Patientombudsmän
Patientombudsmannen arbetar för att främja och tillgodose dina rättigheter genom att vägleda och ge råd i frågor som gäller vård och bemötande.
Patientombudsmannen utgår i sitt arbete från kunden med respekt för dina åsikter. Patientombudsmannens uppgifter är av rådgivande och vägledande karaktär. Uppgiften regleras i lagen om patientens ställning och rättigheter (Patientlagen 785/1992).
Patientombudsmannen är neutral när han ger dig råd.
Patientombudsmannen hjälper dig att reda ut ditt ärende på följande sätt:
- vägleder dig att i första hand vid uppkomsten av problem diskutera problemet med den person eller vårdenhet som det gäller
- informerar om dina rättigheter ger dig råd i rättsliga frågor
- berättar om rättsskyddsmedel
- ger råd och bistår och hjälper dig vid behov att framställa en anmärkning, ett klagomål eller en patientskadeanmälan
- arbetar i övrigt för att främja dina rättigheter och se till att de tillgodoses.
Patientombudsmannen
- tar inte ställning till dina diagnoser eller innehållet i din behandling
- tar inte heller ställning till om en patientskada har inträffat i din vård
- tolkar inte innehållet i dina journalhandlingar.
Patientombudsmän på våra sjukhus
De av våra patienter som fått vård på något av de sjukhus som finns listade nedan samt i laboratorier och röntgen kan vara i kontakt med oss:
Finskspråkigt servicenummer: 09 471 71262
Svenskspråkigt servicenummer: 09 471 71263
Anders Häggblom (från måndag till fredag)
Maarit Korkeamäki (från måndag till fredag)
Sanna Ryynänen (från måndag till tisdag/onsdag)
Vi betjänar från måndag till torsdag kl 10-14 samt fredag kl 10–13.
E-post: hyks.potilasasiamies@hus.fi.
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Våra sjukhus i kommunerna:
Esbo
- Jorvs sjukhus
- Esbo sjukhus (endast förlossning)
Helsingfors
- Aurorasjukhuset (rättspsykiatriska polikliniken, neuromoduleringsenhet)
- Haartmanska sjukhuset (jouren för munsjukdomar, akutavdelningen, avdelningarna 3, 4 och 6)
- Hertonäs sjukhus (kirurgiska polikliniken, dagkirurgisk anestesi- och operationsavdelning)
- Hud- och allergisjukhuset
- Kirurgiska sjukhuset
- Malms sjukhus (akutmottagningen, akutavdelningen, avdelningarna 2, 4 och 5)
- Mejlans brosjukhus
- Mejlans triangelsjukhus
- Mejlans tornsjukhus
- Kvinnokliniken
- Psykiatricentrum
- Ögon-öronsjukhuset
- Kliniken för cancersjukdomar
- Nya barnsjukhuset
Ohkola och psykiatri i Hyvinge område
- Ohkola sjukhus
- psykiatriska enheterna i Hyvinge område
Raseborg
- Raseborgs sjukhus
Vanda
- Pejas sjukhus
Patienter från Hyvinge sjukhus kan kontakta oss:
Tarja Röhmö (mån)
Tove Munkberg (tis)
Personliga möten ska bokas på förhand.
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Våra patienter från Lojo sjukvårdsområde (Högfors, Lojo, Sjundeå och Vichtis) kan kontakta oss:
Tove Munkberg
Personliga möten ska bokas på förhand.
Besöks- och postadress: Lojo sjukhus, Sjukhusvägen 8, 08200, Lojo (PB 1010, 00029 HUS)
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Våra patienter från Borgå sjukvårdsområde (Askola, Borgnäs, Borgå, Lappträsk, Lovisa och Sibbo) kan kontakta oss:
Tove Munkberg
Vi rekommenderar att personliga möten bokas på förhand.
Besöks- och postadress: Borgå sjukhus, Sjukhusvägen 1, 06150 Borgå
Vikarie för patientombudsmannen Britt Sorsa-Hotakainen
Vi rekommenderar att personliga möten bokas på förhand.
Besöks- och postadress: Borgå sjukhus, Sjukhusvägen 1, 06150 Borgå
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Läs mer:
- Anmärkning
- Begäran om kopiering av patientjournal
- Begäran om att få logguppgifter beträffande patientregistret
- Begäran om utredning behandling av patientuppgifter
- Anmälan av patientskada
- Sakskada
- Vård mot egen vilja
- Utlämnande av patientuppgifter om en avliden person
- Korrigering av journalhandlingar
Se även:
- Regionförvaltningsverket (klagomål)
- Valvira (klagomål)
- Dataombudsmannens byrå
- Riksdagens justitieombudsman