Till följd av att coronavirusepidemin stängt ner samhället var biobanken tvungen att hitta nya sätt att nå ut till medborgarna och främja medvetenheten om insamlingen av prover till biobanksverksamheten samt biobankforskningen.

I början av året hade vi tid att genomföra tre traditionella evenemang enligt årsklockan. Evenemangen ägde rum i entréhallen på Mejlans tornsjukhus i form av en evenemangsmarknad samt på kliniker och avdelningar på Mejlans sjukhus. I samband med evenemangen anordnade vi utbildningar som var öppna för allmänheten, där medicinska föreläsningar och information om biobanksforskning erbjöds till personalen och allmänheten.

I början av mars stod det klart att vi inte kunde fortsätta med traditionella evenemang längre på grund av coronavirussituationen, alltså öppnade vi ett virtuellt vardagsrum på Helsingfors Biobanks webbplats där vi ordnade marsevenemanget Saavutettavasti sinulle. Insamlingen av biobankssamtycken och -prover förändrades också avsevärt.

Coronaviruset tvingade fram en kursändring i insamlingen av samtycken

På våren lanserade vi den nationella kampanjen Annatko luvan. Kampanjen riktades på ett sätt som var både nytt och annorlunda för en offentlig aktör till medborgare som isolerat sig hemma på grund av restriktionerna. Kampanjen genomfördes tillsammans med MTV och flera samarbetspartner. President Tarja Halonen var beskyddare för evenemanget.

På tv sändes kampanjen 120 gånger på två veckor och sågs av 1 878 000 finländare, medan radioreklamen sändes på 18 radiokanaler i tre veckor. Under kampanjtiden låg Helsingfors Biobank väl framme även på sociala medier, utomhusreklam runtom i Helsingfors och på musikhusets vägg. Under en kampanjmånad gav nästan 6 000 medborgare sitt samtycke till Helsingfors Biobank.

Under hösten genomförde vi en regional kampanj Koskettaa jokaista, vars syfte var att öka insamlingen av prover på HUS specialupptagningsområde. Den mindre regionala kampanjen mobiliserade emellertid inte samtyckesgivare på samma sätt som under vårkampanjen i början av coronavirusepidemin. Även om antalet prover inte har uppnått målsättningen fick vi under det senaste året mycket positiv synlighet och kunde främja medvetenheten om, samt samla in, samtycken i en utmanande och svår situation.

Se kampanjvideon: Annatko luvan, våren 2020

Se kampanjavideon: Koskettaa jokaista, hösten 2020