Historiamme laajin toiminnanuudistukseen liittyvä hanke Apotti laajeni vuonna 2020 kaikkiin yksiköihimme. Samalla otimme käyttöön asiakkaille suunnatun sähköisen asioinnin palvelun Maisan.

Helmikuussa otimme potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttöön Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueilla, Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytyksien ja Psykiatrian tulosyksiköissä. 

Toukokuuksi suunniteltua viimeistä suurta käyttöönottoa siirsimme koronavirusepidemian vuoksi lokakuun loppuun. Silloin Apottiin siirtyivät Meilahden tornisairaala, Meilahden kolmiosairaala, Syöpätautien klinikka, Haartmanin sairaala, Silmä-korvasairaala, Uusi lastensairaala, Iho- ja allergiasairaala, Töölön sairaala, Kirurginen sairaala sekä HUSin toiminnat Malmin, Laakson, Auroran ja Herttoniemen sairaaloissa. 

HUS Kuvantaminen siirtyy viimeisenä yksikkönä Apotin käyttäjäksi huhtikuussa 2021.

Potilastietojen yhtenäinen hallinta edellytys palvelujen kehittämiselle

Lokakuun käyttöönoton myötä pääsimme myös pois raskaasta välivaiheesta, jolloin jouduimme käyttämään rinnakkain vanhaa ja uutta järjestelmää. Koska käsittelemme päivittäin noin 10 000 potilaan tietoja, on selvää, että niiden yhtenäinen hallinta Apotin avulla on edellytys tehokkaan sairaanhoidon ja palvelun kehittämiselle. 

Pidämme erittäin tärkeänä, että lainsäädäntö tarjoaa mahdollisuuden Apotin käyttöönottoon kaikille Uudenmaan sote-toimijoille. Apotti-hankkeessa ovat HUSin lisäksi jo nyt mukana Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Kauniainen, Tuusula ja Kerava. Apotti perustuu maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevaan Epic-pohjaiseen järjestelmään, jonka meille toimittaa Oy Apotti Ab.