Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 25.3.2022 13.48

Hus.fi on viestinnän ja tietohallinnon yhteinen urakka

Asiasanat:
  • Husari
  • kehittäminen
  • viestintä

Verkkosivut ovat ulkoisen näkyvyyden käyntikortti. Niitäkin täytyy hoitaa, jotta ne pysyisivät kunnossa. Verkkosivujen hoitamisesta vastaa iso joukko viestinnän ammattilaisia yhdessä tietohallinnon kanssa.

Tuotepäällikkö Heli Vanhatupa ja viestintäasiantuntija Tiina Henttonen.

HUS.fi-sivustolla käy noin 500 000 kävijää kuukaudessa. Sivuja kehitetään jatkuvasti käyttäjiltä saadun palautteen perusteella. Heli Vanhatupa koordinoi hus.fi:n teknistä kehittämistä ja Tiina Henttonen sisällöntuotantoa. Yhteistyö on tiivistä, lähes päivittäistä.
 

Hus.fi on olemassa potilaita, omaisia, tutkijoita, opiskelijoita ja ammattilaisia varten – käyttäjien tarpeet nousevat aina ykköseksi, kun verkkosivuille kehitetään uusia ominaisuuksia, luodaan uusia sisältöjä tai muokataan vanhaa. Sivuston tavoitteita ovat käytettävyys, mitattavuus sekä löydettävyys.

Verkkosivujen ylläpito ja kehittäminen on jatkuvaa työtä; esimerkiksi säännöllisesti tehtävissä käyttäjätutkimuksissa esiin nousevat ongelmakohdat pyritään ratkaisemaan nettisivujen rakennetta tai sisältöä muokkaamalla. 

Viestinnän, tietohallinnon ja toimialojen yhteispeliä

Vastuu hus.fi:stä jakautuu viestinnän ja tietohallinnon kesken; viestintä vastaa verkkosivuston sisällöstä ja tietohallinto sivuston julkaisualustan ylläpidosta sekä kehityksen koordinoinnista. Sisällöntuotantoa koordinoi viestintäasiantuntija Tiina Henttonen ja teknistä kehittämistä tuotepäällikkö Heli Vanhatupa.

“Yhteistyö sujuu näppärästi, kun ollaan niin sanotusti samalla sivulla”, Vanhatupa sanoo. 

Sivuston ylläpitoon osallistuu laaja joukko viestintäasiantuntijoita, joista jokaisella on vastuu sovitun alueen sisällön ajantasaisuudesta. Tätä kautta myös eri toimialat pääsevät mukaan sisällön kehittämiseen. Parhaimmillaan uudet innovaatiot syntyvät yhteisen keskustelun lopputuloksena usean eri näkökulman kohdatessa.

Yhteistyötä tehdään päivittäin myös kilpailutetun digituottajan, Wunderin kanssa. Sivuston kehittäminen vaatii kumppanilta arkkitehdin, koodareiden, graafikon, palvelumuotoilijan ja data-analyytikon työpanosta.

Yhtenäisesti, saavutettavasti ja molemmilla kotimaisilla kielillä

Hus.fi on niin laaja kokonaisuus, että yhtenäisen rakenteen, ulkoasun ja äänensävyn säilyttäminen vaatii sisällöntuottajilta pelisilmää ja ammattitaitoa. Tasapainoilu esimerkiksi kliinisten asiantuntijoiden tuottaman raakatekstin ja verkkosivuilla käytettävän saavutettavan kielen välillä tai erilaisten toiveiden kanssa on joskus haastavaa.

Siksi verkkosivuja varten on luotu oma konsepti, jonka ohjeita noudattamalla yhtenäisyys säilyy. Tämä takaa lukijalle ymmärrettävän kokonaisuuden.

HUSin verkkosivujen on oltava sisällöllisesti ja teknisesti saavutettavat: vaatimus on kirjattu lakiin digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta, jota HUSin julkisena toimijana on noudatettava.
Lisäksi kaikki potilaille tarkoitettu sisältö on aina saatavilla samassa laajuudessa molemmilla kotimaisilla kielillä – suomeksi ja ruotsiksi. Valtaosa sisällöistä on luettavissa myös englanniksi.

“Tämän tekee mahdolliseksi prosessi, jossa lyhyet käännökset saa yhden työpäivän sisällä HUSin sisäisenä palveluna, ja pidemmät käännökset lähetetään kerran kuussa käännöstoimistoon käännettäviksi”, Vanhatupa kertoo.

Teksti: Tiina Henttonen
Kuva: Mikko Hinkkanen

Husari 1/2022

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.