Patientombudsmän
Patientombudsmannen arbetar för att främja och tillgodose dina rättigheter genom att vägleda och ge råd i frågor som gäller vård och bemötande.
Patientombudsmannen utgår i sitt arbete från kunden med respekt för dina åsikter. Patientombudsmannens uppgifter är av rådgivande och vägledande karaktär. Uppgiften regleras i lagen om patientens ställning och rättigheter (Patientlagen 785/1992).
Patientombudsmannen är neutral när han ger dig råd.
Patientombudsmannen hjälper dig att reda ut ditt ärende på följande sätt:
- vägleder dig att i första hand vid uppkomsten av problem diskutera problemet med den person eller vårdenhet som det gäller
- informerar om dina rättigheter ger dig råd i rättsliga frågor
- berättar om rättsskyddsmedel
- ger råd och bistår och hjälper dig vid behov att framställa en anmärkning, ett klagomål eller en patientskadeanmälan
- arbetar i övrigt för att främja dina rättigheter och se till att de tillgodoses.
Patientombudsmannen
- tar inte ställning till dina diagnoser eller innehållet i din behandling
- tar inte heller ställning till om en patientskada har inträffat i din vård
- tolkar inte innehållet i dina journalhandlingar.
Patientombudsmän på våra sjukhus
De av våra patienter som fått vård på något av de sjukhus som finns listade nedan samt i laboratorier och röntgen kan vara i kontakt med oss:
Vi betjänar från måndag till torsdag kl 10-14 samt fredag kl 10–13.
Finskspråkigt servicenummer: 09 471 71262
Svenskspråkigt servicenummer: 09 471 71263
E-post: potilasasiamies@hus.fi.
Personliga möten ska bokas på förhand.
Anders Häggblom (från måndag till fredag)
Maarit Korkeamäki (från måndag till fredag)
Maija Tikanoja (från måndag till fredag)
Laura Åkermarck (från måndag till fredag)
Sanna Ryynänen (från måndag till tisdag/onsdag)
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Våra sjukhus i kommunerna:
Esbo
- Jorvs sjukhus
- Esbo sjukhus (endast förlossning)
Helsingfors
- Aurorasjukhuset (rättspsykiatriska polikliniken, neuromoduleringsenhet)
- Haartmanska sjukhuset (jouren för munsjukdomar, akutavdelningen, avdelningarna 3, 4 och 6)
- Hertonäs sjukhus (kirurgiska polikliniken, dagkirurgisk anestesi- och operationsavdelning)
- Hud- och allergisjukhuset
- Kirurgiska sjukhuset
- Malms sjukhus (akutmottagningen, akutavdelningen, avdelningarna 2, 4 och 5)
- Mejlans brosjukhus
- Mejlans triangelsjukhus
- Mejlans tornsjukhus
- Kvinnokliniken
- Psykiatricentrum
- Ögon-öronsjukhuset
- Kliniken för cancersjukdomar
- Nya barnsjukhuset
Ohkola och psykiatri i Hyvinge område
- Ohkola sjukhus
- psykiatriska enheterna i Hyvinge område
Raseborg
- Raseborgs sjukhus
Vanda
- Pejas sjukhus
Patienter från Hyvinge sjukhus kan kontakta oss:
Marja Merinen (mån, tis)
Personliga möten ska bokas på förhand.
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Våra patienter från Lojo sjukvårdsområde (Högfors, Lojo, Sjundeå och Vichtis) kan kontakta oss:
Minna Pakkanen
Personliga möten ska bokas på förhand.
Besöks- och postadress: Lojo sjukhus, Sjukhusvägen 8, 08200, Lojo (PB 1010, 00029 HUS)
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Borgå sjukhus patientombudsman: Tove Munkberg
Vi rekommenderar att personliga möten bokas på förhand.
Besöks- och postadress: Borgå sjukhus, Sjukhusvägen 1, 06150 Borgå
Vikarie för patientombudsmannen Britt Sorsa-Hotakainen
Vi rekommenderar att personliga möten bokas på förhand.
Besöks- och postadress: Borgå sjukhus, Sjukhusvägen 1, 06150 Borgå
Kontaktuppgifter till registratorskontor (på finska).
Läs mer:
- Anmärkning
- Begäran om kopiering av patientjournal
- Begäran om att få logguppgifter beträffande patientregistret
- Begäran om utredning behandling av patientuppgifter
- Anmälan av patientskada
- Sakskada
- Vård mot egen vilja
- Utlämnande av patientuppgifter om en avliden person
- Korrigering av journalhandlingar
Se även:
- Regionförvaltningsverket (klagomål)
- Valvira (klagomål)
- Dataombudsmannens byrå
- Riksdagens justitieombudsman