Bastjänster
Inom bastjänsterna tar vi hand om mångsidiga stödtjänster i anknytning till patientvården.
Inom bastjänsterna producerar vi effektiva och högklassiga stödtjänster inom hälso- och sjukvården som en del av patientens vårdkedja. Kunden står alltid i centrum för vår verksamhet, oavsett om det är fråga om en patient eller någon annan kund som beställer våra tjänster. Vi erbjuder dig en enhetlig, smidig och personlig serviceupplevelse med gedigen yrkeskunskap och lång erfarenhet. Vi gör vårt bästa i alla situationer för att ge din en behaglig upplevelse som kund inom social- eller hälsovården.
Våra tjänster:
- entré- och betjäningstjänster
- lokalvårdstjänster
- logistiktjänster
- medicintekniska tjänster
- avdelningssekreterartjänster
- patient- och personalbespisningstjänster
Våra kunder innefattar alla HUS sjukhus och vårdenheter. Dessutom producerar vi tjänster för Nylands välfärdsområden och Helsingfors samt för de välfärdsområden inom vårt samarbetsområde som har ingått ett serviceavtal med oss.
Ansvarsfullhet är en naturlig del av vår vardag
En viktig del i vårt ansvarsarbete är att minska livsmedelssvinnet, avfallsvolymen och kemikaliebelastningen. Vi arbetar för lokalvård utan kemikalier, vilket också är ett mål i miljöprogrammet för hela HUS. I konkurrensutsättningarna beaktar vi ansvarsfullhet, vattenförbrukning och livsmedlens inhemska andel.
Vi tillreder tusentals måltider dagligen. Vår näringsrika och hälsosamma mat avnjuts av både patienter som får vård och lunchgäster. Vi arbetar kontinuerligt för att minska livsmedelssvinnet.
- Inom ramen för det dagliga arbetet följer vi upp måltidskonsumtionen. Efter behov gör vi ändringar i recepten.
- Med hjälp av programmet Hävikkimestari samlar vi in en stor mängd information om svinnet såväl i patientmåltiderna som på lunchrestaurangerna. Information samlas till exempel för varje restaurang och maträtt. Vi använder Hävikkimestari i den kontinuerliga utvecklingen av verksamheten. Med hjälp av programmet förankras svinnhanteringen som en del av allas arbetsuppgifter.
- I slutet av dagen säljer vi svinnmat på lunchrestaurangerna, om det blir mat över.
- Vi gör svinnmängden synlig i lunchrestaurangerna.
- Vi ökar patienternas valfrihet inom avdelningsmåltiderna både då det gäller måltidsportionen och portionsstorleken.
Avfallsminskning är också en viktig del av Bastjänsternas ansvarsarbete.
- Vi främjar användning av bomullshanddukar för handtorkning. Jämfört med papper ger handhanddukar i bomull inte upphov till nästan något avfall. I dag används tyghanddukar redan i stor utsträckning på HUS olika sjukhus.
- Vi förbättrar plastinsamlingen och återvinningen.
- Vi testar användning av flergångskärl med pant för hämtmat.
- Vi identifierar engångsprodukter för vilka det finns alternativa flergångsprodukter.
Miljön tackar för att kemikaliemängden minskas, men också vårdmiljön blir säkrare för såväl patienter som anställda.
- I det dagliga arbetet använder vi i stor utsträckning rengöringsdukar i mikrofiber. Som sådan avlägsnar mikrofiber effektivt smuts.
- Vi ökar antalet doseringsapparater för tvättmedel i syfte att standardisera mängden kemikalier som används. Doseringsapparaterna för tvättmedel räknar automatiskt ut mängden och styrkan på tvättmedelslösningen som ska användas.
- I våra städmaskiner använder vi främst diamantskivor. Diamantskivorna rengör golven effektivt utan vatten.
- Vid några enheter har vi testat kemikaliefri städning i de allmänna utrymmena. I städningen har endast mikrofiberdukar och renat vatten med tvättmedelsegenskaper använts.
