ jatkuu myös vuonna 2021.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset. 

Verkkopalvelu on julkaistu 1.10.2020.

Tämä seloste on laadittu 29.9.2020.

Selostetta on päivitetty viimeksi 29.9.2020.

 

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto