A-vitamin

A-vitamin är en gemensam benämning på flera aktiva ämnen som verkar på samma sätt. Det vanligaste av dessa är retinol som förekommer i animaliska produkter. A -vitamin är nödvändigt för både mamman och fostret men mycket höga doser kan vara skadliga.
 
  • Normal finländsk kost täcker dagsbehovet och det finns inget behov av A-vitamintillskott under graviditeten.
  • Mycket höga doser av de A-vitaminer i retinolform som förekommer i animaliska produkter kan öka risken för fosterskada.
  • Grönsaker innehåller karotenoider (beta-karoten), som omvandlas delvis till A-vitamin i kroppen. Man kan inte få skadliga mängder A-vitamin från grönsaker.
  • De flesta multivitaminpreparat som säljs på apotek innehåller inte så stora mängder A-vitamin att fostret skulle skadas.
  • Näringstillskott som innehåller betakaroten bör inte användas under graviditet.
 

Rekommendationer under graviditet och amning

Dagligt rekommenderat intag av A-vitamin i föda:
  • Under graviditeten  rekommenderas 800 mikrogram (motsvarande 2700 IU) per dygn.
  • Under amning rekommenderas 1100 mikrogram (motsvarande 3600 IU) per dygn.
  • Vitamin A är viktigt för normal funktion av syn, hud och slemhinnor. Vitaminet behövs också för reproduktion och utvecklingen av immunförsvaret.
  • Mycket stora doser A-vitamin (> 7500 mikrogram motsvarande 25 000 IU) i ett tidigt skede av graviditeten kan öka risken för fosterskador, bl.a. missbildningar i nervsystemet, skelettet och hjärtat.
 
Det är huvudsakligen från kosttillskott som man kan få i sig alltför stora mängder A-vitamin. Fiskleverolja kan innehålla mycket A-vitamin och bör undvikas. Också  lever kan innehålla stora mängder A-vitamin.
 

A-vitaminkällor i födan

De viktigaste A-vitaminkällorna i finländsk kost är kött och ägg samt grönsaker och potatis. 
 
Lever innehåller rikligt med A-vitamin i retinoidform och gravida kvinnor rekommenderas att undvika lever som huvudrätt.
Se också: Lever