Raskaus ja rauta

Raudan tarve vaihtelee yksilöllisesti. Raskauden aikana raudan tarve kasvaa, koska äidin verimäärä lisääntyy ja sikiö kasvaa. Tavallisesta ruokavaliosta saa vain harvoin riittävästi rautaa raskauden aikana.
 
 

Saantisuositukset

 
  • Raskauden aikana rautavalmistetta käytetään tarpeen mukaan 12. raskausviikon jälkeen neuvolan ohjeen mukaisesti
  • Rautalisän käyttö alkuraskaudessa ei lisää sikiövaurion vaaraa, mutta se voi lisätä mahdollista alkuraskauden pahoinvointia.
  • Raudan imeytymistä heikentävät mm. kalsium ja närästyksen hoidossa käytettävät antasidit (kalsium-, magnesium- ja alumiinisuolat). Rautalääkitys estää tyroksiinin imeytymistä, ja valmisteiden nauttimisen välillä tulee pitää ainakin 4 tunnin tauko.
 
Rautapitoisia yrttimehuja on Suomessa myynnissä apteekeissa ja
luontaistuotekaupoissa. Raudan ja vesiliukoisten vitamiinien lisäksi osa valmisteista sisältää pieniä määriä useita eri hedelmämehuja ja yrttiuutteita. Valmisteiden sisältämän raudan määrä ei yleensä riitä turvaamaan raskauden aikaista raudan saantia, eikä kaikista yrttiuutteista ole riittävästi tieteellistä näyttöä raskauden aikaisesta turvallisuudesta.
 
 

Raudan lähteet ravinnossa

 
Rautaa saadaan lihasta, sisäelimistä ja täysjyväviljasta. Eläinperäinen hemirauta imeytyy suolistosta tehokkaammin kuin kasviperäinen rauta.
 
Samanaikaisesti nautittu C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Sen sijaan tee, kahvi ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä.
 
Terveillä ihmisillä raudan imeytymisen säätelymekanismit estävät ruuan raudan liiallisen kertymisen elimistöön.

 

 


Etkö löytänyt etsimääsi?
Kysy lisätietoa omasta neuvolastasi.