Asiakastyytyväisyys
Me HUSissa haluamme kehittää toimintaamme ja parantaa palvelujamme entistä paremmaksi. Kaikki saadut asiakaspalautteet ovat arvokkaita, ja ne antavat asiakkaillemme mahdollisuuden vaikuttaa. Hyödynnämme saatuja palautteita muun muassa palvelujen, asiakaspalvelun ja johtamisen kehittämisessä.
Saatujen palautteiden perusteella olemme muun muassa kehittäneet hoitokäytäntöjä ja palveluitamme, parantaneet potilaidemme tietosuojaa ja yksityisyyttä sekä kouluttaneet henkilökuntaamme. Olemme hyödyntäneet palautteita myös toimintaa kehittävissä hankkeissamme.
Saamme paljon kiitoksia erityisesti ystävällisestä palvelusta, hyvästä hoidosta ja laadukkaasta potilasruuasta. Kiitokset kannustavat meitä antamaan yhä parempaa hoitoa ja pitämään yllä toimintamme laatua.
Asiakastyytyväisyyskysely ja suositteluindeksi NPS
Lähetämme asiakkaillemme otantana tekstiviestillä asiakastyytyväisyyskyselyn. Viesti tulee numerosta 18588. Kyselyssä ei ole linkkejä, vaan siihen vastataan tekstiviestillä. Kysymyksiä on 2–3 ja niihin vastaaminen on maksutonta.
Voit halutessasi kieltäytyä asiakastyytyväisyyskyselyn vastaanottamisesta. Jos et halua kyselyä, voit olla yhteydessä suoraan sinua hoitaneeseen yksikköön.
Koko HUS
Anna meille palautetta
Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehittämisideoita palveluidemme kehittämiseksi. Voit antaa meille palautetta ja kehitysehdotuksia tämän linkin kautta.
”Lapseni on joutunut käymään jo vuosia useita kertoja vuodessa käynneillä ja operaatioissa lastensairaalalla. Vanhempana olen aina stressaantunut ja jännittynyt. Siksi on ihanaa, että kaikki kohtaamani ammattilaiset ovat hyvin ystävällisiä ja huomioivan sekä lapsen että vanhemman. Käynti sairaalassa ei lisää stressiäni vaan se helpottaa sitä. Tulee olo, että lapseni asioista huolehditaan. Maisan kautta olen aina saanut lapsen muuttuneeseen terveydentilaan apua nopeasti. Teette mahtavaa työtä, jolla on suuri vaikutus. Kiitos teille.”
(Lasten reumavastaanotot, Uusi lastensairaala)
”Edellisestä leikkauksesta oli kulunut useampi vuosi. Tämä käynti yllätti positiivisesti! Tiesin koko ajan missä mentiin, minulle kerrottiin selkeästi mitä seuraavaksi tapahtuu. Operaatio eteni hallitusti. Koko hoitoon osallistunut henkilöstö oli hyväntuulista, vaikka leikkauspäivänä osastolla oli tavallistakin kiireempää. Minua kuultiin ja kuunneltiin. Jopa heräämössä pääsin vaikuttamaan tarjotun aamupalan sisältöön.
(Anestesia- ja leikkausyksikkö, Hyvinkään sairaala)
”Haluan kiittää yhteispäivystyksen henkilökuntaa erinomaisesta hoidosta. Olin seurannassa muutaman tunnin ajan ja minut tutkittiin todella hyvin ja perusteellisesti. Kohtaamisesta jäi positiivinen fiilis, vaikka tilanne olikin alkuun ahdistava. Kiitos.”
(Yhteispäivystys, Peijaksen sairaala)
Kehitämme toimintaamme asiakaspalautteen perusteella
Esimerkkejä toimenpiteistä, joita olemme tehneet:
Osassa vastaanottopalvelujamme on otettu käyttöön takaisinsoittojärjestelmä, jossa lupaamme potilaalle yhteydenoton saman arkipäivän kuluessa. Takaisinsoittojärjestelmän myötä ns. hävikkipuhelut, joissa puhelinkontakti jää toteutumatta, on saatu nollaan. Keskimääräinen takaisinsoittoaikamme on 0.30-4 tuntia.
Olemme pyrkineet sujuvoittamaan potilaidemme kotiutusta aloittamalla kotiutuksen suunnittelun aikaisemmin. Olemme päivittäneet kotiutus- ja ravitsemusohjeita sekä kiinnittäneet enemmän huomiota henkilökuntamme perehdytykseen. Keskustelu ja vuorovaikutus potilaiden kanssa on meille erityisen tärkeää.
Olemme muistuttaneet henkilökuntaamme virallisten henkilökorttien käyttämisestä, sillä asiakaspalvelutilanteissa on tärkeää, että potilas tietää minkä ammattiryhmän edustajan kanssa hän asioi.
Työvuorosuunnittelussa pyrimme takaamaan kaksikielisyyden joka vuorossa, jotta henkilökuntamme voi palvella potilaita sekä suomen että ruotsin kielellä.
Olemme lisänneet näytteenottopisteiden ajanvarausaikoja useissa eri toimipisteissämme sekä kehittäneet ajanvarausjärjestelmää entistä helppokäyttöisemmäksi.
Olemme pidentäneet aukioloaikojamme sekä lisänneet lauantaipäivien aukioloja ruuhkaisiin toimipisteisiimme. Lisäksi olemme saaneet lyhennettyä potilaidemme jonotusaikoja muun muassa prosesseja ja resursointia kehittämällä.
Olemme selkiyttäneet verkkosivujamme sekä potilaiden valmistautumis- ja ajanvarausohjeitamme yhteistyössä asiakasraatimme kanssa.
Olemme tehneet arviointilomakkeen asiakaskäynteihin, joka on käytössä asiakasraadillamme. Lomakkeelle asiakas voi kirjata kokemuksensa saapumisen, opasteiden, vastaanoton ja itse tutkimuksen osalta.
Päivitetty: 03.11.2025