Raskaus ja imetys: Kahvi ja tee

Kofeiini on piriste, jota esiintyy luontaisesti monissa ruoissa ja juomissa, kuten kahvissa ja teessä. Ksantiiniyhdisteisiin kuuluva kofeiini läpäisee istukan raskauden myöhäisemmässä vaiheessa eikä sikiö pysty käsittelemään kofeiinia tehokkaasti. Kofeiini vaikuttaa keskushermoston toimintaan kiihdyttävästi. Runsaan kofeiinin saannin raskauden aikana on epäilty aiheuttavan keskenmenon riskin lisääntymistä, ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemus suositusten mukaan raskaana oleville turvallinen kofeiinin määrä on 200mg/vrk. Imettäville äideille kofeiinin turvallisen saannin raja on 200mg/vrk tai kerta-annoksena.

200 mg kofeiinia saa:

  • noin 3 dl:sta (= noin kaksi kahvikupillista) tavallista suodatinkahvia
  • 1 dl:sta espressoa
  • noin 8 dl mustaa teetä

 

Kaakaojuomassa on kofeiinia 3–5 mg/dl. Kofeiinipitoisia virvoitusjuomia, kuten kolajuomia voi käyttää satunnaisesti, mutta käytössä pitää ottaa huomioon vuorokausi- ja kerta-annosrajoitukset. Energiajuomia ei suositella raskaana oleville ja imettäville​.

Yrttiteen käyttöä ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana. Yrttiteet voivat sisältää paljon eri vaikuttavia aineita, joista ei ole olemassa luotettavaa tutkittua tietoa.

 


Etkö löytänyt etsimääsi?
Kysy lisätietoa omasta neuvolastasi.