Gå till huvudinnehåll

För vårdgivare

Nyhet Publicerad 22.1.2024 09.43

Kliniker och patienter nöjda med Diagnostikcentrums tjänster

Nyckelord:
  • HUS Diagnostikcentrum
  • laboratorium
  • kundnöjdhet

Diagnostikcentrum mäter regelbundet kundnöjdheten hos både sina kliniker- och patientkunder. Båda kundgrupperna är ytterst nöjda med Diagnostikcentrums tjänster.

En laboratorieskötare tittar på prov framför en laboratorieapparat.

Diagnostikcentrum ansvarar för HUS laboratorietjänster och bilddiagnostiska tjänster och dess tjänster används av den specialiserade sjukvården och primärvården på HUS område samt av Kymmenedalens och Södra Karelens välfärdsområden.

Klinikerna är nöjda med sakkunskapen men tillgången på undersökningar får kritik

Responsenkäten bland klinikerkunder genomförs varje år. Enkäten syftar till att identifiera de viktigaste utvecklingsobjekten ur klinikernas synvinkel.

Enkäten för 2023 genomfördes som en anonym webbenkät och den besvarades av totalt 434 kliniker. Av dem som svarade arbetade 342 inom den specialiserade sjukvården och 92 inom primärvården. Svarsaktiviteten bland klinikerna inom den specialiserade sjukvården ökade betydligt jämfört med enkäten 2022.

Alla som svarar bedömer i enkäten endast de tjänster som de själva använder vid Diagnostikcentrum. Största delen av dem som svarade använde i synnerhet radiologins tjänster.

I enkäten bedömdes Diagnostikcentrums tjänster på skalan 1–5. Allmänt taget är nöjdheten med Diagnostikcentrums tjänster på en utmärkt nivå, det vill säga över 4,10.

Särskilt nöjda är klinikerna med sakkunskapen och undersökningsresultatens tillförlitlighet.  Med undantag för tillgången på undersökningar hade de som svarade blivit nöjdare inom alla delområden. Inom tillgången på undersökningar upplevdes svårigheter i synnerhet inom radiologi.

I sin helhet var klinikerna relativt nöjda med samarbetet med Diagnostikcentrum (3,83).

Utrymme för förbättring finns när det gäller sannolikheten för en rekommendation och tillgången till information

Klinikerna tillfrågades också om de kan rekommendera Diagnostikcentrums tjänster. Då man frågade hur sannolik en rekommendation är både av kliniker inom den specialiserade sjukvården och inom primärvården, sjönk NPS-indexet något och var +13 det vill säga tillfredsställande. År 2022 var NPS-indexet +18. Sannolikheten för en rekommendation bland kliniker inom primärvården hade ett NPS-index på +38 det vill säga mycket bra.

Som orsaker till rekommendationen nämndes ofta smidig ärendehantering, högklassiga utlåtanden, sakkunskap och tillförlitlighet. De vanligaste hindren för en rekommendation var tillgången på undersökningar samt utlåtanden och svar.  

De som svarade hade blivit mer nöjda med tillgången till information men resultaten är ännu tämligen låga i synnerhet när det gäller informationssystemen. En tredjedel av dem som svarade upplevde att informationssystemen inte stöder deras arbete särskilt bra.

Jämfört med andra aktörer inom branschen upplevdes Diagnostikcentrums styrkor liksom 2022 vara det breda urvalet av undersökningar, sakkunskapen och prisnivån. I servicenivån sågs inga skillnader, men när det gäller kundorientering och snabbhet bedömdes andra aktörer vara starkare än Diagnostikcentrum.

Utifrån den öppna responsen är de viktigaste utvecklingsobjekten de samma som tidigare år.

  • Förbättra tillgången på undersökningar, utlåtanden, resultat och svar.
  • Till exempel tydlighet och nyttan i anknytning till kvaliteten på utlåtandena, bilderna och diagnoserna.
  • Producera information som är av betydelse för kliniker om undersökningarna och deras effekt.
  • Utveckla kommunikationen till kliniker samt utbildningskonceptet Diagnostikforum och andra kommunikationskanaler.

Kundnöjdheten på utmärkt nivå

Till de patientkunder som genomgått undersökningar vid Diagnostikcentrum skickas en sms-enkät efter undersökningen. I enkäten kan kunden bedöma hur nöjd hen är på NPS-skalan 0–10.

Nöjdheten med Diagnostikcentrums tjänster var på en utmärkt nivå och rekommendationsindexet NPS var 80+. Indexet höll sig princip på samma nivå under hela 2023.

Den vänliga och smidiga servicen upplevdes som Diagnostikcentrums styrkor.

Utvecklingsobjekt utifrån responsen från patientkunder är parkeringsmöjligheterna samt skyltningen och patientanvisningar. Dessa betonas framför allt när det gäller bilddiagnostiska undersökningar. När det gäller laboratorieundersökningar finns det utrymme för utveckling när det gäller tidsbokningar, tillgången på tider och kötider.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.