Usein kysyttyä koronaviruksesta (HUSLAB ja HUS Kuvantaminen)

Päivitetty 9.9.2020

HUSLABin ja HUS Kuvantamisen asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet koronavirustiedusteluiden vuoksi. Luethan nämä usein kysytyt kysymykset ennen kuin otat yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Yleiset kysymykset

 

Perutaanko aikani koronaviruksen takia?

Jos tutkimusaikoja joudutaan koronaviruksen takia perumaan, tästä ilmoitetaan sinulle. Jos toimipisteitä joudutaan sulkemaan valtakunnallisen koronavirustilanteen takia, myös ajat perutaan. Päivittyvä tieto kannattaa tarkistaa:

Ilmoitetaanko ajan peruutuksista?

Jos tutkimusaikoja joudutaan koronaviruksen takia perumaan, tästä ilmoitetaan sinulle.

Voiko flunssaisena tai nuhaisena tulla tutkimukseen?

Jos sairaus mahdollistaa tutkimuksen siirtämisen, tutkimusta on syytä siirtää. Sovi asiasta lähettävän yksikön kanssa ja ilmoita myös tutkimuspaikkaan.

Minulla on ajanvaraus huomiseksi. Voinko tulla tutkimuksiin, jos minulla on flunssaoireita, mutta ei kuumetta?

Jos sairaus mahdollistaa tutkimuksen siirtämisen, tutkimusta on syytä siirtää. Sovi asiasta lähettävän yksikön kanssa ja ilmoita myös tutkimuspaikkaan.  

Voiko saattaja tulla mukaan, kun potilaalla on koronavirustartunta? 

Kyllä, mikäli saattaja on välttämätön.

Mistä löydän tietoa koronavirustartunnan alkuoireista?

Kannattaa tutustua Terveyskylän Infektiotalon Usein kysyttyihin kysymyksiin koronaviruksesta.  Myös HUSilla on omat koronavirussivut ja Terveyskylässä auttaa Koronabotti.

Mitä teen, jos epäilen koronavirustartuntaa?

Katso lisäohjeita HUSin koronavirussivuilta

Tarvitsenko koronatestiä?

Koronabotin avulla voit arvioida tarvettasi käydä koronatestissä. Tutustu myös HUSin koronasivuihin.

>> Koronabotti
>> HUSin koronavirussivu


Laboratoriot 

 
HUSLABin näytteenottopisteissä ei tehdä koronavirusnäytteenottoa eikä laboratorioon voi tulla, jos epäilee itsellään koronavirustartuntaa. Koronavirusepäilyissä katso lisäohjeita HUSin koronavirussivuilta. Asiakasneuvontamme ei näe koronatestien tuloksia, saat tiedon tekstiviestillä.

​Miten hakeudun koronavirusnäytteenottoon?

 

Nyt voit varata ajan koronatestiin itse. Uusi nettipalvelu on käytössä Uudenmaan asukkaille puhelinpalvelun rinnalla. Ajanvarausta varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.​ >> koronabotti.hus.fi​

Helsinkiläisten itsepalveluajanvaraus tapahtuu osoitteessa omaolo.fi.​​

Katso lisäohjeita HUSin koronavirussivuilta. ​

 

Mistä voin perua aikani koronavirusnäytteenottoon?

Varattuasi ajan koronatestiin saat  tekstiviestillä vahvistuksen näytteenottoajasta, tulo-ohjeet ja ajan perumissohjeet. 


Mistä saan tiedon koronavirustestin tuloksista?

Näytevastaukset saapuvat tekstiviesteinä. Näytevastauksista kertovia tekstiviestejä lähetetään klo 8-22 välillä sitä mukaa kun tulokset valmistuvat. Alle 16-vuotiaiden tuloksista tekstiviesti lähetetään huoltajalle ja 16 vuotta täyttäneille heidän omaan puhelinnumeroonsa. Jos näytteestä todetaan koronavirustartunta, kotikunnan tartuntatautiyksikkö ottaa asiakkaaseen yhteyttä myös puhelimitse ja haastattelee tartunnan jäljittämiseksi.

Koronavirustestin tulokset näkyvät lisäksi Omakannassa, mutta terveydenhuollon organisaatioiden ja kuntien välillä on eroa siinä, millaisella viiveellä tiedot tulevat Omakantaan näkyviin.

Koronabotin itsepalveluvarauksen kautta otetut positiiviset koronanäytetulokset näkyvät Omakannassa viiveellä eli kuntien tartuntatautiyksikköjen kirjattua tulokset kunkin kunnan potilastietojärjestelmään. Negatiiviset testitulokset saadaan näkyville Omakantaan arviolta vasta lokakuun alkupuolella, jolloin myös positiiviset tulokset saadaan nopeammin näkyville.

Miten kauan tuloksissa kestää?

Tekstiviestitse lähetetyt tulokset saapuvat pääsääntöisesti 2 päivän sisällä.

Jos et saa tekstiviestiä 2 päivän kuluessa, tulosta voi kysyä oman kunnan/terveyskeskuksen koronaneuvontanumerosta. Jos näytteesi on otettu yksityisen terveyspalvelun näytteenotossa, kysy näytetulosta palvelutarjoajan antamien ohjeiden mukaan. Päivystysapu 116 117 tai HUSLABin asiakaspalvelu eivät anna näytevastauksia.  

(päivitetty 9.9.2020).

Olen käynyt koronavirustestissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Mistä saan tulokset?

