Siirry pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 26.2.2024 13.53

Laboratorioiden ajanvarausjärjestelmä uudistuu

Asiasanat:
  • laboratorio
  • HUS Diagnostiikkakeskus
  • sähköinen asiointi

HUSin laboratorioiden ajanvarausjärjestelmä saa maaliskuussa uuden ilmeen. Myös järjestelmän toiminnallisuuksia on kehitetty.

Laboratoriohoitaja hymyilee potilaalle

Ajanvarausjärjestelmän uudistuksella halutaan tehdä sähköinen ajanvaraus entistä helpommaksi. Jatkossa järjestelmä ehdottaa automaattisesti ensimmäisiä vapaita aikoja asiakkaan valitsemaan palveluun. Vapaita aikoja on lisäksi mahdollista suodattaa alueittain. 

Suosituksena on tulla tutkimuksiin ajanvarauksella, mutta osa HUSin laboratoriosta palvelee myös vuoronumerolla.

”Kun ajan varaa sähköisesti, on se myös helppo tarvittaessa siirtää tai perua. Toivomme, että asiakkaat muistaisivat aina perua ajan, jos eivät pääsekään tulemaan”, asiakaspalvelupäällikkö Juha Westerholm sanoo. 

Laboratorioaikaa varatessa on hyvä huomioida, että useimmat laboratoriokokeet eivät vaadi paastoa. Ajan voi siis hyvin varata myös iltapäivälle, jolloin aikoja on yleensä parhaiten saatavilla.

”Ennen ajan varaamista on hyvä tarkistaa lähettävästä yksiköstä, vaatiiko tutkimus esimerkiksi paastoa”. 

Ajanvarausjärjestelmän kautta varattiin vuonna 2023 lähes 1,6 miljoonaa laboratoriokäyntiä.

Verkkosivuilla asiakkaita palvellaan myös chatissa

Ajanvarausjärjestelmän lisäksi asiakkaita palvellaan myös HUSin verkkosivuilla chatbot- ja chat-palveluissa. 

”Asiantuntijamme vastaavat chatissa kysymyksiin esimerkiksi ajanvarauksesta ja toimipisteiden aukioloajoista”. 

Chatbot palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden. Asiakaspalvelijat vastaavat livechatissa arkisin klo 8–15.

Sähköisen ajanvarausjärjestelmän lisäksi laboratorioaika on mahdollista varata puhelimitse asiakaspalvelusta (p. 09 471 86800, arkisin kello 7.30–15.30).

”Puheluita tulee keskimäärin vajaa 2000 päivässä ja erityisesti aamupäivisin jonotusajat saattavat olla pitkiä. Paras aika soittaa on iltapäivisin ja loppuviikosta. Suosittelemmekin ajanvarauksen tekoa ajanvarausjärjestelmän kautta”, Westerholm kertoo. 

Asiakaspalvelulla on käytössä takaisinsoittopalvelu. Takaisin soitetaan saman päivän aikana. Mikäli asiakasta ei saada kiinni ensimmäisellä yrityksellä, häntä yritetään tavoitella vielä kaksi kertaa tämän jälkeenkin. 

Siirry tästä laboratorioiden ajanvarausjärjestelmään

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.