Kunddelaktighet
Kunddelaktighet avser både inre upplevelse och aktivt agerande. Delaktighet är en känsla av att du är en del av gemenskapen och samhället, och du kan påverka saker som gäller dig. Delaktighet är en central faktor för välbefinnande och hälsa.
Vi vill göra det möjligt för våra kunder att delta i sin vård samt i utveckling och förverkligande av service. Vårt program för kunddelaktighet styr förverkligandet av delaktighet, och det följs upp i planen för egenkontroll.
Så här kan du delta i din vård
Som kund hos oss kan du delta i planering, beslutsfattande och förverkligande av din vård genom metoder inom egenvård. Vi förstår att du sannolikt genomgår en tuff tid, men du är ändå alltid den bästa experten i din situation. Därför behövs dina kunskaper och handlingar för att din vård ska lyckas.
Våra yrkesutbildade ger dig den information och det stöd du behöver. Vi uppmuntrar dig också att prata med kamratstödpersoner. I delaktighet betonar vi tre punkter: en medkännande och uppskattande inställning, kunskapsförvärv och möten med personer som har liknande erfarenheter.
Uppskatta dig själv och din erfarenhet. Behandla dig själv bra och var medkännande mot din situation. Behandla även andra patienter, närstående och yrkesutbildade med respekt.
Var öppen och ärlig om dina symtom och din oro, och delta aktivt i samtal och beslut som gäller vården. Detta hjälper våra yrkesutbildade att bättre förstå din situation. Vi vill ditt bästa och ger alltid den bästa möjliga vården.
Du kan planera din vård tillsammans med våra yrkesutbildade. Ni fattar beslut om din vård tillsammans. Du kan också lära dig om din sjukdom och stödformer, samt delta i utbildningsdagar för patienter och anpassningskurser. Du får information om dessa av personalen som vårdar dig, patientorganisationen eller FPA. Tillförlitlig information finns också i Terveyskirjasto och dit kommer du via den här länken och i Hälsobyn via den här länken.
Du kan alltid fråga vår vårdpersonal vad du behöver göra för att din vård ska lyckas. Be att få den skriftliga vårdplanen som upprättats för dig när du åker hem.
Sträva efter att förstå ditt hälsotillstånd, din diagnos och olika behandlingsalternativ. Det kan betyda att väga olika behandlingsalternativ, ställa frågor och uttrycka dina egna värderingar och åsikter. Följ ditt hälsotillstånd och verkan av behandlingen och rapportera om dem till vår personal enligt överenskommelse.
Det är meningsfullt att få prata om sina erfarenheter med någon annan som har upplevt samma. Det hjälper dig att förstå din situation bättre om du får höra om andras erfarenheter och dela med dig av din erfarenhet. Samtidigt kan du få förstående sällskap och vänner. Vi rekommenderar kamratstöd både för den som insjuknat och dennes närstående! Vi rekommenderar kamratstöd både för den som insjuknat och dennes närstående! Läs mer om kamratstöd i Kamrathuset via denna länk och läs om våra patienters upplevelser av vården på HUS via denna länk .
Frivilliga kamratstödpersoner till din hjälp på sjukhuset
Du kan få kamratstöd av frivilliga kamratstödpersoner på sjukhuset. Kamratstödpersonerna verkar antingen på sjukhusets avdelningar eller vid OLKA-punkter i entrélokalerna, beroende på sjukdomen. Volontärer hjälper även till på andra sätt på sjukhuset. Du kan alltid vända dig till dem, volontärerna är på sjukhuset för dig. Fråga mer av din sjukskötare eller i OLKA.
Kamratstöd i Toivo-appen
Ibland när man besöker sjukhuset har man inte krafter eller tid att träffa en kamratstödperson. Då är det bra att söka en kamratstödperson med hjälp av den kostnadsfria Toivo-appen. Via Toivo kan du prata anonymt med en kamratstödperson. Mer information om applikationen hittar du med att klicka på denna länk (på finska).
