Gå till huvudinnehåll

Vad tycker du om webbplatsen HUS.fi? 

Svara på en kort enkät och berätta för oss hur du tycker att webbplatsen fungerar. 

Det tar bara ett par minuter att svara på enkäten. 

Tack för din tid! 

Till enkäten kommer du här. 

Pressmeddelande Publicerad 12.11.2025 15.56

HUS–sammanslutningens delårsrapport för januari–september 2025

HUS−sammanslutningens delårsrapport för januari–september 2025: HUS är som första offentliga aktör inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet på väg mot att balansera ekonomin och täcka underskotten på det sätt och enligt den tidtabell som krävs enligt lagstiftningen.

Meilahden sairaaloiden sisäänkäynti

Tredje kvartalet i korthet

  • Antalet operationsåtgärder ökar stadigt
  • Väntad säsongvariation i tillgången till vård
  • Kundupplevelsen är på en utmärkt nivå
  • Tillgången till personal på sammanslutningsnivå är god
  • Kostnadskontrollen har lyckats på bred front

Verksamhet och ekonomi i januari–september 2025 i korthet

  • Producerade tjänster: 608 333 vårdade patienter (1–9/2024: 606 966), 2 211 312 mottagningsbesök (1–9/2024: 2 228 748) och 69 251 operationsåtgärder (1–9/2024: 67 949)
  • Tillgången till vård: 94 procent av kunderna har fått tillgång till specialiserad sjukvård i enlighet med vårdgarantin
  • Kundupplevelsen är på en utmärkt nivå: Rekommendationsindex (NPS) 82
  • I chefspulsen i september–oktober uppgav 79 procent av personalen att de nöjda med chefen och ledningen av arbetsenheten
  • Räkenskapsperiodens resultat visar ett överskott på 47,6 miljoner euro och 53,5 miljoner över budgeten (budgeten 1–9/ 2025: -6,0 miljoner euro)
  • Årsprognos (8+4) för hela året 2025: HUS-sammanslutningen kan som första offentliga aktör inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet balansera ekonomin och täcka underskotten från tidigare räkenskapsperioder på det sätt och inom den tidtabell som krävs enligt lag

De viktigaste händelserna

Verkställande direktör Matti Bergendahl:

År 2025 har ekonomiskt sett varit ett utmanande år för HUS. Tjänster har producerats inom en ytterst strikt budgetram och utöver det ska HUS balansera sin ekonomi och täcka underskotten från tidigare år före utgången av 2025. Trots det är helhetssituationen för tjänsterna god och HUS-sammanslutningen är som första aktör inom hälso- och sjukvården samt räddningsväsendet på väg mot att balansera ekonomin och täcka underskotten på det sätt och enligt den tidtabell som krävs enligt lagstiftningen. 

Under januari–september 2025 hade 94 procent av våra kunder fått tillgång till specialiserad sjukvård i enlighet med vårdgarantin och kundupplevelsen var på en utmärkt nivå. 

Inom den strikta budgetramen har tillgången till vård kunnat förbättras något från i fjol. Antalet operationer har ökat under hela året, i synnerhet i september–oktober. Antalet planerade operationsåtgärder har ökat bland annat i och med den förändrade verksamhetsprofilen för Lojo sjukhus.

Det finns vårdköer i synnerhet inom muskuloskeletal kirurgi och behandlingen av ögonsjukdomar. Valvira kräver att tillgången till vård inom den specialiserade sjukvården uppfyller bestämmelserna i lagen, men det finns ingen finansiering för att avhjälpa vårdskulden. Inom den nuvarande budgetramen kan vi i bästa fall stoppa en ökning av vårdköerna. För att lösa situationen krävs två saker: tilläggsfinansiering av engångskaraktär från staten för att avhjälpa vårdskulden och höjning av HUS budgetramfinansiering till en sådan nivå så att en ny kö inte längre kan uppstå.

Tillgången till personal är bra på sammanslutningsnivå och användningen av hyrd arbetskraft har minskat ytterligare. Vi framskrider på det hela taget i den riktning som vår strategi har stakat ut. Ett varmt tack till vår kunniga personal för det.

Tjänster och tillgången till vård

1–9/2025:

  • Volymen på tjänsteproduktionen överskred den plan som ingår i budgeten med 2,3 procent och ökade från fjolårets nivå +1,8 procent.
  • Producerade tjänster: 608 333 vårdade patienter (1–9/2024: 606 966), 2 211 312 mottagningsbesök (1–9/2024: 2 228 748) och 69 251 operationsåtgärder (1–9/2024: 67 949)
  • Tillgången till vård: 94 procent av kunderna har fått tillgång till specialiserad sjukvård i enlighet med vårdgarantin
  • Icke brådskande remisser: 266 459. Antalet remisser minskade med 0,5 procent jämfört med året innan. Korrigerat enligt antalet vardagar var förändringen +0,5 procent.
  • Antalet patienter som väntat länge på vård, det vill säga mer än sex månader, var i slutet av september 6 357. Vi publicerar medianerna för tillgången till vård för varje specialitet på vår webbplats varje månad.
  • Den beräknade kostnaden för vårdskulden var i slutet på september cirka 42,1 miljoner euro. HUS budgetram för 2025 gör det inte möjligt att avhjälpa de ackumulerade vårdköerna. Målet är att i bästa fall få ökningen av vårdköerna att avstanna.


Ekonomi

Hållbar ekonomi är ett av HUS strategiska fokusområden.

Ekonomiska nyckeltal 1–9/2025:

(1000 euro)Kumulativt utfallFörändring % (totalt/föregående år)Avvikelse % (totalt/Budget)

Verksamhetsintäkter 

 

2 327 308 2,7 %-1,2 %
Verksamhetskostnader och avskrivningar

 
2 272 165 -0,5 %-3,2 %

(1000 euro)Kumulativt utfallFörändring (totalt/föregående år)Avvikelse (totalt/Budget)

Räkenskapsperiodens resultat

47 560 74 50153 542

Den fjärde årsprognosen för 2025 utarbetades utgående från utfallet för januari–augusti. Prognosen för resultatet för räkenskapsperioden beräknas uppvisa ett överskott på 151,7 miljoner euro (budgeten +141,7 miljoner euro). Räkenskapsperiodens operativa resultat är med hänsyn till det som nämns ovan +10,0 miljoner euro.

Kundupplevelse

Kundupplevelsen är ett av HUS strategiska fokusområden. Vårt mål är att ha den bästa kundnöjdheten bland Finlands universitetssjukhus och välfärdsområden (NPS-resultat) 2026. 

I slutet av september 2025 var rekommendationsindexet (NPS) som mäter kundnöjdheten 82. Resultatet är utmärkt och visar att de patienter som uträttar ärenden hos oss i regel är verkligen nöjda. 

Rekommendationsindexet har beräknats utifrån den respons som vi fått från början av detta år.

Resultat för varje enhet finns på hus.fi 


Personal

Tillgången till personal förbättrades i januari–september. Trots det strama ekonomiska läget har arbetstagarna varit intresserade av HUS som arbetsplats. Inom vissa specialiteter är det dock brist på specialistläkare.

I slutet av september hade HUS 26 196 anställda, vilket är 4,0 procent mindre än för ett år sedan och 2,6 procent mindre än budgeterat. 

Antalet sjukfrånvarodagar (10,7 dagar/person) var i januari–september på nästan samma nivå som förra året (+0,2 dagar/person).

Omsättning bland den fast anställda personalen var 5,6 procent i januari–september och har minskat med 0,1 procentenhet från året innan. 

Personalupplevelsen är ett av HUS strategiska fokusområden. Vårt mål är att vara den mest eftertraktade arbetsplatsen inom social- och hälsovård. Vi mäter personalupplevelsen en gång per år. Efter samarbetsförhandlingarna som gällde hela sammanslutningen var eNPS -7 på våren 2025 (2024: +1). 

Kvaliteten på chefsarbetet mäts med chefspulsen. I den enkät som genomfördes i månadsskiftet september–oktober uppgav 79 procent av personalen att de var nöjda med chefen och ledningen av arbetsenheten. 


HUS delårsrapport syftar till att öka transparensen inom hälso- och sjukvården och ledningen av den. Rapporteringen om HUS ekonomi och verksamhet görs på månadsnivå.

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.