Gå till huvudinnehåll

Året på HUS 2022: Kvalitet och patientsäkerhet

År 2022 inledde vi beredningen av en kvalitetshandbok och kompletterade anvisningsbanken med vård- och patientanvisningar. Rapporterna om farliga situationer utvecklade patientsäkerheten.

Lagen förutsätter att hälsovårdsorganisationen ska göra upp en plan för kvalitetsledningen och för hur patientsäkerheten tillgodoses. Inom den offentliga hälso- och sjukvården fungerar kvalitets- och patientsäkerhetsplanen (LAAPO) samtidigt som organisationens plan för egenkontroll.  

Patientsäkerheten är en kvalitetsaspekt, men så viktig att vi har velat ta upp den i planens rubrik, dvs. HUS kvalitets- och patientsäkerhetsplan.

Aktiv kvalitetsledning 

Under 2022 upphörde vårt samarbete med kvalitetssystemet JCI, och vi genomförde en fortsatt utredning om potentiella kvalitetssystem för hälso- och sjukvården som skulle lämpa sig för vår organisation.  

Förberedelserna för social- och hälsovårdsreformen och organisationsreformen krävde mycket utvecklingsresurser av oss. På senhösten 2022 inledde vi beredningen av en kvalitetshandbok för HUS som helhet, som lägger grunden för framtida kvalitetssystem och även ger en referensram för den interna auditeringen.  

När coronaepidemin hade börjat ge med sig inledde vi på nytt observationsrundor inom det interna kvalitetsarbetet. Vi har utbildat HUS-anställda observatörer för att göra dessa rundor. Under utvärderingsrundorna försöker de hitta sätt att förbättra kvaliteten tillsammans med enhetens personal.

Målet är att öppna delar av anvisningsbanken för primärvården 

I projektet med en anvisningsbank fokuserade vi på att överföra vård- och patientanvisningar till anvisningsbanken.  I samarbete med primärvården undersökte vi möjligheterna att ge primärvården tillgång till lämpliga HUS-anvisningar i anvisningsbanken.  

Läs mer om anvisningsbanken:
Vård- och patientanvisningar på ett ställe (på finska)  

Genom rapporter om farliga situationer utvecklar vi verksamheten 

Patientsäkerhetsarbetet bygger på en kontinuerlig utveckling av verksamheten, upprätthållande av patientsäkerheten, rapportering av farliga situationer (HaiPro) samt introduktion och utbildning för anställda. Målet är att minimera skador som orsakas av vården, men som kan förebyggas. Också patienter har möjlighet att rapportera om farliga situationer.  

Läs mer om fördelarna med rapportering av farliga situationer:
Genom rapportering av farliga situationer kan det egna arbetet utvecklas (på finska)

Med hjälp av PosiPro lär vi oss av god praxis  

Som motvikt använder vi metoden Learning from Excellence (LfE). Målet med metoden är att identifiera och konkretisera goda verksamhetsmodeller och arbetsmetoder som används, och som man kan lära sig något nytt av och som det lönar sig att ta i bruk även i större utsträckning.  

Vi testade PosiPro-systemet som baserar sig på LfE-idén i slutet av 2022, och avsikten är att ta det i bruk under våren 2023. 

SHM:s nationella Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026 (opens in new window, links to another website) som publicerades våren 2022 kommer att ha en viktig roll i vårt patientsäkerhetsarbete. Målet med strategin är att utveckla och harmonisera kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet nationellt.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.