Kamratstöd i en förening
Om du vet vilken patientorganisation som passar dig, är det bra att kontakta dem direkt. Om du ännu inte har hittat en patientorganisation, kan du be OLKA om hjälp med att hitta en. Mer information om OLKA finns bakom den här länken (på finska).
Ytterligare information om olika organisationer finns även i Toivo-appen och på Kamrathuset.fi.
Organisationernas stöd på våra sjukhus
Organisationerna är närvarande på vårt sjukhus för att stöda våra kunder på många olika sätt, till exempel genom att erbjuda rådgivning, skicka sina volontärer till sjukhuset och hålla temadagar vid OLKA-punkterna.
OLKA koordinerar sjukhusets organisations- och volontärverksamhet. Verksamheten bedrivs i samarbete med de koordinerande organisationerna HyTe ry och Keski-Uudenmaan Yhdistysverkosto ry.
OLKA-punkterna finns i sjukhusens entrélokaler. Patientorganisationerna och sjukhusets enheter presenterar sin verksamhet vid OLKA-punkterna. Läs om sjukhusens OLKA-punkter via länkarna nedan.
På sjukhuset verkar volontärer inom organisationer. De finns där för dig, då du vill få information om hur man rör sig inom sjukhuset, vill ha samtalssällskap eller kamratstöd. Du känner igen dem på den ljusgröna västen. Volontärerna erbjuder dig avslappnade möten och de har bundit sig vid tystnadsplikt. Om du vill veta mera om hjälpen som volontärer erbjuder på sjukhuset, ta kontakt med OLKA.
Ta kontakt med OLKA när du söker kamratstöd och vill ha information om organisationerna eller sjukhusets volontärverksamhet.
Kom på besök
OLKAs kundtjänst är öppen
- Vid OLKA-punkten på Mejlans triangelsjukhus måndag till torsdag kl. 9–12. Läs mer om OLKA-punkten på Mejlans triangelsjukhus via denna länk
- Vid OLKA-punkten på Hyvinge sjukhus måndag till torsdag kl. 9–13.
Läs mer om OLKA-punkten på Hyvinge sjukhus via denna länk.
Ring
Du kan ringa på vardagar kl. 8–16. OLKAs kundtjänstnummer är 050 375 3914.
Lämna kontaktbegäran
Om vi inte kan svara, kan du lämna en kontaktbegäran antingen via telefon eller e-post. Vi svarar under nästa vardag. E-post:olka@hus.fi.
Familjevänner är HelsingforsMissions utbildade volontärer som erbjuder närvaro, stöd och praktisk hjälp för Nya barnsjukhusets patientfamiljer.
Delta i utvecklingen av våra tjänster
Som vår kund kan du delta i utvärderingen, utvecklingen och genomförandet av våra tjänster och vår forskning genom att ge respons eller verka i kund- och forskningspaneler eller som erfarenhetsexperter.
Ansökan om medlemskap i kund- och forskningspanelerna samt till erfarenhetsexpert är öppen två gånger om året.
Läs mer om panelernas verksamhet via länkarna nedan.
Du kan ge oss respons på både vården och vår verksamhet i allmänhet. Din respons är viktiga för oss, eftersom den hjälper oss att förbättra våra tjänster.
Våra kunder har möjlighet att vara med och utveckla vår patientorienterade vårdkultur samt användningen av våra lokaler och tjänster genom att medverka som medlem i en kundpanel. Vi har 20 olika kundpaneler. Kundpanelerna bildas enligt sjukdomsgrupp.
Valet till kundpanelerna i våra resultatenheter sker genom att utnyttja din erfarenhet och utbildning. Medlemskap i panelen förutsätter inte tidigare förtrogenhet med uppgiften, utan du får den nödvändiga introduktionen av oss. Kundpanelerna har möten några gånger om året och samarbetar med vår vårdpersonal.
Medlemmarna i forskningspanelen framför sina synpunkter till våra forskare, som de i sin tur kan använda i sin forskning. I rollen som panelmedlem kan du påverka de olika faserna av läkemedels-, vård- och hälsovetenskapliga studier från planering till presentation av forskningsresultaten.
