Mejlans tornsjukhus socialarbetare erbjuder erbjuder tjänster inom socialt arbete för patienter på alla sjukhusets avdelningar och polikliniker.
Kontaktuppgifter
Hjärtkirurgiska avdelningen M10, hjärtkirurgiska intensivvårdsavdelningen M2A, hjärtövervakning CCU, neurologiska avdelningen M7A
Telefon, Hjärtkirurgiska avdelningen M10, hjärtkirurgiska intensivvårdsavdelningen M2A, hjärtövervakning CCU, neurologiska avdelningen M7A: 050 427 0710Lung- och matstrupskirurgiska avdelningen M11, polikliniken för Hjärt- och lungcentrum, bukkirurgiska avdelningen M14 B
Telefon, Lung- och matstrupskirurgiska avdelningen M11, polikliniken för Hjärt- och lungcentrum, bukkirurgiska avdelningen M14 B: 050 427 0703Intensivvårdsavdelning M1, bukkirurgiska avdelningen M14 A, övervakningsavdelningen M2B
Telefon, Intensivvårdsavdelning M1, bukkirurgiska avdelningen M14 A, övervakningsavdelningen M2B: 050 427 0702Neurologiska avdelningen M6 och K4, stroke-enhet M7B, andningsförlamningsenheten, kärlkirurgiska vårdavdelningen M12
Telefon, Neurologiska avdelningen M6 och K4, stroke-enhet M7B, andningsförlamningsenheten, kärlkirurgiska vårdavdelningen M12: 050 427 0708Kardiologiska avdelningen och övervakningen, avdelning 7A och 7B hematologi, gastroenterologiska polikliniken
Telefon, Kardiologiska avdelningen och övervakningen, avdelning 7A och 7B hematologi, gastroenterologiska polikliniken : 050 427 0706Gastrocentrums gemensamma avdelning M13 och VARKO-enheten
Telefon, Gastrocentrums gemensamma avdelning M13 och VARKO-enheten: 050 427 2339Akutavdelningarna M4 och M5
Telefon, Akutavdelningarna M4 och M5: 050 427 0707Socialarbetet på sjukhuset är en del av vård- och rehabiliteringshelheten. Du kan diskutera med en socialarbetare om saker som påverkar din privata livssituation. Socialarbetaren stöttar dig så att du får socialtjänster och -förmåner i rätt tid i de olika skedena av din sjukdom och rehabilitering.
Vi erbjuder hjälp i bland annat följande frågor:
- sjukdagpenning, rehabiliteringspenning, pension, handikappbidrag
- yrkesinriktad rehabilitering, resor och läkemedelskostnader, förmåner för barn
- lagstadgade försäkringar (olycksfall i arbetet, yrkessjukdom, trafikolycka)
- utkomst, boende
- svårt sjukdomstillstånd, skada, planering av rehabilitering
- patientens oro och livssituation, stöd för barnfamiljer
- krissituation och psykosocialt stöd
- mentalvårds- och missbrukartjänster
- brottsoffertjänster
- utländska patienter, papperslösa, utredningar gällande hemkommun
- anmälan om behov av särskilt stöd
- intressebevakningsärenden
- ansökan om ändring, överklaganden
Vid behov samarbetar socialarbetaren med olika aktörer. Tjänsterna inom hälsosocialt arbetet är till för alla patienter, familjer och anhöriga och är konfidentiella och gratis. Du kan kontakta socialarbetaren antingen via telefon eller via personalen.
Varje avdelning och poliklinik har en namngiven socialarbetare som kan nås vardagar under tjänstetid. Du kan själv kontakta socialarbetaren eller så kan en anhörig eller den personal som vårdar dig göra det.
Patientportalen Maisa (Öppnar i en ny flik. Länken tar dig till en annan webbplats.)
Du kan sköta ärenden hos oss genom att logga in i patientportalen Maisa. När din vårdrelation inleds får du noggrannare information om vilka av Maisas tjänster du kan använda. Tjänsterna är bland annat tidsbokningar och blanketter för förhandsinformation.
Patientguide
I Patientguiden hittar du svar på vanliga frågor om vad som sker före vården, under vården och efter vården.