Siirry pääsisältöön

Mitä mieltä olet HUS.fi-verkkosivustosta?

Vastaa lyhyeen kyselyyn ja kerro meille, miten sivusto toimii sinun mielestäsi. 

Kyselyyn vastaaminen vie vain muutaman minuutin.

Kiitos ajastasi!

Tästä kyselyyn. 

Osastonsihteeri Minna Takala
3 minuuttia
1.12.2025
Teksti: Tiina Henttonen
Kuvat: Matti Snellman

Osastonsihteeri on tiimin tuki ja potilaan ensimmäinen kontakti

Minna Takala työskentelee osastonsihteerinä Peijaksen sairaalassa. Työpäivissä on rutiineja, mutta myös poikkeustilanteiden tuomaa vaihtelua. Osastonsihteeri on usein se henkilö, jonka potilas kohtaa ensimmäisenä. Seurasimme Minnan työtä yhden päivän ajan.

7.30

Tänään tuuraan gastroenterologian sihteeriä – aamun puhelintunnilla vastaan potilaiden ajanvarauksia koskeviin soittoihin

Työpäiväni aluksi katson sijoituslistasta ja sähköpostista, minkä erikoisalan sihteeritöitä teen tänään. Koska molemmat gastroenterologian osastonsihteerit ovat poissa, tuuraan tänään heitä. Pystyn toimimaan osastonsihteerinä monella eri erikoisalalla, joten olen aina siellä, missä minua tarvitaan. Koska olemme jakaneet osaamista, lähes jokainen meistä osastonsihteereistä voi tehdä vähintään kahden erikoisalan osastonsihteerin töitä.

Kahdeksalta vastaamme puolen tunnin ajan potilaiden puheluihin, jotka koskevat ajanvarauksia ja -siirtoja. Meitä on tänään töissä yhdeksän osastonsihteeriä, jotka kaikki vastaamme samaan numeroon tuleviin puheluihin. 

Usein aamulla soittavat sellaiset potilaat, jotka ovat sairastuneet yön aikana eivätkä voikaan tulla heille varatulle vastaanottokäynnille tai toimenpiteeseen. Silloin siirrämme heidän aikansa ja voimme antaa vapautuneen ajan toiselle potilaalle.

Osastonsihteeri Minna Takala
Osastonsihteerin tärkein työväline on potilastietojärjestelmä Apotti, mutta käytämme paljon myös muita tietojärjestelmiä ja yhteydenpitoon Teamsia. Virkapuhelin soi tänään kiitettävästi. Siihen voi tulla puheluita laboratorioista, osastoilta, terveysasemalta, toisista sairaaloista, vastaanottokeskuksesta tai vaikka vankilasta. 
8.30

Käsittelen lähetteitä, varaan potilaille aikoja ja vastaan Maisa-viesteihin

Avaan Apotin uudestaan ja ryhdyn käsittelemään potilaiden lähetteitä sekä vastaan potilailta tulleisiin Maisa-viesteihin, jotka koskevat ajanvarauksia. Jos potilaan yhteydenotto koskee hänen hoitoaan, siirrän sen hoitajalle vastattavaksi.

Me osastonsihteerit varaamme potilaille vastaanotto-, tutkimus- ja toimenpideajat sekä lähetämme ajanvarauskirjeet – joko postitse tai pelkästään Maisaan, jos potilas on luopunut paperipostista. Lisäksi toimitamme potilaiden lausuntoja esimerkiksi Kelaan, Traficomille ja poliisille.

Minna Takala ja Hilkka Karlsson
Medisiiniset vastaanotot kattavat monta erikoisalaa: gastroenterologia, kardiologia, reumatologia, hematologia, yleissisätaudit ja keuhkosairaudet. Tulin kertomaan sisätautien erikoislääkäri Hilkka Karlssonille, että laboratoriosta soitettiin erään potilaan verikokeiden poikkeuksellisista arvoista.
10.00

Soitan potilaalle, joka on perunut vastaanottoaikansa useaan otteeseen

Toinen potilaiden ”puhelintunti” on kello 10-12. Tänään on puheluiden suhteen rauhallista, joten ehdin myös soittaa eräälle potilaalle, joka on perunut vastaanottoaikansa useamman kerran. Varaan hänelle sopivan ajan ja kerron, kuinka hänen tulee valmistautua vastaanotolle. Tiedot löydän potilaalle lähetetystä ajanvarauskirjeestä.

