Gå till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 1.4.2021 09.32

HUS tre värderingar är bekanta och upplevs som egna

Nyckelord:
  • värderingar
  • strategi

I början av 2020 lanserade HUS en ny strategi och samtidigt nya värderingar som valdes med hjälp av personalen.

HUS tre värderingar är bemötande, pionjärskap och jämlikhet.

År 2020 var kärnan i strategiarbetet att göra värderingarna bekanta, och hela HUS personal, 27 000 personer, ombads delta i den gemensamma värderingsdiskussionen. Målet var att utreda hur personalen upplever HUS värderingar i sitt eget arbete samt hur de syns i arbetet inom hela HUS och å andra sidan på enhetsnivå.

Personalen hade möjlighet att ta ställning till, kommentera och diskutera värderingar anonymt i en webbtjänst. På så sätt hade personalen möjlighet att informera ledningen om förverkligandet av värderingarna och de utmaningar som förknippas med dem i vardagen.

"Vårt mål var att varje anställd vid HUS ska känna till HUS värderingar och identifiera hur de anknyter till det egna arbetet", berättar HUS kommunikationsdirektör Elisa Tikka. "Värderingarna är hörnstenen i verksamheten: de signalerar vad vi finns till för och diskussionen om dem får oss alla att fundera huruvida verksamheten är förenlig med värderingarna i vardagen och om jag genomför dem i mitt arbete. Det är viktigt att organisationens värderingar resonerar med de egna personliga värderingarna, eftersom arbetet då upplevs som betydelsefullt."

Drygt en tredjedel av personalen deltog i värderingsdiskussionen. Det är ett omfattande resultat med tanke på den utmanande tidsperioden mitt i coronavirusepidemin. Det kom in över 35 000 svar och över 14 000 öppna kommentarer.

Utifrån kommentarerna förmedlades framför allt en bild av att människor känner stolthet över sin egen yrkesskicklighet och är engagerade i att arbeta för patienterna. Dessutom har de en genuin vilja att utveckla verksamheten.

Värderingsdiskussionen visade att de värderingar som HUS valt upplevdes personligen som viktiga. Inom HUS har man som grund för verksamheten valt värderingar som känns som de egna.

I en personalenkät som genomfördes i slutet av året framgick det att 93 procent av personalen känner till organisationens värderingar. Nästa steg är att utnyttja det man lärt sig i praktiken.

Strategiarbetet fortsätter i år med att göra de strategiska målen kända och genom att föra strategin till vardagsnivå med hjälp av olika projekt. Fem strategiska mål för 2021 är att

  • Patienterna vårdas effektivt på mobila, distans- och digitala vårdvägar
  • Högklassig ledning och kontinuitet i kompetensen säkerställs
  • Kundupplevelsen mäts och utvecklas utifrån kundresponsen överallt inom HUS
  • Patienterna vårdas på ett enhetligt sätt och på integrerade vårdvägar tillsammans med primärvården
  • Genomförande och effekterna av produktivitetsprogrammet följs upp på ett heltäckande sätt

Respons

Hittade du vad du sökte?

Tack för responsen!

Tack för responsen!

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.

Skriv in din respons om webbplatsen här.

Du skriver väl inte in dina personliga uppgifter här. Observera att vi inte svarar på respons som lämnats via denna blankett. Respons som inte gäller webbplatsen kan ges på vår webbplats.