Siirry pääsisältöön

Ammattilaiselle

Artikkeli Julkaistu 1.6.2022 08.50

Puheterapeutin työ kommunikaation apuvälineiden parissa innostaa vastavalmistuneita ja alan konkareita

Asiasanat:
  • ura HUSissa
  • rekry
  • puheterapia

Minkälainen työpaikka Apuvälinekeskuksen Tietoteekki on uraansa aloittavalle puheterapeutille? Mikä saa puheterapeutin viihtymään kommunikaation apuvälineiden parissa vuodesta toiseen? Kaksi uransa eri vaiheissa olevaa puheterapeuttia kertovat omat uratarinansa.

Poika osoittaa kommunikointikansiota

“Apuvälinekeskuksen Tietoteekkiin tullessani minulla ei ollut erityisosaamista kommunikoinnin apuvälineistä.” 

Näin kertoo Csilla Firon, joka aloitti puheterapeuttina Apuvälinekeskuksen Tietoteekin lasten puolella vuoden 2021 elokuussa. Uransa alussa oleva Firon valmistui puheterapeutiksi alkusyksyllä 2020. Apuvälinekeskus saattaa olla varsin tuntematon työpaikka vastavalmistuneelle puheterapeutille. 

“Logopedian opinnoissa käsitellään vain vähän AAC-puolta, vaikka sen hallinta on tärkeä osa puheterapeutin ammattitaitoa. Täällä uusi työntekijä perehdytetään hyvin ja tekemällä oppii”, Firon kertoo. 

Tietoteekissa vastavalmistunut puheterapeutti saa kokemusta erilaisista diagnooseista ja asiakkaista. Vaikka Fironin asiakkaat ovat lapsia, tiivistä yhteistyötä tehdään myös lähiaikuisten kanssa. 

“Urani alkuvaiheessa haluan kehittää osaamistani mahdollisimman laajasti. Asiakaskunnan diagnoosikirjo on laaja, minkä näen isona hyötynä ammatillisen kasvun kannalta.” 

Palkitseva työ kantaa eteenpäin 

Puheterapeutti Kirsi Harinen on yli 30 vuoden aikana suorittanut fonetiikan ja logopedian opinnot, tehnyt fonetiikan tutkimustyötä sekä väitöskirjan Helsingin yliopistossa ja työskennellyt puheterapeuttina. Apuvälinekeskuksen Tietoteekin aikuisten puolella Harinen on viihtynyt lähes kymmenen vuotta. 

“Palkitseva työ kantaa eteenpäin. En osaa kuvitella työskenteleväni missään muualla. Kokonaisvaltainen kommunikaation tukeminen on puheterapeutin työn ydin”, Harinen toteaa. 

Puheterapeutti arvioi asiakkaalle sopivan kommunikoinnin apuvälineen ja ohjaa sen käytössä. Apuvälineet voivat olla esimerkiksi kommunikointikansioita tai tietokonepohjaisia apuvälineratkaisuja. 

“Usein asiakkaalla on pitkäaikainen puhevamma. Palkitsevinta on nähdä, kun asiakas pystyy viimein ilmaisemaan itseään esimerkiksi kirjoittamalla katseohjauksen avulla. Pienikin edistyminen on merkittävää.” 

Yksin ei tarvitse jäädä 

Sekä Harinen että Firon kokevat, että Apuvälinekeskuksen Tietoteekki on niin vastavalmistuneelle kuin alan konkarillekin oiva työpaikka. Ala kehittyy nopeasti ja tietotekniset ratkaisut ovat tulleet osaksi kommunikoinnin tukemista. 

Ammatillisen osaamisen kehittämisen lisäksi tärkeä osa viihtymistä on tiivis yhteisöllinen tiimi. Tiimiin kuuluu puheterapeuttien lisäksi muun muassa toimintaterapeutteja, AAC-ohjaaja ja teknisen tuen henkilöitä. 

“Pienessä tiimissä on etuna se, että jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Meillä on kannustava ilmapiiri, ja tukea saa aina. Yksin ei tarvitse jäädä", Firon toteaa. 

 

Puheterapeutti, kiinnostuitko työskentelystä Apuvälinekeskuksessa? Hae tiimiimme!