Hus.fi on viestinnän ja tietohallinnon yhteinen urakka
Asiasanat:Verkkosivut ovat ulkoisen näkyvyyden käyntikortti. Niitäkin täytyy hoitaa, jotta ne pysyisivät kunnossa. Verkkosivujen hoitamisesta vastaa iso joukko viestinnän ammattilaisia yhdessä tietohallinnon kanssa.
Hus.fi on olemassa potilaita, omaisia, tutkijoita, opiskelijoita ja ammattilaisia varten – käyttäjien tarpeet nousevat aina ykköseksi, kun verkkosivuille kehitetään uusia ominaisuuksia, luodaan uusia sisältöjä tai muokataan vanhaa. Sivuston tavoitteita ovat käytettävyys, mitattavuus sekä löydettävyys.
Verkkosivujen ylläpito ja kehittäminen on jatkuvaa työtä; esimerkiksi säännöllisesti tehtävissä käyttäjätutkimuksissa esiin nousevat ongelmakohdat pyritään ratkaisemaan nettisivujen rakennetta tai sisältöä muokkaamalla.
Viestinnän, tietohallinnon ja toimialojen yhteispeliä
Vastuu hus.fi:stä jakautuu viestinnän ja tietohallinnon kesken; viestintä vastaa verkkosivuston sisällöstä ja tietohallinto sivuston julkaisualustan ylläpidosta sekä kehityksen koordinoinnista. Sisällöntuotantoa koordinoi viestintäasiantuntija Tiina Henttonen ja teknistä kehittämistä tuotepäällikkö Heli Vanhatupa.
“Yhteistyö sujuu näppärästi, kun ollaan niin sanotusti samalla sivulla”, Vanhatupa sanoo.
Sivuston ylläpitoon osallistuu laaja joukko viestintäasiantuntijoita, joista jokaisella on vastuu sovitun alueen sisällön ajantasaisuudesta. Tätä kautta myös eri toimialat pääsevät mukaan sisällön kehittämiseen. Parhaimmillaan uudet innovaatiot syntyvät yhteisen keskustelun lopputuloksena usean eri näkökulman kohdatessa.
Yhteistyötä tehdään päivittäin myös kilpailutetun digituottajan, Wunderin kanssa. Sivuston kehittäminen vaatii kumppanilta arkkitehdin, koodareiden, graafikon, palvelumuotoilijan ja data-analyytikon työpanosta.
Yhtenäisesti, saavutettavasti ja molemmilla kotimaisilla kielillä
Hus.fi on niin laaja kokonaisuus, että yhtenäisen rakenteen, ulkoasun ja äänensävyn säilyttäminen vaatii sisällöntuottajilta pelisilmää ja ammattitaitoa. Tasapainoilu esimerkiksi kliinisten asiantuntijoiden tuottaman raakatekstin ja verkkosivuilla käytettävän saavutettavan kielen välillä tai erilaisten toiveiden kanssa on joskus haastavaa.
Siksi verkkosivuja varten on luotu oma konsepti, jonka ohjeita noudattamalla yhtenäisyys säilyy. Tämä takaa lukijalle ymmärrettävän kokonaisuuden.
HUSin verkkosivujen on oltava sisällöllisesti ja teknisesti saavutettavat: vaatimus on kirjattu lakiin digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta, jota HUSin julkisena toimijana on noudatettava.
Lisäksi kaikki potilaille tarkoitettu sisältö on aina saatavilla samassa laajuudessa molemmilla kotimaisilla kielillä – suomeksi ja ruotsiksi. Valtaosa sisällöistä on luettavissa myös englanniksi.
“Tämän tekee mahdolliseksi prosessi, jossa lyhyet käännökset saa yhden työpäivän sisällä HUSin sisäisenä palveluna, ja pidemmät käännökset lähetetään kerran kuussa käännöstoimistoon käännettäviksi”, Vanhatupa kertoo.
Teksti: Tiina Henttonen
Kuva: Mikko Hinkkanen
Husari 1/2022