Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 17.3.2023 12.47

Uudenlaisen yhteistyön rakentaja

Asiasanat:
  • Husari
  • hyvinvointialueet
  • yhteistyö

Sote-uudistuksen ja HUSin organisaatiouudistuksen myötä HUSissa aloitti vuoden vaihteessa uusi asiakkuushallinnan yksikkö. Tapasimme yhden uusista asiakasjohtajista ja otimme selvää, mitä yksikkö ja uudet johtajat oikein tekevät.

Tanja Sandell

Tanja Sandellin mielestä ison työnantajan etuna on, että talon sisällä voi siirtyä erilaisiin tehtäviin. Aiempi kokemus on aina valmistanut seuraavaan ja kerryttänyt osaamista.

Tanja Sandell on pitkän linjan huslainen. Hän aloitti kätilönä 90-luvun lopulla ja on vuosien aikana vaihtanut moneen kertaan tehtäviä organisaation sisällä. Hän on työskennellyt muun muassa osastonhoitajana, lean-valmentajana eri yksiköissä sekä Hyvinkäällä ylihoitajana ja kehittämispäällikkönä. Työn ohella hän on kouluttautunut terveystieteiden maisteriksi. 

Monipuoliset tehtävät erilaisissa rooleissa ovat auttaneet näkemään käytännössä koko erikoissairaanhoidon kentän monesta näkökulmasta.

”Minua on aina kiinnostanut laajempi perspektiivi. Olen aloittanut potilaan hoidosta, siirtynyt sitten yksikkö- ja tulosyksikkötasolle ja lean-valmennuksen kautta eri erikoisaloille. Kehittämispäällikkönä katsoin koko Hyvinkään sairaanhoitoaluetta ja nyt asiakasjohtajana työkenttänä on Vantaa-Keravan hyvinvointialue ja koko Uusimaa”, Sandell sanoo.

Asiakasjohtajan tehtävässä Sandellia kiinnosti paitsi uuden isomman kokonaisuuden haltuun ottaminen myös se, että yksikkö on aivan uusi. Harvoin uralla pääsee rakentamaan jotain uutta alusta alkaen.

”Sote on kaikille uusi asia ja tässä tehtävässä pääsee syventymään siihen perusteellisesti. Tämä on myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten palveluja tulevaisuudessa rakennetaan.”

Monipuolinen kokemus on kerryttänyt verkostoja, joista on taatusti hyötyä nykyisessä asiakasjohtajan työssä. Sandell vertaa työtä risteysasemaan tai neuvottelevan virkamiehen rooliin, jossa käydään keskusteluja eri tahojen kanssa, tuodaan yhteen eri toimijoita ja viedään asioita eteenpäin tiedon ja lukujen avulla.

”Kaikki tähtää siihen, että yksittäinen hyvinvointialueen asukas saa mahdollisimman hyvän ja näyttöön perustuvan hoidon tarkoituksen mukaisessa paikassa ajallaan”, Sandell summaa.

Tavoitteena yhdenvertaisten palvelujen varmistaminen

Asiakkuushallinnan yksikkö aloitti vuoden vaihteessa ja haastattelua tehtäessä yksikkö on ehtinyt kotiutua Graduksessa sijaitsevaan toimistoonsa, keskustellut tavoitteistaan ja tavannut muun muassa HUSin tulosalueiden sekä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin johtoa.

”Olemme käyneet keskusteluja siitä, miten toimimme linkkinä HUSin tulosalueiden ja hyvinvointialueiden välillä ja käynnistäneet vuoropuhelun toiveista ja odotuksista meidän suuntamme. Lisäksi olemme perehtyneet kukin oman hyvinvointialueemme talouteen ja toimintalukuihin”, Sandell kertoo.

Asiakkuushallinnan yksikkö perustettiin, jotta Uudellamaalla säilyisi palvelujen yhdenvertaisuus ja laatu. Tavoitteena on löytää sujuvat palvelupolut erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välille ja toisaalta levittää hyviä käytäntöjä ympäri Uuttamaata.

”Jokainen asiakasjohtaja vastaa omasta hyvinvointialueestaan ja katsomme lisäksi ristiin koko Uudenmaan läpileikkaavia elinkaarisegmenttejä, jotta esimerkiksi lasten ja nuorten palvelut ovat yhdenvertaiset koko Uudellamaalla.”

Asiakkuushallinnan yksikkö

  • Sovittaa yhteen HUSin ja hyvinvointialueiden toimintaa.
  • Yksikköä johtaa asiakkuusjohtaja Visa Honkanen.
  • Neljä asiakasjohtajaa: Maarit Bergman (Itä-Uusimaa), Eija Isolahti (Keski-Uusimaa), Tanja Sandell (Vantaa-Kerava) ja Marjo Talme (Helsinki). Länsi-Uusimaan ja yhteistoiminta-alueen asiakasjohtajat valitaan myöhemmin.
  • Lisäksi yksikköön kuuluvat asiakkuushallinnan ylilääkäri Elina Reponen, myöhemmin valittavat kehittämispäälliköt sekä HUSin perusterveydenhuollon yksikkö ja lähetekeskus sekä Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Socca.

Teksti: Suvi Huttunen
Kuva: Ville Männikkö

Husari 1/2023

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.