Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Ruokavalinnat vaikuttavat puolustuskykyyn ja toipumiseen / Hälsosam kost påverkar motståndskraften och återhämtningen

Ruokavalinnat vaikuttavat puolustuskykyyn ja toipumiseen / Hälsosam kost påverkar motståndskraften och återhämtningen

 

Yksikään yksittäinen ruoka-aine, dieetti tai vitamiinipilleri ei estä sairastumasta koronaviruksen aiheuttamaan tautiin, mutta heikko ravitsemus lisää infektioiden kestoa ja vakavuutta sekä pidentää sairaalassaoloaikaa. Koronavirustartunnan saaneiden on tärkeä huolehtia riittävästä ravinnon ja nesteen saannista sairastamisen aikanakin - syömistä haittaavasta oireilusta huolimatta.



Ruokavalio voi poikkeusoloissa muuttua ja ravitsemuksen laatu heikentyä useista syistä. ”Arkiset rutiinit, kuten ruokailu, voivat muuttua poikkeusoloissa. Kenties työpaikkalounas jää pois, ateriarytmi muuttuu ja tulee syötyä tavallista enemmän herkkuja. Tällä on monia seurauksia mahdollisesta vajaaravitsemuksesta aina koronakilojen kertymiseen”, sanoo HUSin johtava ravitsemusterapeutti Pia Nikander. “Erityisesti nyt poikkeusolojen pitkittyessä on hyvä tarkistella oma ruokavalionsa kuntoon.”

Ravitsemuksen laatuun poikkeusoloissa kannattaa kiinnittää huomiota, sillä riittävällä ravinnon ja nesteen saannilla on tärkeä merkitys elimistön puolustusjärjestelmän toiminnan ja sairaudesta toipumisessa kannalta. Useat vitamiinit ja hivenaineet ovat välttämättömiä immuunipuolustuksen normaalille toiminnalle ja niiden puutokset heikentävät puolustuskykyä. Erityisesti D-vitamiini on noussut kansainvälisessä keskustelussa esiin. Poikkeustilanteen pitkittyessä on myös tärkeää estää painonnousu. Ennaltaehkäisy on monin verroin helpompaa kuin kertyneiden kilojen karistaminen. 

Ruokavalion yksipuolistuminen voi pitkään jatkuessaan heikentää suojaravintoaineiden saantia. Tämä vähitellen heikentää immuunipuolustusta. Kun ruokavalion kokonaisuus on hyvä, vitamiini- tai hivenainevalmisteiden käytöstä ei ole hyötyä immuunipuolustuksen kannalta. Normaalioloissa Suomessa suojaravintoaineiden saanti on keskimäärin riittävää, mutta yksilökohtainen vaihtelu on suurta. Puutetta tulee herkimmin D-vitamiinista, jonka saanti voi jäädä vähäiseksi varsinkin talvikaudella. Auringonvalo on tähän aikaan vuodesta paras D-vitamiinin lähde. Jos ulkoilu ei ole mahdollista, on ravitsemussuositusten mukainen D-vitamiinivalmisteen käyttö tarpeellista.

Poikkeusoloissa korostuu hyvän ravitsemuksen tarpeellisuus. Keinot ovat tuttuja. ”Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä ja syö riittävän monipuolisesti. Ateriat ja välipalat, jotka koostuvat kasviksista, hedelmistä ja marjoista, täysjyväviljatuotteista, hyvistä proteiinin lähteistä sekä pehmeistä rasvoista, ovat monipuolisen ruokavalion ydin”, muistuttaa Nikander. 

Koronaviruksen vuoksi sairastuneiden on tärkeää turvata riittävä ravitsemus ja nesteen saanti. Tautiin liittyy usein väsymystä, kuumeilua, ruokahaluttomuutta, suolen toiminnan muutoksia sekä haju- ja makuaistin muutoksia. Nämä kaikki yhdessä voivat merkittävästi heikentää ravinnon saantia. 

