Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 2.6.2023 08.29

Kohti parempaa henkilöstökokemusta

Asiasanat:
  • Husari
  • strategia
  • henkilöstö

Henkilöstökokemus on yksi HUSin strategisista painopisteistä vuosina 2023–2027. Tavoite on kunnianhimoinen: olla halutuin työpaikka.

Lääkäri ja hoitajia keskustelemassa pöydän ääressä

Tavoitteena on olla halutuin työpaikka. Se edellyttää hyvinvoivaa henkilöstöä sekä työhyvinvoinnin ja henkilöstökokemuksen kehittämistä. Kuvituskuva.

Strategiatyö leikkaa läpi organisaation ja henkilöstökokemusta kehitetään useiden eri toimenpiteiden avulla. HUSin yhteisinä tämän vuoden tavoitteina on kehittää esihenkilötyötä ja johtamista, resurssointia sekä palkkausta. Lisäksi työterveyshuollon palveluita kehitetään ja työhyvinvoinnin hyviä käytäntöjä laajennetaan. 

Myös tulosalueiden ja tulosyksiköiden tavoitteet ja toimenpiteet tähtäävät henkilöstökokemuksen parantumiseen. Näitä ovat muun muassa henkilökunnan pitovoiman vahvistaminen, työhyvinvoinnin haasteiden kartoitus, laadukas esihenkilötyö sekä osaava ja optimaalisesti mitoitettu henkilökunta.

“Hyvinvoiva henkilöstö on toimintamme edellytys, siksi päämääränämme on kunnianhimoisesti olla halutuin työpaikka. Teemme pitkäjänteisesti työtä tämän eteen”, henkilöstöjohtaja Outi Sonkeri sanoo. 

Henkilöstölle suunnatut kyselyt nostivat esille kehittämistarpeet

Strategiatyön taustaksi on tarkasteltu laajasti henkilöstökokemukseen vaikuttavia asioita, muun muassa henkilökunnalle tehtyjen eri kyselytutkimusten tuloksia, tunnuslukuja ja työpaikkaselvitysten johtopäätöksiä.  Nämä tiedot ovat osaltaan vaikuttaneet strategisten tavoitteiden ja toimenpiteiden valintaan.

Suurimmat kipukohdat henkilöstökokemuksessa liittyvät organisaatiokulttuuriin ja palkkaukseen. Myös kokemus liiallisesta työnkuormituksesta vaikuttaa. Kuulluksi tulemista ja osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia toivotaan enemmän.

Paljon positiivistakin tuloksissa näkyy. Henkilöstö on osaavaa ja ylpeä omasta työstään. Oma osaaminen koetaan hyväksi ja työpaikkahäirintää esiintyy vähän. Myös oma työyhteisö saa kiitosta. Hyvänä koetaan mahdollisuus vaihtaa työtehtäviä organisaation sisällä.

”HUSissa on viime vuosina tehty useita työhyvinvointia ja henkilöstökokemusta parantavia ja kehittäviä toimenpiteitä, mutta viestintä niiden toteutumisesta ei ole välttämättä tavoittanut työntekijöitä. Jatkossa tuomme näitä hyviä käytäntöjä ja työkaluja paremmin esiin,” Sonkeri kertoo. 

Palkkauksen kehittämistä mietitään yhdessä henkilöstön edustajien kanssa

Kuluvana keväänä palkkausta on tarkasteltu kokonaisvaltaisesti yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa. Tavoitteena on luoda palkkamalli, jossa huomioidaan aikaisempaa paremmin työntekijöiden osaamisen kehittyminen ja muutokset tehtävien vaativuuksissa. 

Virka- ja työehtosopimuksissa on sovittu paikallisista eristä, joiden kohdentamisesta on neuvoteltu yhdessä. Näiden erien tuella käynnistetään palkkauksen laajempi kehittäminen.

“Tehtäväkohtaista palkkausta kehitetään nyt pitkällä tähtäimellä. Henkilöstövaihtuvuus ja uuden henkilöstön saatavuus ovat haaste kaikille sote-toimijoille. Haluamme löytää palkkaukseen pysyviä ratkaisuja ja lisätä vetovoimaamme työnantajana, palvelussuhdejohtaja Kati Virtanen sanoo. 

Teksti: Jonna Suometsä
Kuva: Markus Sommers

Husari 2/2023

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.