Problem i HUS-laboratorierna gällande synligheten av Helsingfors stads kunders laboratorieremisser
Det har förekommit problem gällande synligheten av Helsingfors stads laboratorieremisser på grund av ett fel som skett då man gjort en datakörning för att avlägsna laboratoriesystemets gamla remisser som skall tas bort. Problemet gäller ca 5000–10.000 remisser som har gjorts före 29.8.2022 kl. 10.42.
Laboratorieremisserna kan återbördas, men det tar en tid att återbörda dem.
Problemet uppstår när kunden besöker laboratoriet och remissen inte hittas i laboratoriesystemet. Då kontaktar laboratoriets anställda vårdenheten vid behov.
Om laboratorieremissen är brådskande och resultaten behövs samma eller följande dag, gör vårdenheten en ny remiss.
Om remissen inte är brådskande, ber den anställda vid laboratoriet kunden att komma till provtagningen på nytt om en vecka.
Helsingforsbor som kommer till provtagningen kan kontakta HUS-laboratoriernas patientrådgivning (tfn 09 471 86800, val 3 rådgivning, mån–fre kl. 7.30–15.30) för att undvika ett onödigt besök. I patientrådgivningen kan man säkerställa att remissen syns i systemet.
Vi beklagar den olägenhet som problemet orsakat.