Raskaus ja ravitsemus

Raskaus ja elintarvikkeet

Raskauden aikana ruoka kannattaa valmistaa huolellisesti. Esimerkiksi raaka liha tai multaiset kasvikset saattavat sisältää taudinaiheuttajia, jotka voivat olla raskaudelle ja sikiölle vaarallisia ( toksoplasma, listeria). Tiettyjä ruokia tulisi välttää kokonaan raskauden aikana.

Kahvia ja teetä kannattaa juoda kohtuudella. Makeutusaineet ovat kohtuukäytössä vaarattomia sikiölle.

Luontaistuotteiden valvonta on puutteellista, joten niitä ei suositella raskaana oleville.

Katso myös elitarvikkeiden turvalliseen käyttöön liittyviä yleisiä ohjeita (EVIRA)

Raskaus, vitamiinit ja mineraalit

Riittävä folaatin ja foolihapon saanti on tärkeää varmistaa jo raskauden suunnitteluvaiheessa. D-vitamiinin tarve lisääntyy vuoden pimeinä kuukausina ja D-vitamiinilisää suositellaan koko raskauden ja imetysajan. tarve lisääntyy vuoden pimeinä kuukausina ja D-vitamiinilisää suositellaan koko raskauden ja imetysajan. Raudan tarve suurenee fysiologisten muutosten seurauksena

A-vitamiinilisälle ei ole tarvetta missään raskauden vaiheessa, ja suurina määrinä se voi olla jopa haitallista.

Riittävä jodin saanti raskauden aikana on tärkeää sikiön kehityksen ja sikiön kilpirauhasen toiminnan kannalta.

Vitamiinien ja mineraalien osalta tulee noudattaa yleisiä saantisuosituksia raskaus- ja imetysaikana.

Raskaus ja ylipaino

Merkittävä ylipaino (BMI >30) on monessa tutkimuksessa liitetty koholla olevaan sikiön epämuodostumariskiin, erityisesti sydänvikoihin ja hermostoputken sulkeutumishäiriöihin. Painoon ja ruokavalioon tulisi kiinnittää huomiota jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Aktiivinen painonpudotus ei ole suositeltavaa raskauden aikana.

 

 

 Lue lisää:

 

Tera_foolihappovauva_muok.jpg

 

Foolihappo

D-Vitamiini

Rauta

A-vitamiini

Jodi