Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 23.3.2022 14.10

Tilannekeskus palveluksessanne

Asiasanat:
  • Husari

Valmiuskeskuksen yhteyteen perustettu Tilannekeskus aloitti toimintansa viime itsenäisyyspäivänä. Se tukee HUSin johtoa ja yksiköitä niin normaalioloissa kuin terveydenhuollon erilaisissa häiriötilanteissakin. Tilannekeskus ylläpitää tarkkaa tilannekuvaa koko HUSin toiminnasta joka päivä, ympäri vuorokauden.

Tilannekeskuspäivystäjä Olli Rokkanen.

Tilannekeskuspäivystäjä Olli Rokkanen seuraa työvuoronsa aikana kattavasti eri viranomaisten kanavia ja ylläpitää kokonaiskuvaa.

Keväällä 2021 voimaan astuneiden terveydenhuoltolain valmiuspykälien 38§ ja 42a§ mukaan jokaisen yliopistollisen sairaanhoitopiirin tulee koota tilannekuvaa omasta toiminnastaan sekä oman erityisvastuualueensa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnasta. Tilannekeskus kokoaa toiminnan resurssi- ja kapasiteettitietoja, raportoi niitä HUSin eri toimijoille, tukee operatiivista toimintaa sekä toimii yhteistyössä viranomaisten kuten poliisin, pelastustoimen ja rajavartioston kanssa. 

”Kahteen kuukauteen on mahtunut paljon. Esimerkiksi helikopteritoiminnan potilasliikenteen tukeminen Meilahden, Jorvin ja Peijaksen sairaala-alueella on ollut toistuvaa. Viimeksi tänä aamuna olimme Rajavartiolaitoksen helikopterin kanssa yhteydessä ja pohdimme potilaslogistiikan sujuvoittamista niin, että tieto kulkee muutenkin kuin HUSin turvallisuusorganisaation ja helikopterin välillä”, tilannekeskuspäivystäjä Olli Rokkanen kertoo. 

Käytännön kokemus auttaa toiminnan kehittämisessä

”Tilannekeskusta on valmisteltu usean vuoden ajan. Nyt on aika lisätä tietämystä siitä, mikä Tilannekeskus on, ja mihin kaikkeen se kykenee. Kun lähitulevaisuudessa muutamme Siltasairaalaan, meillä on valmis konsepti. Ideoita muiden tukemiseksi syntyy koko ajan. Vastaanotto ja palaute yhteistyökumppaneilta on ollut hyvää”, valmiusylilääkäri Tom Silfvast kertoo.

Valtakunnallisesti tilannekeskuksia on tarkoitus olla viisi yliopistollisten sairaaloiden yhteydessä. Näistä kaikki eivät vielä ole toiminnassa. 

”On loistavaa, että meillä on nyt käytännön kokemusta toiminnasta emmekä puhu vain teorian tasolla. Näin ongelmatkin ovat helpommin ratkaistavissa. Pelkillä powerpointeilla tällaista ei suunnitella. Vielä ollaan kehittämisvaiheessa ja se toki vaatii pinnaa. Toiminnan käynnistäminen pandemia-aikana ei myöskään ole ollut aina yksinkertaista, kun ihmisiä ei voi tavata kasvokkain”, turvallisuus- ja valmiusjohtaja Aaro Toivonen sanoo. 

Henkilöstö terveydenhuollon ammattilaisia

Tilannekeskustoiminta on sosiaali- ja terveydenhuollossa varsin uutta. Esimerkiksi Meilahden Turvapalveluiden valvomossa on myös 24/7-toimintaa, mutta siellä työskentelevillä on vartijatausta. Tilannekeskuksen henkilöstö on terveydenhuollon ammattilaisia. He pystyvät toteamaan, miten häiriötilanne vaikuttaa koko palvelutuotantoon. 

”Esimerkiksi tulipalotilanteessa turvakeskuksen kautta hoituu kiinteistö, kun taas Tilannekeskus koordinoi potilaiden evakuointia ja viestii mahdollisista poikkeuksellisista potilasohjauksen tarpeista. Toiminnot eivät siis ole päällekkäisiä vaan täydentävät toisiaan”, korostaa Toivonen.

Tilannekeskuksella on kokonaiskuva esimerkiksi teho-osastojen paikkatilanteista eri sairaaloissa, erilaisista häiriötilanteista säässä, sähkön jakelussa, matkapuhelinverkkojen toiminnassa sekä ajantasainen tieto esimerkiksi valtakunnallisesta säteilytilanteesta. Lisäksi tilannekeskus seuraa koko ensihoidon tilannetta alueella. 

”Nämä ovat ennen olleet erillään, mutta nyt kokonaiskuva alkaa olla hallussa yhdessä paikassa.”, Toivonen sanoo. 

Teksti ja kuva: Hanna Raijas-Turva

Husari 1/2022
 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.