Fördröjningar förekommer fortfarande inom HUS bilddiagnostiska funktioner – problemen med Apotti kunnat lösas
Nyckelord:Första veckan av övergången till Apotti som togs i bruk inom de bilddiagnostiska funktionerna 24.4 vid HUS Diagnostikcentrum har inte varit helt problemfri. För patienterna syns övergången till Apotti särskilt inom tidsbokningen, där telefontjänsterna överbelastats, samt i form av längre väntetider till undersökningar.
Jourmässiga och andra brådskande bilddiagnostiska funktioner har hela tiden kunnat tryggas.
En del av de svårigheter som framkommit har varit typiska för det inledande skedet av ibruktagandet, frågor kopplade till att lära sig ett nytt system och felsituationer, som snabbt kunnat lösas. Det har också förekommit mångfasetterade problem som kräver tidskrävande bakgrundsutredningar för att kunna lösas.
HUS, Oy Apotti Ab och Epic åtgärdar problemen i tätt samarbete.
HUS beklagar det extra besvär som fördröjningen i servicen orsakar patienterna.