Personer rekryteras till kund- och forskningspanelerna två gånger per år. Verksamhetsperioden börjar antingen i augusti eller januari och varar i två år.
Lämna dina kontaktuppgifter i formuläret som öppnas via denna länk (på finska), så får du ett meddelande i din e-post i början av rekryteringen. Vi meddelar då rekryteringen inleds även på vår webbplats och i sociala medier.
Som erfarenhetsexpert är du en person som fått utbildning till erfarenhetsexpert eller erfarenhetsaktör, och som har personlig erfarenhet av en sjukdom.
Via den här länken hittar du presentationsvideor om erfarenhetsexperter.
Som erfarenhetsexpert har du beredskap att:
- verka som medlem i arbetsgrupper, styrgrupper och ledningsgrupper av olika slag
- utvärdera tjänster och vara med i forskningsgrupper
- bidra till planeringen av ny verksamhet
- vara ett stöd för kunden i samarbete med den yrkesutbildade eller som gruppledare.
Som erfarenhetsexpert ger du en värdefull inblick i vårdprocessen ur kundens perspektiv. Personer rekryteras två gånger om året till verksamheten med erfarenhetsexperter. Verksamhetsperioden börjar antingen i augusti eller januari. Lämna dina kontaktuppgifter på formuläret som öppnas via den här länken (på finska), så får du ett meddelande i din e-post i början av rekryteringen. Vi meddelar då rekryteringen inleds även på vår webbplats och i sociala medier.
Bli volontär för att stödja våra kunder
Volontärerna finns till för möten utan brådska för kunder som besöker våra sjukhus. Du kan verka på vårt sjukhus som frivillig kamratstödperson, samtalspartner, entréassistent, familjevän eller stödperson för vård i livets slutskede.
Volontärer arbetar i sjukhusens entrélokaler, vid OLKA-punkter eller på en del avdelningar och i samjouren. Volontärernas arbetspass infaller huvudsakligen på vardagar och är koncentrerade till dagtid. Vissa uppgifter kan utföras även på kvällar eller veckoslut. Som volontär på vårt sjukhus är du ett stöd för kunderna och deras närstående.
Genom att öppna den här länken hittar du en video om OLKAs volontärverksamhet (på finska).
- En kamratstödperson har personlig erfarenhet av sjukdom eller skada, eller erfarenhet genom en närstående och hen finns på plats för att stödja en person som har upplevt detsamma. Läs om att verka som kamratstödperson via denna länk i Hälsobyn.
- Samtalspartner finns som sällskap för en kund på sjukhuset, enligt dennes önskemål. Man kan småprata eller till exempel läsa eller spela.
- Entréassistenterna vägleder, ledsagar och stöder kunder, särskilt när de rör sig på sjukhuset.
- Stödpersonerna för vård i livets slutskede fungerar som stöd och sällskap för kunden.
- Familjevännerna fungerar som stöd för ett barn och dennes familj på Nya barnsjukhuset.
Som volontär kan du delta i verksamheten utan specialkunskaper eller färdigheter i branschen. Vi kräver dock följande:
- du vill vara ett stöd för sjukhusets kunder
- du kan även kommunicera på finska
- du förbinder dig vid tystnadsplikt och sjukhushygien
- du är minst 18 år.
Det är viktigt att din egen livssituation är i balans när du verkar som sjukhusvolontär. Volontärerna ska ha vaccinerats mot mässling och vattkoppor eller ha haft sjukdomarna i fråga. Dessutom förutsätter vi vaccin mot influensa årligen.
Vi erbjuder en kvällsintroduktion för arbete som sjukhusvolontär och vidare utbildning och rekreation under verksamheten.
Sök till volontär som samtalspartner, kamratstödperson, entréassistent eller volontär för vård i livets slutskede eller som kamratstödperson via Toivo-appen. Ta kontakt via e-post:olka@hus.fi
Om du vill fungera som familjevän, ta kontakt med HelsingforsMission. Mer informaton hittar du genom att klicka på denna länk (på finska) .