- Vi testar hur nanobeläggningar fungerar och hur effektiva de är i sjukhusmiljö. Båda beläggningarna i testet rengörs normalt, men smutsen lossnar lättare från dem. Kemikaliemängden kan minskas. Ljuskatalysytor fungerar utan kemikalier, aktiveras av ljus och är självdesinficerande.
Logistikens kundtjänst
09 471 77000
logistiikka.asiakaspalvelu@hus.fi
HUS Serviceportal för kunder
Öppen vardagar kl. 7.30–15.30
Logistikcentralen
Vår logistikcentral finns i Vandaforsen, vid korsningen mellan Ring III och Tavastehusleden.
Logistikcentralen
Nyhetsvägen 5
01770 Vanda
Postadress
Bastjänster / Logistik
PB 441
00029 HUS
Vårt centrallager, kundtjänst och upphandlingstjänst finns i logistikcentralen.
Förutom på logistikcentralen har vi verksamhet på alla HUS sjukhus och en del andra vårdenheter. Vår medicintekniska HelpDesk finns i kraftcentralen på Mejlans sjukhusområde.
Från Helsingfors:
Ta avfart 8, Ring III / Vandaforsen - Mårtensdal, från Tavastehusleden och sväng till höger. Kör uppför rampen och sväng till vänster i trafikljusen. Bron korsar Tavastehusleden, och Nyhetsvägen finns på höger sida strax efter bron, intill Sanomala.
Faktureringsuppgifter
HUS FO-nummer:
1567535-0
Posti Messagings förmedlarkod:
FI28768767
Nätfakturaadress (OVT):
0037156753501915
Nätfakturaadress för medicinteknik (OVT):
0037156753509430
Skanningstjänst:
HUS-sammanslutningen/Logistik,
PB 94169, 01051 LASKUT
HUS FO-nummer:
1567535-0
Posti Messagings förmedlarkod:
FI28768767
Nätfakturaadress (OVT):
0037156753501910
Skanningstjänster:
HUS-sammanslutningen/ Bastjänster, Lokalvård
PB 94151, 01051 LASKUT
HUS FO-nummer:
1567535-0
Posti Messagings förmedlarkod:
FI28768767
Nätfakturaadress (OVT):
0037156753508P93
Skanningstjänst:
HUS-sammanslutningen/ Kosthållstjänster
PB 94136, 01051 LASKUT
HUS FO-nummer:
1567535-0
Posti Messagings förmedlarkod:
FI28768767
Nätfakturaadress (OVT):
0037156753501930
Skanningstjänst:
HUS-sammanslutningen/ Bastjänster, Stödfunktioner
PB 94193, 01051 LASKUT
Försäljningsställe vid Mejlans lunchrestaurang
I entrén vid Mejlans lunchrestaurang finns ett försäljningsställe som vi dagligen hyr ut till en försäljare i taget.
Två bord (cirka 180 cm x 70 cm och 170 cm x 70 cm), fyra hyllor och två låsbara skåp står till förfogande. Det finns också tillgång till el. Försäljningsstället kan användas kl. 8.30–15.
Observera att det är förbjudet att sälja livsmedel. Saker får inte placeras i korridorerna och entréutrymmet. Det är förbjudet att använda personhissen för transport av varor.
Försäljningsställets adress är Stenbäcksgatan 9, Förvaltningscentralen, byggnad 5. Se kartan över Mejlansområdet.
Försäljningsställets pris
Försäljningsstället kostar 90 euro per dag. Avgiften betalas till lunchrestaurangens kassa vid ankomst på morgonen. Bokningen är bindande och avgiften faktureras i efterhand med ett faktureringstillägg, om den som bokat stället inte dyker upp eller inte betalar avgiften under den aktuella dagen.
Bokning av försäljningsstället
Bokningen kan göras genom följande länk: Bokning av försäljningsbord
- Perioderna 1 och 2 (januari–juni) kan bokas från och med den första vardagen i september.
- Perioderna 3 och 4 (juli–december) kan bokas från och med första vardagen i april.
- Försäljningsstället kan under en period bokas en gång.
Välkommen som försäljare!