Siirry pääsisältöön

Potilasmaksut

Sairaanhoidon kustannukset maksaa Suomessa pääosin potilaan kotikunta. Potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti.

Sairaanhoidon kustannukset maksaa Suomessa pääosin potilaan kotikunta. HUSin potilailta perimät maksut käynneistä, etävastaanotoista, hoitojaksoista sekä lääkärintodistuksista määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti. Jos sinulla ei ole kotikuntaa Suomessa, katso alta ohjeet.

Perimme maksun myös ilman hyväksyttävää syytä käyttämättä jääneestä erikoissairaanhoidon käynnistä, etävastaanotosta ja diagnostisen tutkimuksen vastaanottoajasta. Tee ilmoitus ajan perumisesta edellisenä päivänä klo 12 mennessä. Yksikköön tulo-ohjeesta löydät ohjeet peruutukseen tekemiseen. 

Lähetämme sinulle laskun jälkikäteen noin kaksi viikkoa hoitosi tai käyntisi jälkeen. Lähetämme sinulle laskun postitse, ellei sinulla ole e-laskusopimusta HUSin kanssa. Voit maksaa laskun pankin kautta tai HUSin asiakaskassassa. E-laskun saat tekemällä verkkopankissasi sopimuksen e-laskuista. Potilasmaksujen laskuttaja on HUS-kuntayhtymä, hoitolasku.

Laskuilla on yleensä kolme viikkoa maksuaikaa. Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen kaksi viikkoa eräpäivän jälkeen. HUSin maksumuistutukset ja perinnän tekee perintätoimisto. Perimme eräpäivästä lukien korkolain mukaista viivästyskorkoa.

Asiakasmaksulaki 
Asiakasmaksuasetus 

Ole yhteydessä potilasmaksujen asiakaspalveluumme, jos kaipaat neuvoja tai lisätietoja tai jos laskussa on jotain epäselvää. 

HUSin potilaslaskutuksen asiakaspalvelu

Puhelin: 09 471 78550, avoinna arkisin klo 9–12. HUOM! Suljettu pe 30.7.2021.
Sähköpostiosoite: @email
Postiosoite: HUS Asvia, Potilaslaskutus, PL 680, 00029 HUS.

HUSin asiakaskassa

Tynnyrintekijänkatu 1 C, Helsinki (Kalasatama), avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 9–15.