HUS Asvia
På Asvia har vi hand om de mångsidiga stödtjänsterna som rör vården av patienter.

På Asvia tillhandahåller vi effektiva och högklassiga stödtjänster inom hälso- och sjukvården som en del av patientens vårdkedja. Kunden står alltid i centrum för vår verksamhet – oavsett om det är en patient eller en annan kund som beställer våra tjänster. Vi erbjuder dig en enhetlig, smidig och personlig serviceupplevelse med gedigen professionalism och lång erfarenhet. Vi gör vårt bästa i alla situationer för att göra din upplevelse som kund hos social- och hälsovården behaglig.
Våra tjänster:
- avdelningssekreterartjänster
- lobby- och besökstjänster
- lokalvårdstjänster
- patient- och personalmåltider
Ansvarsfullhet är en naturlig del av vår vardag
En viktig del i vårt ansvarsfullhetsarbete är att minska livsmedelssvinnet, avfallsvolymen och kemikaliebelastningen. Vi arbetar för lokalvård utan kemikalier, vilket också är ett mål i miljöprogrammet för hela HUS. I konkurrensutsättningarna beaktar vi hållbarhet, vattenförbrukning och livsmedlens inhemska andelen.
På HUS Asvia tillreder vi dagligen tusentals måltider. Vår näringsrika och hälsosamma mat avnjuts av både patienter som får vård och lunchgäster. Vi arbetar kontinuerligt för att minska livsmedelssvinnet.
- Inom ramen för det dagliga arbetet följer vi upp livsmedelsförbrukningen. Efter behov gör vi ändringar i recepten.
- Med hjälp av programmet Hävikkimestari samlar vi in en stor mängd information om svinnet såväl i patientmåltiderna som på lunchrestaurangerna. Information kumuleras för exempelvis varje restaurang och maträtt. Vi använder Hävikkimestari i den fortlöpande utvecklingen av verksamheten. Med hjälp av programmet förankras svinnhanteringen som en del av allas arbetsuppgifter.
- I slutet av dagen säljer vi svinnmat på lunchrestaurangerna, om det blir mat över.
- Vi gör svinnmängden synlig i lunchrestaurangerna.
- För patienterna utvidgar vi valfriheten i avdelningsmåltiderna då det gäller både måltidsportionen och portionsstorleken.
Avfallsminskning är också en viktig del av HUS Asvias ansvarsfullhetsarbete.
- Vi främjar användning av bomullshanddukar för handtorkning. Jämfört med papper ger handhanddukar i bomull inte upphov till nästan något avfall. I dag används tyghanddukar redan i stor utsträckning på HUS olika sjukhus.
- Vi förbättrar plastinsamlingen och återvinningen.
- Vi testar användning av flergångskärl med pant för hämtmat.
- Vi identifierar engångsprodukter för vilka det finns alternativa flergångsprodukter.
Miljön tackar för att kemikaliemängden minskas, men också vårdmiljön blir säkrare för såväl patienter som anställda.
- I det dagliga arbetet använder vi i stor utsträckning rengöringsdukar i mikrofiber. Som sådan avlägsnar mikrofiber effektivt smuts.
- Vi ökar antalet doseringsapparater för tvättmedel i syfte att standardisera mängden kemikalier som används. Doseringsapparaterna för tvättmedel räknar automatiskt ut mängden och styrkan på tvättmedelslösningen som ska användas.
- I våra städmaskiner använder vi främst diamantskivor. Diamantskivorna rengör golven effektivt utan vatten.
- Vid några enheter har vi testat kemikaliefri städning i de allmänna utrymmena. I städningen har endast mikrofiberdukar och renat vatten med tvättmedelsegenskaper använts.
- Vi testar hur nanobeläggningar fungerar och hur effektiva de är i sjukhusmiljö. Båda beläggningarna i testet rengörs normalt, men smutsen lossnar lättare från dem. Kemikaliemängden kan minskas. Ljuskatalysytor fungerar utan kemikalier, aktiveras av ljus och är självdesinficerande.
Vestibulen vid Mejlans lunchrestaurang är ett försäljningsställe som vi dagligen hyr ut till en försäljare i taget.
Två bord (cirka 180 cm x 70 cm och 170 cm x 70 cm), fyra hyllor och två låsbara skåp står till förfogande. Det finns också tillgång till el. Försäljningsstället kan användas kl. 8.30–15.
Observera att det är förbjudet att sälja livsmedel. Saker får inte placeras i korridorerna och vestibulutrymmet. Det är förbjudet att använda personhissen för transport av varor.
Försäljningsställets adress är Stenbäcksgatan 9, Förvaltningscentralen, byggnad 5. Se kartan över Mejlansområdet.
Försäljningsställets pris
Försäljningsstället kostar 78 euro per dag (hösten 2022), och avgiften betalas till lunchrestaurangens kassa vid ankomst på morgonen. Bokningen är bindande, och avgiften faktureras i efterhand med ett faktureringstillägg, om den som bokat stället inte dyker upp eller inte betalar avgiften under den aktuella dagen.
Bokning av försäljningsstället
Bokningen kan göras genom följande länk: Bokning av försäljningsbord (på finska)
- Tider under perioderna 3/2022 och 4/2022 kan nu bokas.
- Perioderna 1 och 2 (januari–juni) kan bokas från och med den första vardagen i september.
- Perioderna 3 och 4 (juli–december kan bokas från och med första vardagen i april.
- Försäljningsstället kan under en period bokas en gång.
Om coronaläget förvärras kan vi bli tvungna att avboka nya bokningar.
Välkommen som försäljare!