Etusivu » HUS-tietoa » Uutishuone » Apotin ensimmäinen viikko takana - Den första veckan med Apotti är förbi

Apotin ensimmäinen viikko takana / Den första veckan med Apotti är förbi

Potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin aloitusviikolla yleistilanne on ollut hyvä, mutta tilanne vaihtelee yksiköittäin. Sairaalat toimivat normaalisti eikä päivystyspoliklinikoilla ole ollut Apotista johtuvaa ruuhkaa.
 

Apotin käyttö laajeni HUSissa 1.2.2020 Hyvinkään, Lohjan, Länsi-Uudenmaan ja Porvoon sairaanhoitoalueille ja HYKS-sairaanhoitoalueella Jorvin sairaalaan sekä Naistentautien ja synnytysten ja Psykiatrian yksiköihin. Peijaksen sairaalassa Apotti otettiin käyttöön jo marraskuussa 2018.  Apotin laajentuminen lähes 10 000 työntekijän käyttöön on tuonut omat haasteensa päivittäiseen työhön.

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi on seurannut koko aloitusviikon tiiviisti käyttöönoton etenemistä. Teknisiä ongelmia on ollut, järjestelmän käyttöön sopeutuminen on välillä takkuillut ja henkilökunta on harmitellut oman työn hidastumista. Kokonaisuutena ensimmäinen käyttöönottoviikko on kuitenkin sujunut suunnitellusti.  ​​

”Teknisiä ongelmia on noussut esiin ja selvitykseen odotetusti, ja niiden nopea ratkaiseminen on erittäin tärkeää. Tiedän, että Apotti on hidastanut työtä. Se on aivan luonnollista, kun on kyse näin suuresta toiminnanmuutoksesta. Ylipäätään muutos näyttäytyy erilaisena isommissa ja pienemmissä yksiköissä”, Mäkijärvi sanoo.

Mäkijärven mukaan HUSin henkilökunta ja Apotin tekninen tuki ovat tehneet hartiavoimin töitä, jotta potilaiden hoito ei häiriintyisi käyttöönoton aikana.

“Tässä olemme onnistuneet, eivätkä Apotin ensimmäisen käyttöviikon haasteet ole merkittävästi häirinneet sairaaloiden toimintaa. Myös päivystystoiminta on sujunut ilman häiriöitä, vaikka joinakin päivinä potilasmäärät ovat olleet Apotista riippumattomista syistä varsin suuria”, Mäkijärvi toteaa.

Tilannetta seurataan HUSissa jatkuvasti. Tukea kohdennetaan lisäämällä koulutusta sekä siirtämällä teknisiä ja kliinisiä resursseja sinne, missä niitä eniten tarvitaan.

Apotin tekninen käyttöönottovaihe jatkuu vielä useita viikkoja. Apotin alku on joka tapauksessa ollut lupaava ja kiitos siitä kuuluu Mäkijärven mukaan ennen kaikkea HUSin motivoituneelle henkilökunnalle.

Apotin käyttöönoton etenemisestä kerrotaan uutisseurannalla osoitteessa www.hus.fi/apotti

Tiedote 3.2.2020: Kolmas Apotti-päivä jatkunut sujuvasti​

Lisätietoja:

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi, 050 428 7660

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilas- ja asiakastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi otetaan käyttöön uusi, HUSin asiakkaille suunnattu sähköisen asioinnin palvelu, Maisa. Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab.

Den första veckan med Apotti är förbi

På ett allmänt plan har startveckan gått väl för patient- och klientdatasystemet Apotti, men situationen varierar mellan de olika enheterna. Sjukhusen fungerar som vanligt och på jourpoliklinikerna har man inte haft rusning på grund av Apotti.

Den 1 februari 2020 togs Apotti i bruk inom Borgå, Hyvinge, Lojo och Västra Nylands sjukvårdsområden samt inom HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus och resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. På Pejas sjukhus övergick man till Apotti redan i november 2018. Apottis användare har nu utökats till nästan 10 000 medarbetare vilket fört med sig egna utmaningar till det dagliga arbetet.

Chefsöverläkare Markku Mäkijärvi har noggrant följt med övergången under den här första veckan. Det har förekommit tekniska problem, anpassningen till det nya systemet har emellanåt gått trögt och personalen har beklagat sig över att det egna arbetet blivit långsammare. Som helhet har den första veckan ändå förlöpt enligt planerna.

”Tekniska problem har både lyfts fram och utretts i den takt vi förväntat oss och att de snabbt har kunnat lösas har varit väldigt viktigt. Jag är medveten om att Apotti gjort arbetet långsammare. Det är helt naturligt eftersom det handlar om en så stor förändring av verksamheten. Överlag tar sig förändringen olika uttryck beroende på om det är frågan om en större eller mindre enhet”, säger Mäkijärvi.

Enligt Mäkijärvi har HUS personal och Apottis tekniska stöd arbetat intensivt för att patienternas vård inte skulle störas under övergångsskedet.

”Det har vi lyckats med, och utmaningarna under den här första veckan har inte på ett märkbart sätt stört sjukhusens verksamhet. Också jourverksamheten har fungerat utan problem, trots att patientmängderna – oberoende av Apotti –under vissa dagar har varit rätt stora”, konstaterar Mäkijärvi.

På HUS följer man upp situationen fortlöpande. Stöd ges genom mera utbildning och genom att flytta över tekniska och kliniska resurser dit de behövs allra mest.

Det tekniska övergångsskedet fortsätter fortfarande i flera veckor. Början har i vilket fall som helst varit lovande och enligt Mäkijärvi är det framförallt HUS motiverade personal som ska ha tack för det.

För mera information om övergången till Apotti: följ nyhetsflödet på vår webbplats  www.hus.fi/apotti 


Pressmeddelande 3.2.2020:  Den tredje Apotti-dagen har förlöpt smidigt​

 

Mera information:

Cheföverläkare Markku Mäkijärvi, 050 428 7660

 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.​ 

 

Tulosta
7.2.2020 15:43