Siirry pääsisältöön

Mediatiedote Julkaistu 24.4.2021 17.15

HUSin kuvantamistoimintojen Apotti-käyttöönotto edennyt odotetusti

Asiasanat:
  • Apotti
  • HUS Diagnostiikkakeskus

Suurin osa HUS Diagnostiikkakeskuksen kuvantamistoiminnoista siirtyi tänään, 24.4. käyttämään potilastietojärjestelmä Apottia. Kuvantamistoimintoja ovat esimerkiksi röntgen- ja ultraäänitutkimukset.

Käyttöönotto on sujunut pääosin odotusten mukaan. Kymsoten alueella aamupäivällä ilmenneiden teknisten ongelmien syyt selkiytyivät päivän aikana ja pääosaan niistä löytyi ratkaisu. Muihin kuvantamisen toimintaa hidastaviin ongelmiin etsitään ratkaisuja viikonlopun aikana. 

Apotin käyttöönoton myötä potilaiden itse tekemät ajanvaraukset siirtyvät Maisa-potilaspalveluun maanantaista 26.4. alkaen. Ajanvaraus vaatii aina kuvantamispyynnön tai -lähetteen. Maisa-potilaspalvelu löytyy osoitteesta www.maisa.fi. Maisaa voivat käyttää kaikki Uudenmaan alueen kuntien asiakkaat, joille on tehty HUSiin kuvantamispyyntö tai -lähete omalta terveysasemalta.  

Perusröntgentutkimuksiin, kuten luuston ja keuhkojen kuvantamiseen, voi edelleen tulla ilman ajanvarausta. 

HUS Diagnostiikkakeskuksessa tehdään vielä yksi pienempi Apotin käyttöönotto toukokuun aikana. Silloin Apottiin liittyvät myös kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen (KFI) sekä kliinisen neurofysiologian (KNF) yksiköt. Tällä ei ole vaikutusta potilaisiin. Lisäksi Eksoten alueen kuvantamistoiminnot liittyvät Apottiin myöhemmin tänä vuonna. 

Apotti-järjestelmä otettiin suunnitellusti käyttöön tänään 24.4. myös Helsingin, Kauniaisten ja Keravan terveydenhuollossa, kotihoidossa, iäkkäiden palveluissa ja päihdehuollossa. 

 

Lue myös: Apotti käyttöön HUS Diagnostiikkakeskuksessa

 

Taustaa  

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille on avautunut myös uusi sähköisen asioinnin potilaspalvelu, Maisa.  

Apotti-järjestelmä on otettu HUSissa käyttöön kolmessa eri vaiheessa: marraskuussa 2018, helmikuussa 2020 ja lokakuussa 2020. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön viimeisenä yksikkönä keväällä 2021.  

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa  HUSille  Oy Apotti Ab. 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.