Raskaus ja D-vitamiini

D-vitamiini edistää mm. kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä suolistosta. D-vitamiinin puute aiheuttaa luun kasvun ja kehityksen häiriöitä, kuten lapsilla riisitautia ja aikuisilla luuston mineralisoitumisen häiriötä (osteomalasia) ja osteoporoosia. Ilman D-vitamiinia kalsiumin ja fosfaatin imeytyminen suolistosta vähentyy ja kalsiumin irtoaminen luukudoksesta voimistuu.
 

Saantisuositukset

 
  • Raskauden aikana suositellaan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa kaikille äideille ruokavaliosta riippumatta. Saantisuosituksia ei pidä ylittää, sillä tätä suurempien annosten vaikutuksia raskauteen ei tunneta riittävästi.
  • Imetyksen aikana saantisuositus on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. Äidinmaidossa on vähän D-vitamiinia, ja siksi lapsen D-vitamiinilisä on tärkeä. Saantisuosituksia ei kuitenkaan pidä ylittää, koska ei ole tietoa siitä, miten suuret annokset vaikuttavat äidinmaidon D-vitamiinipitoisuuteen.
 

D-vitamiinilähteet ravinnossa

 
D-vitamiinin pääasialliset lähteet ravinnossa ovat kala sekä vitaminoidut maitovalmisteet ja margariinit. Myös kananmunat ja lihat sisältävät D-vitamiinia. D-vitaminoitujen elintarvikkeiden käyttö on raskauden aikana turvallista. Normaalista ruuasta tai auringonvalosta ei voi saada liikaa D-vitamiinia.

 


Etkö löytänyt etsimääsi?
Kysy lisätietoa omasta neuvolastasi.