Vantaan kaupungin tartuntatautiyksikkö ilmoittaa tulokset seuraavasti:

  • soittamalla, jos näytteesi on positiivinen

  • tekstiviestillä, jos näytteesi on negatiivinen

  • vastaus on jossakin vaiheessa nähtävissä Omakannassa, mutta eri terveydenhuollon organisaatioiden ja kuntien välillä on eroja siinä, milloin tiedot ovat näkyvissä.

Vaikuttaako koronavirusepidemia laboratorion ajanvarauksiin?

HUSLAB sulkee osan toimipisteistään valtakunnallisen koronavirustilanteen takia. Myös aukioloaikojen muutokset ovat mahdollisia. Päivittyvä tieto kannattaa tarkistaa HUSLABin sivuilta (www.huslab.fi). Mahdollisista peruutetuista ajoista ilmoitetaan asiakkaalle.

Vaikuttaako koronavirusepidemia laboratorioiden aukioloaikoihin?

HUSLAB sulkee osan toimipisteistään valtakunnallisen koronavirustilanteen takia. Myös aukioloaikojen muutokset ovat mahdollisia. Päivittyvä tieto kannattaa tarkistaa HUSLABin sivuilta (www.huslab.fi).

Minulla on kutsu kohdunkaulasyövän seulontaan, vaikuttaako koronavirusepidemia ajanvaraukseeni?

HUSLAB sulkee osan toimipisteistään valtakunnallisen koronavirustilanteen takia. Sulkujen takia on jouduttu perumaan myös kohdunkaulasyövän seulonnan aikoja.

Tieto ajan mahdollisesta peruutuksesta on lähetetty sinulle kirjeitse. Ilmoitamme asiasta kirjeitse, koska muuta yhteystietoa ei ole saatavilla.

Jos seulonta-aikasi on hyvin pian, suosittelemme tarkistamaan toimipisteen tilanteen. Päivitämme tietoa jatkuvasti HUSLABin sivuille näytteenottopisteiden listaukseen.

Jos toimipiste on suljettu, se tarkoittaa, että aikasi on jouduttu perumaan. Sinulle on lähetetty tieto tästä kirjeitse kotiin. >> Varaa seulonnalle uusi aika 

 

Kuvantaminen

 
 

Vaikuttaako koronavirus röntgenien aukioloaikoihin?

Löydät viimeisimmät tiedot HUS Kuvantamisen sivuilta (www.hus-kuvantaminen.fi) ja Palvelukartalta. Koronavirusta sairastavien potilaiden ja niiden, joilla infektiota epäillään, kuvaukset on keskitetty tietyihin kuvauspaikkoihin. 

Minulla on aika röntgeniin, onko turvallista tulla?

Epidemiatilanteen mukaan väestön liikkumista ja kontakteja pyritään rajoittamaan. Seuraa tämän osalta yleisiä suosituksia. Kuvauspaikoissa on yhtä turvallista kuin muissakin julkisissa tiloissa.

Jos kuitenkin päätät perua tai siirtää kuvaustasi,  sovi asiasta lähettävän yksikön kanssa ja ilmoita siitä myös kuvauspaikkaan

Onko turvallista mennä röntgeniin tai muuhun kuvantamistutkimukseen, koska kuulun riskiryhmään?

Kuvauspaikoissa on yhtä turvallista kuin muissakin julkisissa tiloissa. Jos kuitenkin päätät perua tai siirtää kuvaustasi, sovi asiasta lähettävän yksikön kanssa ja ilmoita siitä myös kuvauspaikkaan. Pitkäaikaissairaudet on hyvä hoitaa myös epidemia-aikana.

Onko minun syytä siirtää kuvantamiseen varattua aikaa koronavirustilanteen takia?

Ole yhteydessä hoitavaan yksikköön, johon sinulla on ajanvaraus. Jos aikaa siirretään, ilmoita siitä myös kuvauspaikkaan

Onko röntgenin tiloissa kuinka paljon ihmisiä?

Ihmisten määrä odotustiloissa vaihtelee. Hengitystieoireisille on pyritty rajaamaan oma alue tai tutkimuspaikka.

Voiko flunssaisena tulla magneettikuvaukseen?

Hengitystieoireisena ei tulisi tulla kuvaukseen. Jos sairaus mahdollistaa tutkimuksen siirtämisen, tutkimusta on syytä siirtää. Sovi asiasta lähettävän yksikön kanssa ja ilmoita myös tutkimuspaikkaan. Yleensä kuumeista potilasta ei voida kuvata magneetilla.

Kun on lähete kuvantamiseen, vaikuttaako koronavirusepidemia mitenkään?

Jos sinulla on hengitystie- tai muita oireita jotka voivat olla koronavirukseen liittyviä ja sairautesi mahdollistaa tutkimuksen siirtämisen, tutkimusta on syytä siirtää. Sovi asiasta lähettävän yksikön kanssa ja ilmoita myös tutkimuspaikkaan. Jos sinulla ei ole hengitystieoireita, on kuvaaminen mahdollista. Tarkista kuvauspaikkasi aukiolo HUS Kuvantamisen sivuilta toimipistelistauksesta tai Palvelukartalta

Onko toimintaa supistettu kuvantamisessa (esim. magneettikuvaus) koronaviruksen takia?

Kyllä, toimintaa jouduttaneen supistamaan ja keskittämään sen mukaan, mihin henkilökuntaa riittää.​

HUS_koronabotti_bannerit_170x300_SU.jpg


HUS_helpdesk.pngAsiakaspalvelumme ovat ruuhkautuneet koronatiedusteluiden vuoksi. 
 
Luethan nämä usein kysytyt kysymykset ennen kuin otat yhteyttä asiakaspalveluumme. 
​Tietoa koronan alkuoireista: