Selvitämme potilastietojärjestelmäämme liittyviä tarpeita, vaihtoehtoja ja kehittämismahdollisuuksia
Asiasanat:Tavoitteenamme on selvittää potilastietojärjestelmäämme liittyviä tulevaisuuden tarpeita, etenemisvaihtoehtoja sekä nykyisten ratkaisujen kehittämismahdollisuuksia. Selvitys toteutetaan konsulttimme Deloitten kanssa alkuvuodesta muun muassa haastattelemalla HUSin asiantuntijoita.
HUSin tarkastuslautakunta on tehnyt suosituksia Apotin kehittämiseen liittyen ja näkee tarpeelliseksi laatia selvityksen potilastietojärjestelmän tulevaisuudesta ja mahdollisista kehitysaskeleista. Aihe on ollut keskustelussa HUSin yhtymäkokouksessa 23.10. ja 14.12.2023: 31 § Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022 ja yhtymähallituksen siitä antama lausunto. Yhtymähallituksen lausunto arviointikertomuksesta on julkinen ja jaettu verkossa: Lausunto toimenpiteistä 2022 arviointikertomuksen johdosta. Aihetta koskevat lausunnon kohdat 6.3 ja 6.4.
Tarkastuslautakunnan suosituksen lisäksi on järjestelmien kehittyessä sekä asiakkaidemme ja heitä hoitavan henkilökuntamme tarpeiden ja toiveiden muuttuessa aiheellista tarkastella tulevaisuuden tarpeita, järjestelmävaihtoehtoja ja kehitysmahdollisuuksia muutenkin.
Potilastietojärjestelmän tulevaisuutta tarkastellaan sekä asiakkaidemme että henkilöstömme näkökulmasta
”Selvityksen taustalla on kokonaisuus, jossa hahmotellaan HUSin IT-toimintaympäristön tulevaisuutta. Apotti on HUSin tärkein ja isoin tietojärjestelmä ja haluamme selvittää, mitä tarpeita ja mahdollisuuksia potilastietojärjestelmiin kohdistuu, ja mitä kehityspotentiaalia nykyisessä ratkaisussa on”, tietohallintojohtaja Harri Karjalainen kertoo.
Selvitys toteutetaan yhdessä konsulttimme Deloitten kanssa. Selvityksessä haastatellaan sekä HUSin omia asiantuntijoita, että keskeisiä sidosryhmiä. Selvityksessä käydään keskusteluja myös Oy Apotti Ab:n edustajien kanssa.
Viestimme selvityksen tuloksista niiden valmistuttua.