Raskaus ja rauta

Rauta on tärkeä osa punasolujen hemoglobiinissa, jonka tehtävä on kuljettaa happea keuhkoista kudoksiin. Hedelmällisessä iässä olevien naisten raudan tarve vaihtelee yksilöllisesti.  Raskauden aikainen raudan tarpeen suureneminen johtuu äidin verimäärän lisääntymisestä, istukasta ja sikiön kasvusta. Raudanpuute voi aiheuttaa väsymystä, huonokuntoisuutta ja anemiaa.
 

Saantisuositukset

 
  • Tavallisella ruokavaliolla voidaan tyydyttää noin puolet raskauden aikaisesta raudantarpeesta, puolet on saatava äidin rautavarastoista tai rautalisästä.
  • Raskauden aikana hemoglobiinia seurataan neuvolassa ja rautalisän voi tarvittaessa aloittaa neuvolan ohjeen mukaisesti.
  • Raskauden aikana raudanpuute hoidetaan ensisijaisesti suun kautta otettavalla rautalisällä, tavallisesti 100 - 200 mg/vrk.
  • Rautalisän käyttö alkuraskaudessa ei lisää sikiövaurion vaaraa, mutta se voi lisätä mahdollista alkuraskauden pahoinvointia.
     

Rautapitoisia yrttimehuja on Suomessa myynnissä apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa. Raudan ja vesiliukoisten vitamiinien lisäksi osa valmisteista sisältää pieniä määriä useita eri hedelmämehuja ja yrttiuutteita. Valmisteiden sisältämän raudan määrä ei yleensä riitä turvaamaan raskauden aikaista raudan saantia, eikä kaikista yrttiuutteista ole riittävästi tieteellistä näyttöä raskauden aikaisesta turvallisuudesta.

 
Raudan imeytymistä heikentävät mm. kalsium ja närästyksen hoidossa käytettävät antasidit (kalsium-, magnesium- ja alumiinisuolat). Rautalääkitys estää tyroksiinin imeytymistä, ja valmisteiden nauttimisen välillä tulee pitää ainakin 4 tunnin tauko.
 
 

Raudan lähteet ravinnossa

 
Ruoassa rauta esiintyy kahdessa muodossa, eläinkunnan tuotteissa pääosin hemirautana ja kasvikunnan tuotteissa ei-hemirautana. Eläinperäinen hemirauta imeytyy suolistosta tehokkaammin kuin kasviperäinen rauta. Rautaa saadaan lihasta, sisäelimistä ja täysjyväviljasta, erityisesti ruisleivästä. Raudan imeytymistä edistää C-vitamiini -pitoisten kasvisten, marjojen ja hedelmien nauttiminen samanaikaisesti. Sen sijaan tee-, kahvi- ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä.

 


Etkö löytänyt etsimääsi?
Kysy lisätietoa omasta neuvolastasi.