Strategiset tavoitteemme ja mittarit sekä valitut strategiset projektit vuodelle 2022 ovat:

TAVOITE 2022 TAVOITTEEN SELITYS YHTYMÄTASON
STRATEGINEN MITTARI
VALITUT STRATEGISET PROJEKTIT
VUODELLE 2022
Meillä on riittävästi osaavaa henkilökuntaa
  • Hyvän johtamisen mahdollistaminen
  • Yliopistollisen tutkimustyön mahdollisuuksien parantaminen
  • Palkitsemisjärjestelmän ja työnjaon kehittäminen
Lähtövaihtuvuuuden muutos alle vuodessa lähteneiden joukossa (pois lukien eläköityvät)
  • Johtamisen ja lähiesihenkilötyön edellytysten varmistaminen (Yhtymähallinto, HR)
  • Apotti asiantuntija (AA)/Physician builder (PB) –toiminnan vakiinnuttaminen kolmella toimialalla
  • Apotti 2.0 – erikoistuvat lääkärit
    (Sisätaudit ja kuntoutus)
Mittaamme hoitotuloksia ja kehitämme toimintaamme niiden ja saadun palautteen pohjalta kattavasti
  • Potilaan kokeman vaikuttavuuden strategista mittaria (15d) analysoidaan koko ajan säännöllisesti suhteessa operatiivisiin mittareihin (talous, asiakastyytyväisyys)
100 000 potilasta täyttää 15D-mittarin Maisassa
  • Potilaan kokemus ja toimintakykymittari hoidon laadun arvioinnissa (Neurokeskus)
  • PROMIT fibrilloivat; asiakaskokemuksen
    parantaminen eteisvärinä- ja uniapneapolkujen avulla
    (Sydän- ja keuhkokeskus)
  • Sanallisen kriittisen palautteen analysointi tekoälyn avulla
    (Lasten ja nuorten sairaudet)
  • Digipolulla huipulle (Pää- ja kaulakeskus)
  • Päivystystutkimusten käyttö kuvantamisessa
    (Diagnostiikkakeskus)
Parannamme kokonaistuottavuutta yhdessä sote-kumppaniemme kanssa hyödyntämällä yhtenäisiä prosesseja ja hoitoketjuja
  • Hoidon kokonaisläpimenoajan (perusterveyden ja erikoissairaanhoidon välillä), vaikuttavuuden ja tuottavuuden kehittäminen yhteistyössä kuntien / hyvinvointialueiden kanssa
Yhdessä kuntien ja tulevien hyvinvointialueiden kanssa valitulle tietylle riittävän kattavalle potilasryhmälle on kehitetty hoidon kokonaiskustannus- ja vaikuttavuusmittarit
  • Porvoon Liikkuva Sairaala LiiSa (Porvoo)
  • Regional avdelningsverksamhet (Raasepori)
  • Palliatiivisen konsultaatiotoiminnan kehittäminen HYKS sairaanhoitoalueella
    (Syöpäkeskus)
  • Lonkkamurtumapotilaiden hoitoprosessin kehittäminen
    (Sisätaudit ja kuntoutus, Tukielin- ja plastiikkakirurgia)
  • Psykoosin hoitoketju (Psykiatria)
  • Asiakaslähtöiset päiväsairaalapalvelut – tarkkailua ja seurantaa vaativien potilaiden hoitoon pääsyn palvelumuotoilu (Tulehduskeskus)
  • Monipalvelun laajentaminen (Asvia)
  • Kilpailutuksen asiantuntijatyön kehittäminen
    (Yhtymähallinto, Hankinnat)
Tuotamme sujuvat digitaaliset palvelut ja toimivat työkalut sekä asiakkaille että henkilöstölle
  • Maisa, sähköisen asioinnin portaali hyödynnetään kattavasti
  • Asiakirjahallinta sähköistetään kautta HUSin
Pidetään 2021 digitalisaation mittarit:

  • Maisa käyttöönotto >70% potilaista
  • E-käyntejä >20% käynneistä
  • ATEK digiloikka 2: jälkiseurannan tehostaminen
    (Leikkaussalit, teho- ja kivunhoito)
  • Etäyhteyden hyödyntäminen yhteispäivystyksen potilasvirran hallinnassa (Akuutti)
  • Maisa ja potilaan esitiedot sekä ajanvaraus poliklinikoille (Naistentaudit ja synnytykset)
  • Monikanavaisen digitaalisten asiakaspalveluiden kehittäminen