Kvalitet och patientsäkerhet Hyvinge sjukvårdsområde Lojo sjukvårdsområde Borgå sjukvårdsområde Akuten Sjukdomar hos barn och unga Operationssalar, intensivvård och smärtbehandling Kvinnosjukdomar och förlossningar Neurocentrum Psykiatri Internmedicin och rehabilitering Hjärt- och lungcentrum Cancercentrum Muskuloskeletal och plastikkirurgi Inflammationscentrum Gastrocentrum HUS Diagnostikcentrum HUS Logistik HUS IT-förvaltning HUS Lokalcentral Enheten för primärvård HUS IT-förvaltning Vi är experter på ICT-lösningar för hälso- och sjukvård. Vi ansvarar för informationssystem- och kommunikationstekniktjänster och för uthyrning av informationsteknik. Våra kunder är HUS Samkommun, samkommunens samarbetspartner, dotter- och intressebolag, kommuner samt privata hälsovårdsaktörer och myndigheter. Våra styrkor är bland annat att känna till våra kunders kärnverksamhet och utnyttja ett omfattande samarbets- och partnernätverk. Vi stödjer kundernas kärnverksamhet genom att tillhandahålla expert-, drift-, underhålls- och supporttjänster inom informationsteknik: Expert- och projektledartjänster. Utveckling av moderna nättjänster och verksamhetsmiljöer. Tjänster för utveckling av programvaruprodukter. Grundläggande informationstekniktjänster. Informationssystem-, datacenter- och molntjänster. Utbildning och användarstöd inom informationsteknik. Vi ansvarar för att upprätthålla informationssystemen inom HUS. Nyckelsystem är patientinformationssystem, ekonomi- och personalförvaltningssystem och stödtjänstsystem. Vi producerar projektledartjänster och ansvarar för arkitektdesign i enlighet med HUS koncernarkitektur. Vi utvecklar nya innovationer och utnyttjar den senaste tekniken såsom robotteknik och artificiell intelligens. Vi har också stark kompetens inom utveckling av olika mjukvaruprodukter och digitala tjänster i samarbete med IT-tjänsteleverantörer och andra yrkesgrupper inom HUS. Exempel på tjänster som utvecklats genom samarbete under 2020: Coronaguiden för medborgare. Serviceguiden för patienter. Guidebot för provtagning. Tidsbokning för drive-in-provtagning. Coronavirus-programvara för uppföljning och spårning av infektioner. Våra grundläggande informationstekniska tjänster, såsom telekommunikationsnät, kommunikationsteknik, olika terminalenheter och servrar, gör det möjligt att använda informationssystem, kontorsapplikationer, e-post och internet samt andra informationstekniska tjänster. Vi kartlägger behov och letar fram lösningar Vår IT-användarstöd, som enligt en gedigen tradition heter ADB-hjälpen, betjänar våra kunder i service- och supportärenden dygnet runt. Våra kunder betjänas av utsedda kundansvariga, som har i uppgift att kartlägga och lösa behoven på enheterna när det gäller informationsteknik i samarbete med våra övriga IT-experter. Våra experter på applikations- och kundsupport ansvarar för att stödet för gemensamma system, såsom rapportering, kvalitetskontroll, testsystem och organisering av underhållsutbildning. VI utbildar och handleder Vi ansvarar för att organisera grundläggande informationsteknisk utbildning och ger handledning i fråga om användning och utnyttjande av informationssystem. Vi satsar särskilt på att styra användningen av informationssystem för att upprätthålla god datakvalitet och dataintegritet genom hela processen eller vårdkedjan, från dess början till rapportering. I samarbete med regionala och nationella aktörer levererar vi stödtjänster även för de nya riksomfattande informationssystemtjänsterna. När det gäller att anordna utbildnings- och stödtjänster inom informationsteknik har vi avtal med våra samarbetspartner, som har verkat länge inom branschen. En aktiv utvecklingspartner Under ledning av utvecklingschefen vid HUS utvecklar och förvaltar vi informationssystemtjänster och olika projekt. Ett av de viktigaste utvecklingsprojekten under 2018–2020 är införandet av det patientdatasystemet Apotti inom HUS. Det nya systemet behövs för att effektivisera samarbetet mellan primärvården, socialtjänsten och den specialiserade sjukvården när det gäller behandlingen av patienter. Vår uppgift är att se till att övergången från det nuvarande systemet till det nya systemet går sömlöst. Vi ansvarar för att utbilda nya användare sedan hela HUS har gått över till Apotti. Dessutom kommer vi att handleda och instruera användarna av systemet i samarbete med Apotti Oy i takt med att systemet uppdateras och användningsmönstren förändras. Att samla in förslag på utveckling utgör en väsentlig del av samtalet med systemanvändarna. Det gör att systemet kan utvecklas för att svara på användarnas önskemål. Utvecklingsarbete sker även i samarbete med olika aktörer, däribland universitetssjukhusen, universiteten och högskolorna samt regionala, nationella och internationella samarbetsprojekt. Kontaktuppgifter Besöks- och postadress HUS IT-förvaltning Vårt huvudkontor ligger i Mejlans i Gradus-huset, i korsningen mellan Paciusgatan och Paciussvängen. Ingång från Bergtrappsgatan. Besöksadress: HUS IT-förvaltning Paciusgatan 25 (Gradus-huset) 00270 Helsingfors Postadress: HUS IT-förvaltning PB 760 00029 HUS HUS IT-förvaltning har också verksamhetsställen i Hyvinge, Lojo och Borgå sjukvårdsområden samt vid Raseborgs, Jorvs och Pejas sjukhus. Faktureringsadress och -beteckning HUS FO-nummer: 1567535-0 OpusCapitas förmedlarkod: E204503 Nätfakturaadress (OVT): 0037156753508T Övriga fakturor: Samkommunen HNS HUS IT-förvaltning PB 94185 01051 LASKUT Ansvariga personer Pertti Mäkelä direktör för resultatområdet HUS IT-förvaltning Risto Laakkonen ICT-produktionsdirektör HUS IT-förvaltning, Teknologi- och produktionstjänster Pekka Lampinen Kundservicedirektör HUS IT-förvaltning, Kundtjänster Mikko Rotonen IT-utvecklingsdirektör HUS IT-förvaltning, Utvecklings- och planeringstjänster Jaana Lehtimäki förvaltningschef HUS IT-förvaltning, Förvaltning Maisa Lukander Kvalitetschef HUS IT-förvaltning, Förvaltning Minna Maaranto ekonomichef HUS Samförvaltning, HUS IT-förvaltning Birgitta Ahlskog kommunikationsexpert HUS IT-förvaltning Visa allt