Raskaus ja A-vitamiini

A-vitamiinin tavallisin muoto on eläinkunnan tuotteissa esiintyvä retinoli.
 
  • Normaalista suomalaisesta ruokavaliosta saa yleensä riittävän vitamiinimäärän, joten A-vitamiinilisälle ei ole raskausaikana tarvetta.
  • Huomattavan suuret A-vitamiinin yliannokset voivat vaurioittaa kehittyvää sikiötä ja aiheuttaa synnynnäisiä epämuodostumia.
  • Tavallisimmat monivitamiinivalmisteet, joita voi ostaa suomalaisista apteekeista, eivät sisällä sikiötä vaurioittavaa määrää A-vitamiinia.
     

Kasvikunnassa esiintyvät keltaiset ja punaiset väriaineet eli karotenoidit ovat A-vitamiinin esiasteita. Näistä tunnetuin on beetakaroteeni. Ruuan mukana tulevasta beetakaroteenista ei voi saada haitallista määrää A-vitamiinia, koska beetakaroteenin muuttuminen A-vitamiiniksi määräytyy elimistön A-vitamiinivarastojen perusteella.

Beetakaroteenia sisältäviä ravintolisiä ei kuitenkaan pidä käyttää raskauden aikana, koska ne saattavat sisältää huomattavan suuria määriä beetakaroteenia. Lisäksi ravintolisissä oleva beetakaroteeni saattaa käyttäytyä elimistössä eritavoin kuin ravinnon mukana saatu beetakaroteeni.
 

Saantisuositukset

 
A-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti ravinnosta:
 
  • Aikuisille naisille ja raskauden aikana suositellaan 800 mikrogrammaa (2700 IU)vuorokaudessa.
  • Imetyksen aikana suositellaan 1 100 mikrogrammaa (3300 IU) vuorokaudessa. 
     

Ylisuuret annokset (> 7500 mikrogrammaa/ 25000 IU) voivat lisätä sikiövaurion riskiä mm. hermoston, luuston ja sydämen epämuodostumia.

A-vitamiini säätelee erityisesti nopeasti kasvavien solujen kasvua ja erilaistumista. Sen tehtävänä on mm. huolehtia ihon ja limakalvojen toiminnasta ja uusiutumisesta sekä edistää luuston kasvua. Lisäksi A-vitamiini vaikuttaa hämäränäköön, immuunivasteen kehittymiseen sekä lisääntymiseen.
 
 

A-vitamiinilähteet ravinnossa

 
Tärkeimmät A-vitamiinin lähteet suomalaisessa ravinnossa ovat liha ja kananmuna sekä kasvikset.
Maksa sisältää runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joten maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa ja maksaa pääruokana on syytä välttää kokonaan koko raskauden ajan.

 

Katso lisää: Maksa