Allt börjar med en remiss
En remiss till den specialiserade sjukvården kan göras på hälsovårdscentralen, vid företagshälsovården eller en privatläkarmottagning. Då remissen inkommer till HUS, behandlas den inom tre veckor och inom flera specialiteter betydligt snabbare. Efter det gör de sakkunniga vid remisscentralen en bedömning om remissen uppfyller kriterierna för specialiserad sjukvård och hur brådskande situationen är.
HUS har 43 remisscentraler. De tre största sett till antalet remisser är ögonsjukdomar, kvinnosjukdomar och förlossningar samt ortopedi och traumatologi. De sakkunniga har artificiell intelligens till sin hjälp och med hjälp av den överförs upp till 80 procent av alla remisser till olika arbetskorgar, vilket påskyndar behandlingen av remisser betydligt. Artificiell intelligens ersätter dock inte heller här människan. Den fungerar bara som hjälp i sorteringen av remisser.
Följ remissens status i Maisa
Använder du redan e-tjänsten Maisa? I Maisa ser du när remissen har inkommit och behandlats. Från Maisa får du information om remissen har godkänts eller om den har returnerats. Om du inte använder Maisa får du informationen per brev. I brådskande fall blir du uppringd. Du kan också se information om remissen i MittKanta.
Du kan ladda ner Maisa från telefonens applikationsbutik eller använda e-tjänsten på adressen maisa.fi.
Kallelse till ett första besök
Om remissen godkänns, bokas en tid åt dig till mottagningen. Det första besöket är i bästa fall redan nästa dag, men målet är att det ska bli inbokat senast efter tre månader beroende på hur brådskande din situation är.
Före det första besöket får du anvisningar om hur du ska förbereda dig. Ärendehanteringen påskyndas om du i förväg har skrivit in förhandsuppgifter i Maisa och tar med FPA-kortet eller ett identitetsbevis med foto. Om du vill kan du ta med remissen till besöket.
I många fall räcker det med endast det första besöket, men vid behov bokas en ny mottagningstid åt dig.
Till åtgärd i prioritetsordning
Om det behövs en åtgärd för att behandla din sjukdom har vi som mål att boka en tid åt dig senast inom sex månader från det första besöket. Polikliniska åtgärder genomförs ofta snabbare, eftersom man i samband med dem blir utskriven redan samma dag.
Från sjukhuset får du ett kallelsebrev elektroniskt eller i pappersform och i det finns anvisningar om medicinering, mat, alkoholanvändning, rökning och hygien. Du får också vägledning till sjukhuset och anvisningar för anmälan.
En bristfällig remiss kan leda till att remissen returneras
År 2024 inkom nästan 358 400 remisser till HUS och i genomsnitt 19 procent av dem returnerades. Orsaken till returen kan till exempel vara bristfälliga förhandsuppgifter eller att patienten inte har undersökts alls. En del besvär kan också vara sådana som kan behandlas inom primärvården.
Om remissen returneras ges den remitterande läkaren anvisningar om de ytterligare undersökningar som behövs och om behandlingsalternativ före det görs en eventuell ny remiss. Målet är dock alltid att patienten får god vård på rätt plats och i rätt tid.