Siirry pääsisältöön

Artikkeli Julkaistu 13.12.2022 11.21

Kokemusasiantuntijat: Omakohtainen kokemus toimii kehittämisen apuna

Asiasanat:
  • Husari
  • kokemusasiantuntija
  • asiakasraati

Muutama vuosi sitten aloitettu kokemusasiantuntijatoiminta on vakiintunut osaksi HUSin arkea. Kokemusasiantuntijat saavat tehtäväänsä valmennuksen. On tärkeää, että kokemusasiantuntija on sinut tilanteensa ja sairautensa kanssa.

Tessa Hellsten-Rajahalme

Tessa Hellsten-Rajahalme on yksi HUSin kokemusasiantuntijoista. Hänelle on tehty yhdistetty haiman- ja munuaisensiirto.

Tessa Hellsten-Rajahalme sairastui yksivuotiaana ykköstyypin diabetekseen. Sairaus kulki elämässä mukana ja lopulta teini-iässä sen päivittäinen hoitaminen alkoi tuntua taakalta. 

”En pitänyt enää itsestäni kovin hyvää huolta. Tuli hoitoväsymystä ja aloin saada erilaisia komplikaatioita, joista pahin oli munuaisten vajaatoiminta. Vuoden 2018 syksyllä sain yhdistetyn munuais- ja haimansiirron.” 

Kokemusasiantuntijatyöstä Hellsten-Rajahalme innostui, koska hän ajatteli omien kokemustensa voivan auttaa muita. Myös nykyisen puolisonsa hän on tavannut kokemusasiantuntijatoiminnan kautta. 

Viimeisimpänä työnään Hellsten-Rajahalme on ollut mukana laatimassa usein kysyttyjen kysymysten listaa vastauksineen asiakastabletille. Siihen toivottiin mukaan erityisesti asioita, joita potilaat  helpommin kysyvät muilta saman kokeneilta kuin ammattilaisilta. 

Kysymykset koskivat esimerkiksi dialyysipotilaan ruokavalio- ja nesterajoituksia, kuinka niiden kanssa pystyy elämään onnistuneesti? Mitä jos hoidot pelottavat? Miten seksuaalisuus muuttuu, kun kehossa voi olla letkuja ja arpia? Näitä kysymyksiä voi joskus olla vaikea esittää lääkärille tai hoitajalle. 

Yhteistyössä henkilökunnan kanssa

Hellsten-Rajahalme on tehnyt myös itsestään kokemusasiantuntijavideon, jolla kertoo oman tarinansa. Hän on lisäksi tehnyt podcastin hoitoväsymyksestä ja luennoinut elinsiirtopotilaan elämästä. Palaute on ollut positiivista. 

”Annamme kasvot eri sairauksille ja tilanteille. Lisäämme osaltamme henkilökunnan ymmärrystä potilaita kohtaan. Paraskin lääkäri pystyy kertomaan vain faktatietoa. Sen, miltä tuntuu olla esimerkiksi pitkäaikaissairas, pystyy kuvaamaan vain potilas itse. On hyvin ymmärretty se, että kokemusasiantuntija on joukkuepelaaja, joka tekee asioita yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa.”

Hyvä vuorovaikutus on tärkeää myös silloin, kun tehdään kehitysehdotuksia. 

”Haluamme toimia hyvässä hengessä yhdessä henkilökunnan kanssa ja ymmärrämme oman roolimme. Emme esimerkiksi anna lääkehoito-ohjeistusta, se ei kuulu meille.”

Yli 300 kokemusasiantuntijaa

Anu Toija
Anu Toija johtaa HUSin asiakasosallisuustoimintaa. Hän kertoo, että kokemusasiantuntijoita on yli 300, joten potilaita kuullaan laajasti.

Kehittämispäällikkö Anu Toija johtaa HUSin asiakasosallisuustoimintaa, jonka osana ovat asiakasraatilaiset ja kokemusasiantuntijat. Yhdessä koordinaattorien kanssa hän suunnittelee pääperiaatteet ja tekee valmennusta ja rekrytointia sekä raportointia.
”Pidän viestintää tästä työstä tärkeänä. Meillä on yli 300 kokemusasiantuntijaa ja on tärkeää, että heidän olemassaolostaan tiedetään.”  

Toiminta on käynnistynyt laajasti ja monet ovat innostuneet yhteiskehittämisestä. On luotu uusi toimintakulttuuri, jossa asiakkaat ovat mukana pohtimassa palveluja koskevia asioita yhdessä ammattilaisten kanssa. 

”Sairaalaa pidetään helposti suljettuna ja byrokraattisena yhteisönä ja on tärkeää kertoa mahdollisimman laajasti, että meillä kuullaan näin paljon potilaita ja asiakkaita”, Toija sanoo.

Asiakasosallisuustoiminta HUSissa

  • Asiakasosallisuustoiminnassa asiakkaat osallistuvat hoidon ja palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. 
  • Tavoitteena on parantaa palveluiden laatua ja turvallisuutta. 
  • Asiakasraatien tehtävänä on antaa palautetta palvelujen laadusta, ehdottaa parannuksia ja osallistua palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen. 
  • Kokemusasiantuntijat käyvät muun muassa puhumassa henkilöstön koulutuksissa ja osallistuvat työryhmiin. 

Teksti ja kuvat: Hanna Raijas-Turva

Husari 4/2022

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.