Vid Pejas sjukhus lung- och allergologipoliklinik undersöker och behandlar vi patienter som lider av olika slags lungsjukdomar.
Kontakta oss
Avdelningens verksamhet grundar sig på ett samarbete med hälsocentralerna i området och övriga öppenvårdsenheter. Patienter som lider av bland annat astma, kroniskt obstruktiv lungsjukdom, sarkoidos, lungtuberkulos och andra lunginfektioner samt av lungfibros kommer till oss för polikliniska undersökningar.
På vår poliklinik görs även lungcancerutredningar och uppföljningar av lungcancerpatienter som får cytostatikabehandlingar. En stor del av våra patienter kommer för diagnostiska undersökningar av sömnapné och behandling med näs-CPAP-anordningar. Vid vår poliklinik vårdar vi också patienter som av olika anledningar lider av långvarig andningsinsufficiens genom olika typer av behandlingar för att stötta andningen. Vår poliklinik ger också konsultationsstöd för långvariga andningsapparatsbehandlingar, bland annat till grupphem för andningsförlamningspatienter och andra enheter.
Information om symtompolikliniken för sömnapnépatienter
Vår poliklinik har en telefonsupport. Under telefontid kan vi ge dig råd om problem med behandlingsapparaten. Om det uppstår ett fel på din apparat kommer vi under samtalet överens om byte av apparaten eller att du får en ny mask inom ca en vecka.
Vid problem med masken kan vi komma överens om en ny utprovningstid utan en särskild remiss. Om du flyttar till en annan ort och behöver en förflyttningsremiss, kan du även meddela detta på symtompoliklinikens telefonnummer.
På sömnpolikliniken vårdar vi sömnapnépatienter. Behandling av sömnlöshet är en av primärvårdens och företagshälsovårdens uppgifter. Kontakta hälsovårdcentralen på din hemort eller din företagshälsovård.
Recept på sömnmedel förnyas inom primärvården eller av en företagsläkare. Kontakta hälsovårdcentralen på din hemort eller din företagshälsovård.
Ta kontakt med Pejas sjukhus symtompoliklinik för sömnapnépatienter via telefonsupporten må-fr kl. 9-10, tfn 050 428 8675.
Du kan också kontakta oss via Maisa-portalen genom att sända ett meddelande.
Kontrollera först strömkällan. Lyser ett grönt ljus på transformatorn och är den definitivt ansluten? Se också till att alla elsladdar är ordentligt anslutna. Du kan testa apparatens funktion i ett annat eluttag.
Om apparaten inte blåser luft, kontrollera att slangen inte krökt sig eller tryckts ihop. Det är bra att kontrollera även filtret. Om filtret är mycket smutsigt och har samlat mycket damm kan det påverka apparatens funktion. Om apparaten är trasig, vänligen kontakta symtomkliniken per telefon eller via Maisa-portalen för att säkerställa tillgången på apparaten och kan komma överens om hämtningstiden för den nya apparaten.
Om din behandling är avslutad behöver du en ny remiss för ny behandling. Kontakta hälsovårdcentralen eller företagshälsovården för att få en remiss.
Har du haft en paus i apparatbehandlingen t.ex. på grund av en förkylning? Kom ihåg att återgå till daglig användning av apparaten, den bästa vårdresponsen fås endast med nattlig behandling varje natt. För att känna sig utvilad och inte ständigt trött kräver det att apparaten används under hela natten. Om apparaten används endast ca 4 h/natt kan du fortfarande vara trött på morgonen.
Placera masken i mitten av ansiktet så att den tjockaste delen av remmen är i mitten av nacken. Kontrollera att masken är på plats och knäpp på apparaten. Dra masken jämnt en aning bort från ansiktet framåt och lite nedåt för att räta ut silikondelen så att den inte skrynklas mot huden. Detta fyller maskens kudde med luft och gör den tätare och mjukare mot huden. Om du använder ansiktskräm på kvällarna gör det 2–3 timmar innan du sätter på masken för att hålla silikonmasken på plats.
Se till att masken är jämnt åtsittande både ovanför och under. När masken stramar åt i de nedre remmarna läcker den uppifrån och på motsvarande sätt när masken stramar åt i de övre remmarna läcker den underifrån.
Om du får röda spår i ansiktet eller på näsan är remmarna på masken för strama. Lätta på remmarna; ofta räcker det med några millimeter. Observera dock att det alltid finns vissa spår av remmarna i ansiktet, eftersom remmarna på grund av tätheten inte kan fästas för löst.
Den automatiska funktionen på apparaten iakttar tryckbehovet och kan ändra på trycket automatiskt vid behov. Apparaten kan även beakta viktförändringar.
När du flyttar i Vanda- eller Kervo-regionen behöver du inte meddela om flytten. När du flyttar någon annanstans, meddela symtomkliniken så att vi kan lämna in en anmälan om vårdöverföring till den nya hemkommunens centralsjukhus. CPAP-apparaten behöver inte återlämnas när du flyttar.
Var noga med att behandla nässlemhinnorna främst med en oljebaserad nässpray eller droppar. Om du andas via munnen torkar munnen. Fuktaren kan lindra dessa symtom men den hjälper inte alltid mot muntorrhet.
Kontakta symtomkliniken för att komma överens om saken (Obs! Gäller inte personer som arbetar i trafiken!).
Den som ansöker om rehabilitering för sömnapnépatienter från FPA får det nödvändiga B-utlåtandet från hälsocentralen eller företagsläkaren, om läkaren bedömer att rehabilitering är nödvändig.
Du kan visa upp din patientjournal som innehåller sömnapnédiagnosen i simhallen. Journalen fås på Mina Kanta-sidorna eller via Maisa-portalen.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du noggrannare information om vilka av Maisas tjänster du kan använda. Tjänsterna är bland annat tidsbokningar och blanketter för förhandsinformation.
Patientguide
I Patientguiden hittar du svar på vanliga frågor om vad som sker före vården, under vården och efter vården.