Undervisningsnätverk inom medicin blev en ovärderlig kanal för informationsförmedling
Nyckelord:Nätverket för undervisning inom medicin som verkat i snart ett år har visat sig vara en fungerande samarbetsform. Via nätverket sprids anvisningar och god praxis snabbt till HUS olika resultatenheter.

Julija Häyrinen, Minna Pöyhönen och Anna Levy. Foto: Hanna Raijas-Turva, HUS.
”Vi är Finlands största universitetssjukhus och samtidigt också landets största utbildare inom hälso- och sjukvård, men vi har inte haft en enhetlig undervisningspraxis”, säger Anna Levy som är ordförande för undervisningsnätverket.
Vid en granskning av utmaningarna för universitetssjukhusets läkarutbildning observerade Levy att HUS saknade resultatområdesöverskridande interna nätverk inom undervisning för att kommunicera om gemensamma frågor. Det här tog sig uttryck i skillnader i arbetssätt och har påverkat utbildningens kvalitet. Det utgjorde starten på ett av arbetena att förbättra HUS läkarutbildning och i slutet av 2024 samlades undervisningsnätverket inom medicin första gången.
”Undervisningsnätverket har till uppgift att främja ordnandet av förordningsenlig undervisning inom HUS enligt den praxis och de anvisningar som avtalats med Helsingfors universitet. Nätverket stärker grunden för genomförandet av utbildningen så att undervisningen av det medicinska sakinnehållet kan genomföras på bästa möjliga sätt i patientarbetet på sjukhuset”, säger Levy.
Insåg att praxisen varierar
Julija Häyrinen arbetar som sekreterare för undervisningen vid resultatenheten Sjukvård för barn och unga. Hon har varit med allt sedan undervisningsnätverket inom medicin grundades. Häyrinen berättar att frågor som tidigare verkade tydliga, inte i slutändan var det.
”Tidigare hade vi inga gemensamma arbetssätt, utan praxisen varierade mycket. I undervisningsnätverket har vi kunnat granska arbetssätten på nytt och förtydliga antagningsvägen för amanuenser och skapa en enhetlig linje så att vi kan behandla studerande jämlikt”, säger Häyrinen.
Hon hoppas att undervisningsnätverket bidrar till att utnyttja respons från studerande.
”Det är bra att förenhetliga enkäter och utforma dem så att man på basis av svaren kan göra konkreta förbättringar som vi tillsammans kan komma med idéer till i undervisningsnätverket och inom resultatenheterna”, säger Häyrinen.
Attityden att alla utbildar sprids via nätverket
Professor Minna Pöyhönen som är ansvarig läkare för specialistläkarutbildningen inom klinisk genetik vid Diagnostikcentrum upplever att attityderna till utbildning har blivit positivare i och med utbildningsnätverket. Pöyhönen är avdelningsöverläkare vid enheten för klinisk genetik där det först ansågs orealistiskt att utbilda 160 tredje årets läkarstuderande vid kliniken.
”Vi blev alla överraskade då hela enhetens vårdpersonal tvärtemot förväntningarna stödde undervisningen och att både specialistläkare och läkare under specialistutbildning gärna medverkade i undervisningen av sina blivande kollegor”, säger Pöyhönen.
Administrativt arbete för sekreterarna
Utbildningsnätverket samarbetar med HUS nya centraliserade ansökningstjänst. En betydande fördel med nätverket är att ansökningarna till amanuensplatserna inte längre styrs direkt till professorerna, säger Pöyhönen tacksamt. Ansökningarna till amanuensplatserna behandlas internt inom universitetssjukhuset och universitetet, och sekreteraren granskar dem.
”Den här förändringen har synliggjort alla skeden som behövs i ansökningsprocessen för amanuensplatser. I och med undervisningsnätverket och en intensifierad informationsförmedling gör vi inte längre överlappande arbete”, säger Pöyhönen.
Undervisningsnätverk inom HUS
- Inom HUS har det grundats undervisningsnätverk för utbildningen inom medicin, odontologi, psykologi, logopedi och farmaci under åren 2023–2025.
- Ordförande för undervisningsnätverket inom medicin är utvecklingschef Anna Levy som ansvarar för utvecklingen av läkarutbildningen på organisationsnivå inom HUS forsknings- och undervisningsledning.
- Undervisningsnätverket samlas två gånger per år på Mejlans campusområde.
- Medlemmar i undervisningsnätverket är överläkare, kliniska lärare, sekreterare och samordnare som arbetar med undervisning och utbildning. Flera representanter i nätverket är anställda inom HUS och Helsingfors universitet.
- I nästa skede är det meningen att bjuda in centrala aktörer från grund- och specialiseringsutbildningen i medicin vid Helsingfors universitet till nätverket.