Vajaaravitsemustila lisää erilaisten infektioiden kestoa ja vakavuutta sekä pidentää sairaalassaoloaikaa. ”Koronavirustartunnan saaneiden olisikin tärkeää huolehtia riittävästä ravinnon ja nesteen saannista oireista huolimatta. Riittävä ravitsemus antaa elimistölle mahdollisuuden kamppailla mahdollista tartuntaa vastaan, ja mahdollisesti lieventää taudin vakavuutta”, sanoo Nikander.
______________________________________________________________________

Inte ett enda enskilt livsmedel, ingen diet och inget vitaminpiller hindrar från att insjukna i sjukdomen som orsakas av coronaviruset men dåliga kostvanor ökar infektionernas längd och svårighetsgrad samt förlänger sjukhusvistelsen. Det är viktigt att de som smittats av coronaviruset tillgodoser ett tillräckligt intag av näring och vätska även under sjukdomen - trots symtom som stör ätandet.​



I vissa undantagsförhållanden kan kosten ändras och näringskvaliteten kan försämras av flera anledningar. ”Vardagsrutiner, såsom måltider, kan ändras i samband med undantagsförhållanden. Eventuellt faller lunchen på arbetsplatsen bort, måltidsrytmen ändras och man äter mer godsaker än normalt. Detta kan leda till allt från eventuell undernäring till att det samlas coronakilon”, säger HUS ledande näringsterapeut Pia Nikander. “Särskilt när undantagsförhållandena nu förlängs är det bra att se över den egna kosten.”

I undantagsförhållanden är det bra att fästa uppmärksamhet vid kostens kvalitet eftersom ett tillräckligt intag av näring och vätska har stor betydelse för hur kroppens immunsystem fungerar och för återhämtningen. Flera vitaminer och spårämnen är nödvändiga för immunförsvarets normala funktion och brist på dem försvagar motståndskraften. Särskilt D-vitamin har framträtt i den internationella debatten. När undantagsförhållandena förlängs är det också viktigt att undvika en viktökning. Förebyggande är många gånger enklare än att bli av med extra kilon. 

Om kosten är enformig under en längre tid kan tillgången till essentiella näringsämnen försämras. Detta leder till att immunförsvaret småningom försvagas. När kosthelheten är bra har man med tanke på immunförsvaret ingen nytta av att använda vitamin- eller spårämnespreparat. I normala förhållanden i Finland är tillgången till essentiella näringsämnen i genomsnitt tillräcklig men den individuella variationen är stor. D-vitaminbrist är den vanligast förekommande. Tillgången kan bli liten särskilt under vinterhalvåret. Solljus är den bästa källan för D-vitamin den här tiden på året. Om det inte är möjligt att vistas utomhus är användningen av D-vitaminpreparat i enlighet med näringsrekommendationerna nödvändig.

I undantagsförhållanden förstärks nödvändigheten av en bra kost. Metoderna är kända. ”Håll fast vid en regelbunden måltidsrytm och ät tillräckligt mångsidigt. Måltider och mellanmål som består av grönsaker, frukt och bär, fullkornsprodukter, bra proteinkällor samt mjuka fetter är kärnan för en mångsidig kost”, påminner Nikander. 

Det är viktigt att se till att de som är sjuka på grund av coronavirus får tillräckligt med näring och vätska. Sjukdomen är ofta kopplad till trötthet, feber, aptitlöshet, förändringar i tarmfunktionen samt förändringar i både lukt- och smaksinnet. Tillsammans kan alla dessa minska näringsintaget avsevärt. 

Undernäring kan förlänga och försvåra olika typer av infektioner samt förlänga sjukhusvistelsen. ”Därför är det viktigt att de som har smittats av coronavirus ser till att de får tillräckligt med näring och vätska trots symtomen. En tillräcklig mängd näring ger kroppen möjlighet att kämpa mot en eventuell smitta och eventuellt lindra sjukdomens svårighetsgrad”, säger Nikander.

Tulosta
13.5.2020 9:38