Gå till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 26.2.2024 08.51

Laboratoriernas tidsbokningssystem förnyas

Nyckelord:
  • laboratorium
  • HUS Diagnostikcentrum
  • e-tjänster

Tidsbokningssystemet för HUS laboratorier får nytt utseende i mars. Även systemets funktioner har utvecklats.

Laboratoriohoitaja hymyilee potilaalle

Genom förnyelsen av tidsbokningssystemet vill man göra den elektroniska tidsbokningen ännu enklare. I fortsättningen föreslår systemet automatiskt de första lediga tiderna till den tjänst som kunden valt. Dessutom kan lediga tider filtreras områdesvis.

Tidsbokning rekommenderas för undersökningar, men en del HUS laboratorier betjänar också med könummer.

”Då man bokar tid elektroniskt är det också lätt att flytta eller avboka tiden. Vi önskar att kunderna kommer ihåg att alltid avboka tiden om de inte kan komma”, säger kundservicechef Juha Westerholm. 

Då man bokar en laboratorietid är det bra att observera att de flesta laboratorieprov inte kräver fasta. Du kan alltså boka en tid även till eftermiddagen då tillgången på tider i allmänhet är bäst.

”Innan man bokar en tid är det bra att kontrollera med den remitterande enheten om undersökningen till exempel kräver fasta”.

Via tidsbokningssystemet bokades närmare 1,6 miljoner laboratoriebesök 2023.

På webbplatsen betjänas kunder också genom en chatt

Utöver tidsbokningssystemet betjänas kunder även med chattbot- och chattjänster på HUS webbplats.

”I chatten svarar våra experter på frågor om till exempel tidsbokning och verksamhetsställenas öppettider”.

Chattbotten betjänar kunder dygnet runt. Kundtjänstmedarbetare svarar i livechatten vardagar klockan 8–15.

Laboratorietider kan bokas både i det elektroniska tidsbokningssystemet och per telefon via kundtjänsten (tfn 09 471 86800, vardagar klockan 7.30–15.30).

”Vi får i genomsnitt knappt 2 000 samtal per dag och i synnerhet på förmiddagarna kan kötiderna vara långa. Bästa tiden att ringa är på eftermiddagen och i slutet av veckan. Vi rekommenderar även att man bokar tid genom tidsbokningssystemet”, säger Westerholm. 

Kundservicen har en återuppringningstjänst. Kunden blir återuppringd samma dag. Om kunden inte nås under det första försöket, görs efter det ytterligare två försök att nå kunden. 

Boka tid till laboratoriet på nätet

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.