Förening, kom med för att stödja våra kunder
Föreningar och aktörer vid sjukhuset är välkomna att berätta om sin verksamhet och ge kamratstöd vid OLKA-punkterna.
OLKA-punktens temadagar är avgiftsfria för anordnare av temadagar och deras gäster. Vi rekommenderar att ni har temadagar varje månad, så att så många som möjligt får information om er. Det finns OLKA-punkter på flera sjukhus. OLKA-koordinatorerna hjälper er att hitta en punkt som passar just era behov.
Temadagarna kan hållas av anställda eller volontärer. Man kan komma med en vanlig människas kunskaper och skicklighet. Det räcker att ni förbinder er vid sjukhusets verksamhetsprinciper, såsom hygien och tystnadsplikt. Temadagarnas publik är främst kunder och närstående som besöker sjukhuset, men ibland besöker även våra anställda temadagarna.
Mer information om bokning av temadagar finns via denna länk .
Du kan ta med dig gratis tidningar och broschyrer till OLKA-punkterna i en rimlig omfattning per gång. Du kan ta med eller skicka broschyrer till koordinatorn för OLKA-punkten på Mejlans triangelsjukhus eller Hyvinge sjukhus. De levererar materialet till övriga OLKA-punkter.
OLKA är en koordinerad organisations- och volontärverksamhet på sjukhus. Verksamheten bedrivs i samarbete med de koordinerande organisationerna HyTe ry och Keski-Uudenmaan Yhdistysverkosto ry. Läs mer om verksamhetsformen i OLKA via denna länk (på finska) .
När du kommer för att hålla temadag, observera följande funktionssätt:
- Kom till sjukhuset endast då du är frisk.
- Sörj för god handhygien.
- Allt du hör, ser och får ta del av, till exempel personliga och konfidentiella saker måste du hålla hemliga.
- På sjukhuset får man inte fotografera kunder eller personal.
- Rök inte under temadagen.
- Använd inte parfym på sjukhuset.
- Ta inte ställning till kundernas vårdrelaterade ärenden. Det är förbjudet att marknadsföra produkter, läkemedel, undersökningar eller behandlingar.
- Det är förbjudet att försöka övertala personer att gå med i organisationer och att idka försäljning.
- I eventuella situationer där säkerheten är hotad, kontakta närmaste medlem av personalen.
- Om temadagen innehåller ett musikframförande eller dylikt, kontrollera först med OLKA att det är möjligt att ordna framförandet.
- Fyll i slutet av temadagen i den statistikblankett som skickas till e-postadressen du meddelat i samband med reservationen.
- Lämna temadagslokalen i prydligt skick.
Boka en temadag till huvudstadsregionens sjukhus via denna länk .
Boka en temadag till sjukhusen i Mellersta Nyland via denna länk.
Kamratstödpersonerna i er förening kan arbeta som volontärer på våra sjukhus. Vi uppskattar verkligen ert stöd för kunderna! Vi erbjuder introduktion om sjukhuset för volontärer som kommer till sjukhuset och vid behov avgiftsfri utbildning till kamratstödperson. Utöver uppgifter i kamratstöd finns det andra volontäruppgifter som man kan utföra. Mer information om bokning av temadagar finns via denna länk.
Den riksomfattande webbtjänsten Kamrathuset.fi erbjuder pålitlig information om kamratstöd och föreningar som erbjuder kamratstöd. Information om föreningarna samlas i Kamrathuset i Hitta stöd-sökmaskinen, med vilken du kan bekanta dig genom att klicka på denna länk.
Föreningens kamratstödspersoner kan också verka i Toivo-appen. Läs mer om appen via denna länk (på finska).
Öppna OLKAs Facebook-sidor via länkarna nedan:
OLKAs Instagram-konton hittar du med taggarna nedan:
- @olkatoiminta
- @olkakeskiuusimaa
Dessutom finns följande hashtaggar i sociala medier som används i OLKA-verksamheten:
- #sairaanhyvääseuraa
- #sairaanhyväfiilis
- #sairaalavapaaehtoiset
Läs mer om verksamhetsformen OLKA via denna länk (på finska) .