Gå till huvudinnehåll

Året på HUS 2023: Styrelseordföranden har ordet: Första året efter social- och hälsovårdsreformen – utmaningar med vårdköer och ekonomi

Social- och hälsovårdsreformen trädde i kraft i början av 2023. Den kom med utmaningar, särskilt när det gäller ekonomi och tillgång till vård. Vi såg framgångar i form av att personal- och kundupplevelsen utvecklades positivt.

Risto Rautava.

För ett år sedan lyfte jag fram att ett av de viktigaste målen för år 2023 var att skapa ett bra samarbete mellan välfärdsområdena och Helsingfors stad. Samarbetet har också förbättrats avsevärt, och det har satsats mycket på det. Men ett bra samarbete kräver kontinuerligt underhåll. 

En av de största utmaningarna var vårdköerna. Det är viktigt att människor får vård i tid. I styrelsen fastslog vi också att HUS måste hitta lösningar på hur köerna kan förkortas. Det är inte bara HUS som berörs av vårdköerna. Situationen är nationell. Vi känner även till anledningarna till den: effekterna av coronaviruset är fortfarande märkbara, och det råder brist på vårdare. 

Besparingar måste hittas tillsammans med personalen 

En annan utmaning var ekonomin. Det visade sig att vi inte visste exakt hur ekonomin skulle fungera i den nya organisationen. Situationen har varit densamma för social- och hälsovården i hela landet. År 2024 måste vi genom produktivitetsprogrammet ta reda på hur vi till exempel kan använda fler operationssalar och hur vi kan göra mer med de nuvarande resurserna. Här litar jag på personalen, eftersom det är personalen som bäst vet hur man kan göra saker och ting bättre och mer effektivt på enheterna. Man måste kunna dra nytta av de goda idéerna. 

Vi måste också titta på kostnaderna. Var kan man göra stora kostnadsbesparingar? Vi har redan hittat sådana inom IT och läkemedel. Samtidigt blir även besparingar från många små bäckar en stor å. Jag tror att vi tillsammans med vår personal kan få ekonomin att vända åt ett bättre håll och att vi kan hitta smartare sätt att arbeta på. 

Arbetstillfredsställelsen förbättrades 

Som tur är finns det även goda nyheter. HUS personalenkäter visar att det har skett en klar förbättring i arbetstillfredsställelsen under 2023. Det ger en bra grund för framtiden så att vi kan förbättra verksamheten och personalens välbefinnande ännu mer. Vi är på väg åt rätt håll när det gäller utvecklingen av medarbetarupplevelsen. 

Responsen från de flesta patienter har också varit positiv. Kunderna, och hur de upplever den vård och service de får, är kärnan i allt. Förutom vårdköerna är vi alltså på väg mot en positiv utveckling även när det gäller kundupplevelsen. När man väl får vård inom HUS är responsen väldigt bra. 

Risto Rautava 
styrelseordförande 

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.