Siirry pääsisältöön

HUSin vuosi 2023: Hallituksen puheenjohtajalta: Sote-uudistuksen ensimmäinen vuosi - haasteina hoitojonot ja talous

Sote-uudistus tuli voimaan vuoden 2023 alusta. Se toi mukanaan haasteita erityisesti taloudessa ja hoitoon pääsyssä. Onnistumisia näimme henkilöstö- ja asiakaskokemuksen kehittyessä parempaan suuntaan.

Risto Rautava.

Vuosi sitten nostin yhdeksi tärkeimmäksi tavoitteeksi vuodelle 2023 hyvän yhteistyön luomisen hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa. Yhteistyö onkin parantunut merkittävästi ja siihen on panostettu paljon. Hyvä yhteistyö vaatii kuitenkin jatkuvaa ylläpitoa. 

Yksi merkittävimmistä haasteista olivat hoitojonot. On tärkeää, että ihmiset pääsevät hoitoon ajoissa. Hallituksessa edellytimmekin, että HUSin on etsittävä ratkaisuja jonojen lyhentämiseen. Hoitojonot eivät koske pelkästään HUSia, vaan tilanne on valtakunnallinen. Syytkin ovat tiedossa: koronan vaikutukset näkyvät edelleen ja hoitajista on pulaa. 

Säästöt löydettävä yhdessä henkilöstön kanssa 

Toinen haaste oli talous. Osoittautui, että emme tarkalleen tienneet, miten talous toimii uudenlaisessa organisaatiossa. Tilanne on ollut sama valtakunnallisesti koko sosiaali- ja terveydenhuollossa. Vuonna 2024 joudumme tuottavuusohjelman kautta selvittämään, miten saamme esimerkiksi enemmän leikkaussaleja käyttöön ja pystymme tekemään enemmän nykyisillä resursseilla. Tässä luotan henkilöstöön, sillä he tietävät parhaiten, miten yksiköissä voi tehdä asioita paremmin ja tehokkaammin. Hyvät ideat pitää osata hyödyntää. 

Meidän on katsottava myös kustannuksia: mistä voisi löytyä isoja kustannussäästöjä. Tietotekniikan ja lääkkeiden puolelta niitä on jo löytynyt. Toisaalta monista pienistäkin säästöistä syntyy yhdessä iso virta. Uskon, että saamme talouden kääntymään parempaan suuntaan yhdessä henkilöstön kanssa ja löydämme fiksumpia tapoja toimia. 

Työtyytyväisyys parani 

Hyviäkin uutisia onneksi on. HUSin henkilöstökyselyt osoittavat, että työtyytyväisyydessä on tapahtunut selvää parantumista vuoden 2023 aikana. Se antaa hyvän perustan tulevaisuudelle, jotta voimme parantaa toimintaa ja työntekijöiden hyvinvointia entisestään. Henkilöstökokemuksen kehittämisen osalta suunta on oikea. 

Myös suurin osa potilailta tulleesta palautteesta on positiivista. Asiakkaat ja se, miten he kokevat saamansa hoidon ja palvelun, on kaiken ydin. Hoitojonoja lukuun ottamatta asiakaskokemuksenkin osalta menemme siis positiiviseen suuntaan. Kun HUSiin pääsee hoitoon, palaute on todella hyvää. 

Risto Rautava 
hallituksen puheenjohtaja 

Palaute

Löysitkö etsimäsi?

Kiitos palautteesta!

Kiitos palautteestasi!

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.

Kirjoita tähän verkkosivustoa koskeva palautteesi.

Ethän kirjoita tähän henkilökohtaisia tietojasi. Huomioithan, että emme vastaa tämän lomakkeen kautta jätettyihin palautteisiin. Muuta kuin verkkosivustoa koskevaa palautetta voit antaa palautesivullamme.