Välillä potilaiden kanssa puhelimessa puhuessa saa todella käyttää puhelahjoja – ja myös kielitaitoaan. Joskus kestää hetken ennen kuin pääsemme potilaan kanssa samalle aaltopituudelle. Olen iloinen, kun potilas saa asiansa hoidettua ja on tyytyväinen.

12.00

Skannaan ultrakuvia arkistoon, laadin lääkärien listoja ja autan kollegaa

Olen saanut tehtäväksi skannata erään potilaan ultraäänikuvat kuvantamisen arkistoon. Kun olen skannannut kuvat, siirryn laatimaan lääkärien aikatauluja heidän toiveidensa mukaan. Osastonhoitaja pyörähtää työpisteelläni kysymässä erästä tulkkauspalvelumaksuun liittyvää asiaa.

Tämän jälkeen lähden auttamaan kollegaani Tiinaa. Hän pyysi minua neuvomaan Apotin aikataulupohjien muokkauksessa.

Meidän osastonsihteerien tehtävä on mahdollistaa hoitohenkilökunnalle työrauha potilashoitoon. Parasta tässä työssä on, kun pystyn olemaan avuksi kollegoille ja hoitohenkilöstölle - että minusta on hyötyä osaston toiminnassa.

Osastonsihteerit Tiina Raeske ja Minna Takala
Me lähes kaikki medisiinisten vastaanottojen osastonsihteerit istumme samassa tilassa, jotta voimme kysyä toisiltamme neuvoa näppärästi. Työhöni kuuluu paljon kollegoiden opastamista – on mahtavaa pystyä olemaan avuksi esimerkiksi kollegalleni Tiina Raeskelle.
14.00

Yhteistyökokouksessa hoitohenkilöstön kanssa sovimme lähetemäärien raportoinnista

Tänään kokoonnumme yhteisen pöydän ääreen hoitohenkilöstön kanssa. Minun lisäkseni paikalla on osastonhoitaja, apulaisosastonhoitaja, lääkäreitä, hoitajia, osastonsihteereitä sekä osastonsihteerien esihenkilö ja palveluvastaava.

Keskustelemme yhdessä siitä, miten yhteistyö on sujunut ja kuinka sitä voisi vielä parantaa. Käymme läpi kehitysehdotuksia ja aikatauluihin liittyviä asioita. Sovimme, että vuoden alusta osastonsihteeripalvelut alkavat tehdä raporttia, jossa näkyy lähetteiden määrät kuukausitasolla.

Meillä on täällä Peijaksessa sekä osastonsihteerien että hoitohenkilöstön kesken erittäin hyvä työilmapiiri.

Yhteistyökokous Peijaksen sairaalassa
Työasuni on samanlainen kuin hoitajilla. Vaikka en teekään hoitotyötä, on tärkeää, että potilaat ja heidän läheisensä tunnistavat, että olen sairaalan henkilökuntaa. Työasun tarkoituksena on myös ehkäistä mikrobien tarttuminen potilaasta työntekijään ja työntekijästä potilaaseen.
15.30

Työpäivä päättyy – ennen sitä hoidan akuutit työt alta pois

Työpäiväni ovat keskenään hyvin erilaisia. Esimerkiksi lääkärin tai kollegan sairastuminen laittaa suunnitelmat uusiksi, kun täytyy siirtää varattuja aikoja tai sijaistaa.

Päivän päätteeksi katson vielä, onko lääkäreiltä tullut kiireellisiä pyyntöjä tai potilailta Maisa-viestejä, ja hoidan ne valmiiksi ennen kotiin lähtöä. 

Asiasanat: