Usein kysyttyjä kysymyksiä

Nämä ohjeet tarkoitettu HUS Apuvälinekeskuksen Ruskeasuon yksikön asiakkaille. 

Miten pääsen HUS Apuvälinekeskuksen asiakkaaksi?

Tarvitset lähetteen joko omasta kotikunnastasi tai erikoissairaanhoidosta. Emme ota vastaan lähetteitä yksityisiltä palveluntarjoajilta. 
 
Lähete käsitellään kokouksessa, jossa määritellään myös lähetteen kiireellisyysluokka. Kiireellisyysluokkaan 1 sijoitetaan esim. nopeasti eteneviin sairauksiin liittyvät apuvälineet (esim. ALS-potilaiden apuvälineet). Muut lähetteet sijoitetaan kiireellisyysluokkaan 3. Hyväksytty lähete asetetaan ajanvarausjonoon. Käyntiaikasi lähetetään sinulle postitse. 

Mitä apuvälineitä voin saada?
 
Luovutamme apuvälineitä Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisen ohjeistuksen ​mukaisesti.  ​
 
  • Aikuiset: kommunikoinnin apuvälineet sekä sähköiset liikkumisen apuvälineet (sähkömopot ja sähköpyörätuolit, kelauksen keventimet, työntöavut sekä porraskiipijät). Muut aikuisten liikkumisen apuvälineet (esim. rollaattorit ja manuaalipyörätuolit) lainataan oman kunnan perusterveydenhuollon apuvälineyksiköstä.
  • Lapset (alle 16-vuotiaat): kaikki kommunikoinnin, liikkumisen ja päivittäistoimintojen apuvälineet (pitkäaikaislainaan). 

Miten pitkään joudun odottamaan apuvälinettä?


Keskimääräinen jonotusaika vaihtelee. Mikäli vointiisi tai oireisiisi tulee muutoksia (esim. kipuja, voimien heikentymistä tai tasapainovaikeuksia), ole meihin yhteydessä. Otamme näissä tapauksissa jonotusajan uudelleen käsittelyyn.

Tarvitsen tilapäisesti sähköpyörätuolia. Onnistuuko se?


Myönnämme apuvälineitä ainoastaan pitkäaikaiseen käyttöön. Väliaikaisissa tarpeissa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan kuntoutussuunnittelijaan.

Voinko itse toivoa jotain tiettyä merkkiä tai mallia?

Aina ennen apuvälineen luovutusta tehdään arviokäynti, jolloin saat sovittaa ja kokeilla apuvälineitä yhdessä terapeutin kanssa välttämättömien elintärkeiden ja keskeisempien päivittäisten toimintojen ylläpitämiseksi​Luovutettavat apuvälineet ovat ensisijaisesti kierrosta palautuneita, kunnostettuja apuvälineitä. Uusia apuvälineitä hankittaessa hyödynnetään ensisijaisesti HUSin kilpailuttamia sopimustuotteita (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 29.12.2016/1397).

Olen muuttamassa toisen sairaanhoitopiirin alueelle ja minulla on sähkömopo. Mitä minun tarvitsee tehdä?

Soita asiakaspalveluun, p. 09 471 80520 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14). Tarvitsemme tietoomme muuttopäiväsi sekä uuden osoitteesi.  Huolehdimme välineiden siirron uuden sairaanhoitopiirin omistukseen. Jatkossa voit hoitaa apuvälineen huollot sekä mahdolliset uusinnat uuden asuinalueesi apuvälinepalveluissa. 

Rengas puhkesi / ruuvi irtosi / laite ei toimi. Mitä teen?
 
Soita huollon ajanvaraukseen, p. 09 471 75499 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14). Henkilöstömme arvioi huollon keston.

Istuma-asento sähköpyörätuolissa on mennyt huonoksi. Miten toimin?

Soita asiakaspalveluun, p. 09 471 80520 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14). Henkilöstömme välittää tiedon eteenpäin käsiteltäväksi.

Sähköpyörätuoli/-mopedi täytyisi vaihtaa uuteen. Miten toimin?

Soita asiakaspalveluun, p09 471 80520 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14). Henkilöstömme välittää tiedon eteenpäin käsiteltäväksi.

Joissain tapauksissa voimme uusia laitteen myös huollon määräyksestä, jos laitteen varaosia ei enää saa tai laite on jo vanha tai korjauskelvoton. Jonotusaika ja kiireellisyys määräytyvät tapauskohtaisesti. Sähköisen liikkumisen apuvälineissä uutta lähetettä ei tarvita muutostöihin tai uuden apuvälineen vaihtamiseen.

En tarvitse enää apuvälinettä. Mitä teen?

Soita asiakaspalveluun, p09 471 80520 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14). Voit sopia kanssamme apuvälineen palautuksesta. Apuvälineen voi myös palauttaa suoraan Ruskeasuon yksikköön, ma-to 8-16 ja pe 8-14.

Saanko tehdä muutoksia apuvälineeseen itse?

Apuvälineeseen ei saa tehdä muutoksia tai korjauksia itsenäisesti. Kaikkiin muutos- ja korjaustöihin tilataan aika huollon ajanvarauksesta, p. 09 471 75499 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14)​.

Haluaisin muutattaa sähköpyörätuolini jalkalaudat sähköiseksi. Miksi huolto ei tee muutostyötä korjauskäynnin yhteydessä?

Huoltomme tekee ainoastaan huolto- ja korjaustöitä, eli korjaa laitteessa olevia mahdollisia vikoja.  Jos apuvälineeseesi on tarve tehdä muutostöitä, tarvitaan aina Apuvälinekeskuksen terapeutin yksilöllinen arvio muutostöiden tarpeellisuudesta ja niiden toteuttamisesta (esim. asiakkaan ergonomia, toiminnallisuus, asento jne). Tällaisessa tilanteessa työ siirretään Apuvälinekeskuksen terapeuttien muutostyöjonoon.
 
Mistä saan lisätietoa Kelan kuljetuskorvauksista?

Lisätietoa löydät Kelan verkkosivuilta.

Miten voin olla yhteydessä Ruskeasuon apuvälineyksikön asiakaspalveluun?
Voit olla meihin yhteydessä joko puhelimitse tai sähköpostitse. 
  • Asiakaspalvelu, p. 09 471 80520 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14), apuvalinekeskus@hus.fi
  • Huolto, p. 09 471 75499 (ma-pe klo 9-11 ja 12-14), apuvalinekeskus.huolto@hus.fi